Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har lest litt i gamle tråder om jenta di som gulper mye og ikke hadda lagt så mye på seg. Jenta mi gulper også veldig mye og jeg lurer på hvilken hjelp du fikk på hs??? Gulper hun fortsatt like mye nå eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelp og hjelp... ble vel mest møtt med den der "du må regne med litt gulping, dette går bra"-holdningen. Siden jenta mi var nesten fem kilo da hun ble født, er hun ei stor jente i utgangspunktet. Og det er litt vanskelig å få aksept for at en baby på 12 uker og 6.1kg er for liten...

Men da hun gikk NED i vekt ble jeg heldigvis tatt på alvor. Vi la opp en spiseplan og avtalte ny kontrollveiing om ei uke. Hvis utviklingen ikke var snudd, skulle helsesøster og lege rekvirere utredning på st.olav.

Etter litt råd her inne og samkjøring med hs har jeg blitt mer restriktiv på måltidene til Knøttemor. Jeg lar det sjelden gå mer enn 2,5-3 timer mellom måltidene på dagtid, og de er todelte. Dvs jeg lar henne spise ca 10min, så tar jeg henne fra og raper litt osv. Så får hun drikke litt mer (på samme bryst, så hun kommer inn til fettmelka) etter ca 15min. Ikke alltid jeg greier følge dette, men stort sett går det greit. Har blitt et ekstra nattmåltid utav det også, men det får jeg vel bare leve med så lenge Knøttemor har det bra.

Nå går gulpinga litt opp og ned. Ofte kommer det en skvett rett etter mating, men ikke så mye kontinuerlig som før. Dammene kan altså være like store som da hun var på sitt verste, men de kommer 1-2 ganger om dagen istedet for 8-10 :) Jenta er i god form og godt humør, og fra den dagen vi begynte med daglig mage/fot-massasje har hun nesten ikke hatt EN dag med noe grining! Hun var sutrete igår kveld, men jeg oppdaget at det var fordi hun rett og slett var stuptrøtt :) Det ser ut som vi bare må fortsette å vaske gulpekluter og ta de forhåndsregler vi kan for å skåne møbler og andre omgivelser, og vente til det går over rundt 10mnd-alder...

Vi har ikke blitt utredet for noe refluksproblem, fordi hs mener vi da ville hatt et sykt barn som gikk stadig ned i vekt. Kontrollveiingen viste at hun var på vei opp, så jeg er veldig spent på kontrollen imorra for å se hvordan det har gått de siste ukene.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for et langt og kjapt svar!

Blir møtt med det samme på hs at det er helt normalt, så da er det vel det... Det er bare det at det ser så voldsomt ut til tider. Jeg har hele tiden hatt mye melk og snuppa har kanskje litt vanskelig for å vite når hun er mett. Her vaskes det og mye gulpekluter og vi skifter x antall bodyer om dagen... Du sier at det går over rundt 10 mnd alder, varer det virkelig sååå lenge? Ja, ja så lenge hun ikke ser ut til å plages selv av det så.

Lykke til på veiing i morgen:-)

Skrevet

sniker meg til å svare for jeg hadde også gulpe baby. Det ble plutselig mye bedre i 5-6 mnd alderen her. Vet ikke helt når, men plutselig oppdaget vi at vi ikke hadde suregulpekluter over alt lenger! Linea gulpet masse, gjerne rett etter måltidene, sånn at det så ut som alt kom opp igjen. Jeg hadde også masse melk, så veldig vanskelig å vite om hun var mett. Heldigvis la hun på seg så det var ingen grunn til bekymring av den grunn. Men hs var det ikke mye hjelp i nei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...