<3 + <3 + ? Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 Jeg fullammer gutten min, men har prøvd å pumpe meg og gi det på flaske. Når jeg da skal vaske pumpen og flasken har jeg hørt et eller annet sted at man skal: 1. Skylle vekk melkerester i kaldt vann MED EN GANG 2. Vaske i oppvaskmaskin eller for hånd med Zalo (jeg velger det siste fordi jeg ikke har sånn oppvaskmaskin med kurv øverst, så delene til pumpa faller bare gjennom) 3. Koke i minst 5 minutter, men ikke så mye lenger for det tåler ikke flaskesmokken. Det jeg ikke skjønner er hvorfor punkt nr. 2 må være med. Når jeg har skylt av melkerestene, hvorfor kan jeg ikke bare koke med en gang....bakteriene forsvinner jo da.. Hva gjør dere andre???
Gjest Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 Nei, du trenger ikke vaske de i maskin for SÅ å koke de... Holder bare med koking altså. Selv bare vasker jeg de i maskin... Mener det holder mer enn nok jeg da. Men det er no meg (mini er 7 uker)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 Jeg vasker med zalo før jeg steriliserer (jeg har kjøpt en sånn mikrosak siden jeg pumper og det blir masse flasker etterhvert). I begynnesen ble det litt texas og jeg tok det ikke så nøye da jeg trodde ammingen skulle fikse seg, så jeg hoppet over punkt 2, og så etterhvert at det ble et belegg på flaskene som bare ble borte ved vasking i varmt vann med zalo. Det blir det også hvis man ikke skyller i kaldt vann først.
mamma fra vest Skrevet 24. april 2007 #4 Skrevet 24. april 2007 Ja, men du ønsker vel at flaskene skal være helt rene?? Koking dreper bakterier med fjerner ikke alt annet smuss. Når man har flaskebarn blir det mye vasking og koking, så jeg spurte både fastlegen og helsesøster om råd. - flaskene bør vaskes i varmt zalovann og skylles godt i varmt vann for å fjerne såperester - frem til 6 mnd bør alle deler på flasken kokes etter hver vask. Etter 6 mnd holder det å koke bare smokken. - vasker man i oppvaskmaskin trenger man ikke å koke så ofte (iflg min fastlege) Vi har bare delvis fulgt disse rådene. Frem til 6 mnd hendte det at vi bare kokte annenhver gang, og etter 6 mnd har vi bare kokt smokkene 1 gang. Vasker stort sett for hånd, og kjører de i oppvaskmaskin ca 1 gang i uken. Og lillegutt er frisk og fin. Men, du bør nok vaske flaskene ja :-)
<3 + <3 + ? Skrevet 24. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2007 Ja, så gjør jeg vel det da....er jo ikke det at det tar så mye tid akkurat, men det føles liksom litt dumt....smør på flesk på en måte....men det blir hvertfall rent. Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå