Gå til innhold

Huff! Så bekymret.......


Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg til 6-ukerskontroll med min lille sønn. Han har lagt fint på seg og vokst 6 cm siden fødselen. Sterk i kroppen er han også, og viser stor interessene for omgivelsene rundt seg. Blikk-kontakt og smil vanker rett som det er. Han er kjempeflink til å holde hodet. Altså - han virker så frisk og oppegående, så jeg har ikke bekymret meg for noen ting. Først var vi inne til helsesøster og hun skrøt veldig av vår kjære sønn. Så var vi inne til legen (turnuskadidat) og han sjekket det som skal sjekkes og stilte seg spørsmålstegn ved lillegutts reflekser..... De sjekker jo at de slår ut med hendene når de liksom "kaster" de bakover osv. Lillegutt gjorde det, men i tillegg har han "skjelving" spesielt i den ene foten. Noe jeg har lagt merke til, men som jeg har antatt vært normalt. De er jo litt ukontrollerte bevegelsene til disse små, så har ikke tenkt mere over det. Altså foten "rister" litt i det vi legger han på stellebordet f.eks. Legen gjorde øvelsene flere ganger og det resulterte i at han henviste oss til en barnelege på sykehuset. Jeg prøvde å spørre gang på gang hva dette kunne indikere, men det ville han ikke spekulere i sa han. Men sa at det i såfall kunne ha noe med nervesystemet å gjøre. Og i.o.m at nervesystemet styres fra hjernen tenker jo jeg hjerneskade med en gang..... Jeg gikk rett hjem og leste på nettet (noe jeg sikkert ikke burde gjøre), og da "lander" jeg bla.a. på CP. Altså Celebral Parese... Huff a meg! Dette gjør forferdelig vondt...... Og nå går vi bare og venter på brev fra sykehuset. Som legen sa så var han langt i fra sikker på at noe var galt, og iom at han er turnuskandidat har han sikkert ikke så mye erfaring heller......Men alikevel....... Måtte bare ut med min frustrasjon og bekymringer jenter.... Og om noen av dere vet av liknende tilfeller eller har opplevd noe tilsvarende vil jeg veldig gjerne høre om det.......

 

Hilsen "bekymret mor"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner igjen den følelsen der ja. På Martins 6ukers kontroll ble vi henvist til sykhuset for å utelukke vannhode. Det var ei forferdelig tid og jeg føler virkelig med dere. Men som legen sier, så er det ikke nødvendigvis noe galt.

 

Lykke til, jeg håper det ordner seg for dere :)

Skrevet

Skjønner at du er bekymret. Jeg syntes gutten vår rister masse i armene, men fikk beskjed at dtte er helt normalt, siden han ikke har lært seg koordinasjon (skrives det sånn??) Enda. At vi ikke skulle bekymre oss, men det er letere sagt enn gjort. Vi mammaer er skapt til å være bekymra, og det kommer vi til å være i mange, mange år fremover=) Jeg er sikker på at det går bra.

Skrevet

hei!

gutten min hadde sånne skjelvinger/ristinger i benet sitt.

han vokste det av seg når han var rundt 5 mnd tror jeg... vi fikk beskjed av nyfødtintensiv at dette tydet på umodenhet i nervesystemet bare og ville gå over av seg selv.

ikke noe unormalt.

han var født for tidlig da............

Skrevet

Poden min hadde litt skjelvinger også,men de gav seg rundt 8ukers alderen. Er 12 uker i morgen og jeg har ikke sett noe til det på lenge.

Det er jo bra at legen er føre var, men synes han gjorde det på en litt "skremmemåte" dersom han ikke kunne utdype hvorfor.

Håper alt går bra og at du ikke bekymrer deg så alt for mye.

Klem!!!

Skrevet

Tusen takk for svar og gode ord! Blir jo faktisk litt beroliget! :o) Det blir vel en råd, og er sikkert ikke noe å bekymre seg for. Men det er vel bare sånn vi mødre er. Skrekken for oss alle er jo at det skal være noe med våre små engler... :o)

Skrevet

Gutten min hadde også slike ristinger i beina. Først mest det ene, så det andre. Det ga seg etter noen uker. Husker ikke akkurat når, for jeg tenkte ikke mer over det enn at det var litt morsomt. Det kom oftest mens jeg ammet og på stellebordet. Akkurat som om det skjedde i det han slappet av litt. Tror ikke du skal bekymre deg. Turnuslegen er vel føre var, siden han ikke er sikker er det jo bedre han sender dere videre til noen vet bedre, og som helt sikkert kan berolige dere.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Snulla rista også sånn da hun var mindre, men det var mest i armene. Så det høres jo helt normalt ut! Men vet åssen du har det...på 3 mnd-kontrollen greide hun ikke bøye ut beinet, og vi blei sendt direkte til Ullevål. Der var vi i 2 dager, og ingen tester viste hva det var! De fikk utelukka leddgikt, og 2 uker seinere kunne de utelukke kreft også.

 

Nå er snulla 6 mnd, og de vet fremdeles ikke eksakt hva det er, men betegna det som godarta svulst, og de har operert den vekk, men snulla må ha ny operasjon om ei uke da!:-/

Skrevet

Ikke noe kjekt å høre dette..

