mor i mars :-) Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 Er så spent på hvordan mine to bortskjemte jakthunder kommer til å reagere på å få en konkurrent. Spesielt den minste er jeg ikke helt trygg på. Hun blir supersjalu bare jeg og mannen min kysser hverandre! Andre som har erfaringer og evt lure tips og råd for en best mulig overgang? Vet at jeg aldri skal la dem være alene og det har jeg ingen planer om heller :-)
Flippflapp Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 vi har også to hunder. boxeren spesielt er veldig sjalu. når gubben koser med den andre så kommer boxeren å setter seg oppå mannen min!! han har prøvd seg et par ganger når jeg koser med gubben, men det er det ikke snakk om fra mion side. da får han streng beskjed om å gå å legge seg. er jeg som er den strenge her i huset. menneseker alltid før hundene. Dere må bare begynne så fort som mulig å avvenne de fra å være så sjalu. Må være konsekvente å si nei. er i allefall det som fungerer her hjemme.... Lykke til:)
#Aurora har tre gutter# Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 har en bortskjemt gorden setter her som blir 3 år i juni,litt spent på hvordan han vil reagere.Håper det går bra.Har ikke brydd seg om andre unger som er her på besøk,men kan bli anndeledels med en som kommer til og være her bestandig.
mor i mars :-) Skrevet 24. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. april 2007 Enig i det med å være bestemte men bare litt redd for at det skal bli mye kjefting som jeg tror ikke er så bra for den lille. I tillegg klarer de to å produsere ganske mye lyd, både bjeffing og høylytte koselyder :-) Men men, han må vel bare venne seg til hundene først som sist :-)
kristine26 Skrevet 24. april 2007 #5 Skrevet 24. april 2007 Det første du skal gjøre når du kommer hjem fra sykhuset er å la hundene hilse/lukte på barnet.Veldig viktig at de får være med på ting..som når barnet får mat osv.De må ikke føle seg tilside satt..Gi dem gjerne en godbit når barnet får mat..
mamma`n til Isac Skrevet 24. april 2007 #6 Skrevet 24. april 2007 Har en 1.år gammel bordie collie tispe, som er bortskjemt. hun er kjempe glad i alle og veldig glad i barn og forsiktig med de, men blir nok annerledes med vår egen. Men tror det er viktig at hunden får være med og at det fortsatt er som før, ikke bare nei nei nei hele tiden, tror de blir fortere sjalu da. men la hunden få være med på ting som før og tror da den fortere vil godta det nye familie medlemmet som en av flokken. Men man hører jo så mye rundt om kring. men tror det er viktig og ikke stengehunden helt ute. Men barnet kommer jo først uansett da. Må nok prøve seg frem.
Gulla og Tulla Skrevet 24. april 2007 #7 Skrevet 24. april 2007 Mannen min tok med en liten lue og teppe hjem som babyen hadde hatt paa seg pa sykehuset foer jeg og barnet kom hjem. Vi la det i hundesengen litt slik at hun skulle bli vant til lukta. Brydde seg egentlig ikke saa mye med babyen, det eneste som var slitsomt var at hun skulle saa gjerne slikke han i fjeset hele tiden. Mitt beste raad er a passe paa at hunden(e) faar nok tur, og passe paa at den ikke bare faar skjenn. 4 aar senere er gutten vaar og hunden bestiser :-) (det er forresten en bassett hound) Beste med hund er at de funker fint som "stovsugere" naar barna blir eldre og begynner a spise vanlig mat ;-)
Gjest Skrevet 24. april 2007 #8 Skrevet 24. april 2007 vi har to staffordshire bull terrier. en tispe og en hannhund. vi lot som ingen ting i førsten. merket at hannhunden var veldig oppmerksom når samboer holdt vesla så derfor viet han hunden mer oppmerksomhet en vanlig de første dagene. vi ble rådet å sette bilstolen ned på gulvet å la hundene hilse men det gjorde vi ikke. lot heller ting gå sin gang over tid. martine er nå snart 1 mnd gammel og hundene bryr seg lite om henne.det skal sies at hundene våre er rolige inne. har aldri fått lov til å herje eller leke innenhus.(vi er mye ute da. har de med på ridetur blandt annet hver dag) lykke til
hundemamma ♥ Skrevet 25. april 2007 #9 Skrevet 25. april 2007 Vi har også en staffordshire bull terrier, en tispe på tre. Planen her er å la hun hilse på babyen så fort vi kommer innenfor. Tror det er viktig å vise hunden den tilliten fra begynnelsen av. Har fått det anbefalt fra flere med kraftige eller store hunderaser at det er smarteste fremgangsmåten. Hun er ekstremt glad i barn i alle aldere. Har hilst på mange babyer fra et par uker gamle. Hun nærmer seg de forsiktig og kun hvis hun får lov, snuser litt på de på hendene og føttene. Deretter legger hun seg ned ved siden av de. Selvfølgelig kan det være at hun vil reagere annerledes på babyen vår men jeg tror det vil gå bra jeg Har og hørt at det er lurt å legge babyen på gulvet når den hilser på den lille første gang (selvsagt under kontrollerte forhold) for da er de liksom på samme nivå når de møtes. Mindre sjanse for at hunder føler seg "truet" på rangsstigen.
