Gå til innhold

Blodtrykk.. noen som vet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 33 nå. Er litt oppgitt over jordmoren min. Hun må liksom alltid kommentere blodtrykket mitt - at det er "i høyeste laget". Skjønner ikke dette jeg, for legen min har da aldri bemerket det! JM sier det gjelder å følge med, og vil ha meg oftere til kontroller nå mot slutten pga blodtrykket..

Men etter hva jeg har lært tidligere, er det ikke spesielt høyt i det hele tatt!! Legen målte det i starten av graviditeten til 110/75 (manuell måling), og dette mener JM er høyt til å være i starten av graviditeten. Siden har JM målt med automatisk måling hele veien, og det har ligget på ca 115/85. Men da jeg var hos legen for en drøy uke siden målte hun det manuelt til 110/78, mens JM nå på siste kontroll igjen fikk det til å være 114/87 - og jeg fikk igjen beskjeden "jaa, dette er jo litt høyt, vi får følge litt ekstra med videre..."

Ååååh, skjønner ingenting jeg! Hvordan kan det være så forskjellig med automatisk og manuell måling?!? Og er blodtrykket spesielt høyt, egentlig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke høyt i det hele tatt.. Mitt ligger rundt 115-120 i overtrykk, og alt fra 70-85 i undertrykk. Lege + jordmor sier at dette er helt perfekt!!

Legen min sa at grensen var på 140/90 på gravide, altså blodtrykk over dette er høyt.

Skrevet

Det kan nok være litt høyt, ja. Og høyt blodtrykk er et av symptomene på svangerskapsforgiftning, så det er sikkert derfor jordmor er litt obs.

Skrevet

JM min sa også at 140/90 er høyt for det er visst i grenseland mtp svangerskapsforgiftning. Så derfor er det rart at din JM synes at trykket ditt er høyt synes jeg!

Skrevet

Selv har jeg hatt 120/70 stort sett gjennom hele svangerskapet, akkurat samme som når jeg ikke er gravid. Kanskje derfor jeg synes ditt høres litt høyt ut.

Skrevet

Ja, enig i at 87 i undertrykk virker litt høyt. Men hvordan kan legen måle 78 undertrykk bare noen dager i forveien?? Skjønner bare ikke at det kan være så store forskjeller.. men har mistanke om at disse automatiske maskinene viser høyere enn de manuelle.

Skrevet

Det er vel greia med blodtrykk har jeg hørt, at det kan forandre seg fort. Så hvis man måler etter noen dager kan man ha høyere /lavere trykk enn sist måling.

Skrevet

jeg får også høyt blodtrykk når jordmor og lege måler, men det er stressrelatert. Har vært på måling over lengre tid på sykehuset, da ble det helt fint. Sist jeg målte(i uke 32), hadde jeg 140/89. Høyt, men ok...

Skrevet

Vil bare legge til det dere har skrevet, at i tillegg skal BT måles minst 3 ganger på rad, for å få det mest mulig korrekt. Det første målet kan ofte vise feil, pga stress ol. Egen erfaring er at ofte er det stor forskjell på disse apparatene, manuell måling stoler nå jeg mest på.. (er hjelpepleier, og måler endel på jobb).

Skrevet

Etter min mening er de manuelle målingen en kan stole mest på. Og som mange har nevnt her, påvirkes BT av situasjonen man befinner seg i. For å få det mest mulig riktig skal man egentlig sitte stille og ta det med ro i en 10-20 minutter. Undertrykket bør ikke overstige 90. Vi sier det er høyt når det er 95 i undertrykk. Jeg synes det nok er litt unødvendig at JM stresser deg slik med blodtrykket, men hun mener nok bare godt med det og vil være påpasselig.

Skrevet

jeg hadde blodtrykk 120 over 70 i begynnelsen, men alt etter uke 16 begynte dette å stige og har stort sett lagt på 140 over 80. Legen antar imidlertid at det er stressrelatert og sier at det er undertrykket de er mest engstelig for.. Er nå i uke37+1 og har 140 over 80. Jeg har blodtrykksapparat hjemme (slik jeg har på håndleddet) og der ligger jeg stort sett på 125 over 75. Så det har nok noe med stress å gjøre...

Skrevet

Tommelfinger regel med blodtrykk er alder pluss hundre. Ditt blodtrykk er ikke høyt i det hele tatt. undertrykk bryr vi oss lite om. Trykk forandrer seg hele dagen, når du kommer til jordmor har du sikkert gått og stresset en del. Det er nå sånn at jenter som er gravide som regel får lavere blodtrykk, men noen får høyere etter som det stresser kroppen en del å være gravid. Jenter har som regel lavere blodtrykk enn gutter noe som gjør at de lever lenger enn gutter noe som er synd for meg som er gutt;) Men ingenting galt med ditt blodtrykk ta det helt med ro. Automatisk blodtrykksmåler bruker jeg som regel hele dagen, disse er nok ikke helt korekte bestandig, tar som regel 3 målinger på rad å tar gjennomsnitt av det. Ikke uro deg, alt vel og du blir sikkert en klok gammel dame.

Skrevet

det blir målt høyt blodtrykk på meg på den digitale måleren... på den manuelle har den ligget 20 under på både over og undertrykk. Så vi har nå bare begynt å bruke den manuelle vi...den digitale kan ofte vise litt for mye sier JM. Men synes ikke blodtrykket ditt høres høyt ut jeg. Jeg har hatt 120/80 frem til nå 36+3 og både JM og legen er veldig fornøyde og sier det er helt perfekt....

Skrevet

Hej.

Overtrykket skal ligge på 100 pluss alderen din,og undertrykket er fint hvis det ligger mellom 60-80/85. Blodtrykket kan forandre seg fort. Det er derfor en ikke skal krysse føttene når det blir målt,og du skal helst ha sittet i ca fem/ti minutter før det blir målt,hvis ikke kan det gi feil måling. Hvis du er stresset abgående trykket nå,kan det gi utslag.

Men overtykket er ikke så farlig om er høyt,som undertrykket,og siden du ligger oppunder 90 i undertrykk,så er jeg enig med jm at det kan være lurt å følge med.

Jeg har tro på at de elektriske apparatene måler mer nøyaktig enn det manuelle for det er vanskeligere å høre bt inni det manuelle.

Skrevet

Jeg hadde 130/ 80 nå i går hos jm, hun sa det var litt høyt, men innenfor normalen. Har pleid å ligge på 120 - 130/ 60 - 75.

Skrevet

Kanskje hun mente det var litt høyt fordi jeg bare er 18 da eller? Hun sa ikke at det var for høyt altså, bare litt.

Skrevet

Mitt blodtrykk har ligget på 90/45, det er vel ikke for lavt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...