Tror det er veldig lav terskel på å henvise til barnelege på sykehus, bare sånn i tilfelle. Så det er sikkert ikke noe å bekymre seg for. Men det er lett å si for meg da...

Etter som jeg har skjønt er CP ikke noe man blir født med, men en sykdom som er et resultat av for lite oksygen til hjernen (noe som kan oppstå i forbindelse med en vanskelig fødsel). Dersom din fødsel var helt normal, så høres det jo ikke ut som det er CP.

Det kan jo ta lang tid før dere får time, så du kan jo ikke gå rundt å være så engstelig helt til det. Kanskje du kan ringe sykehuset og høre hva det kan være - så blir du kanskje litt roligere?

Skrevet

Hei,

 

Kjenner godt følelsen du sitter med nå! Det er reneste terroren å gå og vente på innkalling til sykehuset.... Selv ble jeg henvist til røntgen grunnet hodefasong og liten hodeomkrets, og jeg var helt "ute" i en hel uke. Føltes som om jeg hadde vunnet i lotto da legen sa at alt var bra!

 

Hvis det er noen trøst: Som regel går det veldig bra! De aller fleste jeg hører om blir henvist for å være på den sikre siden.

 

Videre skulle jeg ønske at man fikk time på sykehuset umiddelbart etter at legene hadde sett noe de ville undersøke nærmere. Det er helt forferdelig å gå og vente!

 

Klem til deg!

Skrevet

Tusen takk for trøstende ord! Kan skrive under på at det er rene terroren ja! En må bare unngå å tenke det værste.... Selv om det er lettere sagt enn gjort! Det er nå 2 dager siden, og det går etter forholdene bra.... Men håper bare det ikke blir ukesvis å vente......

Skrevet

Bare skyter ut et spørsmål.... Du har ikke lagt merke til om han tisser i det øyeblikket han "rister"...eller like før han gjør det?

 

:o)

Skrevet

Skjønner hva du mener. Men nei - det er ikke i sammenheng med når han tisser nei....

Skrevet

Kjære deg!

 

Det er ingen god følelse å være bekymret for sine små, og den legen gjorde ikke akkurat saken noe bedre. Snuppa mi hadde også sånne skjelvinger i benet og armene da hun var liten. Vi spurte barnelegen på sykehuset, og fikk beskjed om at det kom av umodenhet i nervesystemet og var helt normalt. Hvis vi la merke til at skjelvingen varte i lang tid og at arm/ben gikk inn i spastisk mønster (hvis du vet hva det er), burde det sjekkes opp, ellers var det noe som går fint over av seg selv.

 

Det er jo fint at turnuslegen sjekker opp med noen med bedre kompetanse, hadde vært verre å leke verdensmester, men skjønner godt følelsen din!

 

Ønsker deg lykke til videre - tror ikke du skal bekymre deg så veldig! :)

Skrevet

hmm.... spastisk mønster? Nei - ikke så sikker på om jeg vet hva det er... Husker du når disse skjelvingene gikk over til datteren din? Hvor gammel var hun da? Lillegutt er 6 uker i morgen...

Skrevet

Rart å lese dette her. Min gutt gjorde også dette med den enne foten da han var ny født. Husker ikke når det tok slutt, men han gjør det ikke nå lenger ivertfall, og det er lenge siden jeg har sett det nå. Jeg tenkte aldrig noe over det jeg.

Da han gjode dette kom jeg på å tenke på disse "krampetrekningene" jeg følte på babyen når han lå inni magen. Var sikkert det samme som skjedde med foten da...

Skrevet

min gutt hadde også disse skjelvingene..både i føttene og i tunga faktisk:o)

hvis jeg tykkte pekefingeren min mot midten av fotbledet hans mens han holdt benet rett ut,kom disse skjelvingene!

 

legen din har rett, det er nervesystemet hans som ikke er fult utviklet.. men det samme er jo igrunnen resten av kroppen også! De får bedre syn ettersom de blir eldre, de vokser til seg balanse, finmotorikk osv osv.....

 

dette med denne skjelvinga er altså helt normalt.. de fleste babyer har vokst dette ifra seg i fosterlivet, mens resten av alle friske barn vokser dette av seg inne 6mnd (kan være litt senere også)

 

 

 

du skriver litt om CP, dette er en hjerneskade som enten kommer før fødsel, eller under fødsel.. den eneste grunnen du kan ha for å misstenke dette er om han led under oksygenmangel under fødselsforløpet....og barnelegen ville ha gjort deg obs på det om han mente det var muligheter for at barnet ditt hadde tatt skade av fødselen og eventuellt fått cp!

 

masse koser fra

Skrevet

Nok en gang, tusen tusen takk for mange svar! Jeg har blitt betraktelig mye roligere inni meg etter å ha fått alle disse svarene fra dere her inne! Dette er virkelig et flott forum hvor en kan få "luftet" sine problemer og diskutert med likesinnede! Så nok en gang -tusen takk! Nå har jeg virkelig troen på at dette skal gå veldig, veldig bra ;o) Masse klemmer til dere alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...