Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stikker innom fra 1. trimester, men tenkte dere her kanskje visste litt bedre...:)

Er det det samme om man går til svangerskapskontroll hos lege eller jordmor? Hva er eventuellt forskjellene?

Fastlegen min går ut i svangerskapspermisjon og jeg må gå til en annen lege (eller kanskje forskjellige leger innen legekontoret) når jeg skal til svangerskapskontrollene mine. Men da tenkte jeg at jeg kunne gå til en jordmor istedet, for da hadde jeg bare ei å forholde meg til. Men kan en jordmor like mye som en lege? Hvis noen prøver må taes, eller det å kunne symptomer på sykdommer som kanskje ikke er direkte svangerskapsrelatert men allikevel ikke bra for gravide... Bare er veldig usikker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen prøver må du ta hos legen, så det blir jo noen turer dit i løpet av svangerskapet uansett. Og det er bare legen som kan sykemelde deg hvis du skulle bli dårlig. Ellers syns jeg det er bedre å gå til jormor enn til legen - hun har mye bedre tid og vet jo mye om graviditet og tingene rundt det. Føler at hun er eksperten jeg :o) Så det blir få kontroller hos legen for min del - liker mye bedre jormor, men så er hun veldig flink hun jeg har også da :o)

Skrevet

Legen kan gi deg sykemelding- ellers bidrar han/hun med lite (min erfaring). LAB-en på legekontoret håndterer Urin og blodprøver på lik linje med LAB hos jordmora. Jordmora er kunnskapsrik, og vet hva hun holder på med. Legen "tar i" dette temaet gravid/svanger sjeldent- og vet knapt hvordan livmora måles og hvordan man hører etter hjertelyd. Enda mindre hvordan barnet ligger etc! Selvf sikkert stor forskjell på leger, men poenget er at jordmora er spesialist, og gjør dette daglig. Legen er allmennlege og kan litt om alt- men ikke nok for den som er svanger.

Så har du mulighet, skaff deg en jordmor- og bruk henne så ofte du bare kan!

Skrevet

Jeg foretrekker jordmor, og går bare til henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...