*We68* Skrevet 26. april 2007 #10 Skrevet 26. april 2007 Vi har også en basset hound og jeg er spent på hvordan det går med beby i huset. Den er så snill og god med alle og barn. men den er jo bare 1 år selv og hopper slik opp. Holder på å dresere den for akkurat det der nå da. Men jeg tror det går veldig bra jeg. gutten på 5 år kan mase og gjøre alt han vil iallefall. men hørte et godt råd om at man skulle ta med en skitbleie fra sykehuset fra bebyen så hunden kjente lukta før man kom hjem. og jeg skal sette frem lekegrinda så vippestolen kan stå oppi der også. For selv om hunden vår ikke får på stua...så er det jo en hund da. så godt å kunne gå på do uten å måtte ta med bebyen :-) men ellers tror jeg det går bra med de fleste hunder om de blir innkludert og ikke man gjemmer ungen for hunden, da blir de mere nyskjerrige.
mille80 Skrevet 26. april 2007 #11 Skrevet 26. april 2007 Fant dette her inne på barn i magen for lenge siden. Laaaangt, men verdt å ta en titt:) skrevet av en veterinær HVORDAN INTRODUSERE EN NY BABY I HUSET Første regel er at ingen dyr bør være alene med en baby. NY INNERUTINE Før babyen kommer, la hunden bli vant med den daglige rutinen som kommer til å fortsette etter at babyen har kommet. Det vil si, start forings- og turgåings-tider som kan holdes etter at babyen er kommet. Dette for å minske antall forandringer som vil skje. Sett av en tid i den daglige rutinen der hunden/kattens ønsker settes først, dvs. kos, stell og lek, 5-10 minutter per dag. Behold denne tiden uansett hva som skjer og vær sikker på at du kan fortsette med det etter at babyen har kommet. Det betyr i praksis at dersom babyen begynner å grine før de 5 minuttene er gått, la det skje (untatt når babyen hylskriker, eller at hunden/katten blir stresset av griningen). Du vil antakeligvis finne ut at denne tiden hjelper deg selv til å slappe av. Det er lett å føle skyld for å bruke tid til deg selv, men her har du en god unnskyldning for å slappe av sammen med katten/hunden. Fem-ti minutter konsentrert oppmerksomhet mot hunden/katten er entakeligvis mer enn du gjør idag. Det er viktig for hunden/katten å forstå at den fremdeles er en del av familien og at den har verdi for deg/dere. Hvis du har mer enn et kjæledyr betyr det at hvert dyr krever minst 5 minutter hver. NYE UTERUTINER Før babyen kommer, start lineføringsøvelse med hunden. Dersom hunden til nå har hatt problem med å dra i båndet, bør en bruke litt tid på å avlære dette. Det kan være en ide å skifte halsbåndet til f.eks. antidra-seler eller nesebånd (f.eks. Halti). Målet er å få en hund som kan være med dere alle plasser dere vil ha med babyen. På denne måten kan både hunden og babyen få lufteturen sammen, uten at draingen vil fustrere deg. For katten kan det nå være tid for å lære den å ha på sele og gå i bånd. BABYUTSTYR Før babyen kommer, la hunden/katten få lukte og undersøke babyens seng og bleieskiftområde. Herfra vil det komme lukter som er spesielt interassante og det er viktig at dyret blir vant med dette. Babypudder, lotion, bleier og andre babyting kan dere la katten/hunden få snuse og ta på. Dersom hunden/katten begynner å klore, tygge eller dra en av tingene vekk, bør dere korrigere den slik at den forstår at det er uakseptabel adferd. Hvis dere ikke greier å få hunden/katten til å stoppe adferden, bør dere bruke en del tid på dette. For hunden bør dere lære den kommando som sitt, bli, dekk, ta den, slipp den. Hvis hunden ikke kan dette før babyen kommer vil dere ha store problemer senere. Ikke la katten/hunden få sove i eller på noe av babyens seng eller teppe, etc. Det vil bare øke den negative følelsen når du senere må si nei. Allikevel er det riktig å la hunden/katten bli vant med området. Hvis hunden har leker som kan ligne på babyleker, er det stor sannsynlighet for at hunden vil se på babyens leker som sine. Her kan vi velge to utveier: Enten kan en la hunden få leke med babyens leker, husk bare å vaske dem ofte, eller ta vekk alle hundelekene som ser ut som babyleker en stund før babyen kommer. Uansett er det viktig å lære hunden sitt, bli og slipp. BABYEN BLIR FØDT Tiden rundt fødselen blir ofte hektisk og ofte må hunden være mye alene hjemme. Det beste er om noen i familien, eventuelt venner, kan komme hjem og lufte hunden. Husk at en må ordne dette i god tid på forhånd. Det er også en god ide å ta med hjem fra sykehuset noen klær (eller bleier) som har babylukt på seg for å få en gradvis introduksjon til luktene. BABYEN KOMMER HJEM Nå er det viktig å få hjelp til hjemkomsten. En annen enn deg selv bør holde babyen mens du går inn for å hilse på hunden/katten. Du har vært vekke hjemmefra og kjæledyra har nok savnet deg. Bruk litt tid til hilsingen og hold babyen vekke til katten/hunden har blitt rolig. Det kan ta ca. 15-30 minutter. Når dere er klare til å introdusere babyen er det greit å ha hunden/katten i bånd. La en venn eller ektefellen sette seg med babyen i sofaen. Du er da den som kontrollerer kjæledyret. La dyret få lukte og undersøke babyen. Ha full kontroll med båndet slik at hunden/katten ikke har mulighet til å hoppe fremover mot babyen (både aggresiv og ikke aggresiv hopp fremover er uønsket). Hvis hunden/katten er redd for babyen, ta tiden til hjelp og snakk oppmuntrende til den, klapp den litt. Aldri hold babyen over kjæledyret slik at den dingler foran hunden/katten. Dette kan føre til at dyret angriper. Hvis du er alene kan du binde hunden i noe solid og sette deg ned så nær at hunden kan lukte og undersøke babyen uten å kunne hoppe fremover mot den. Ros hunden når den gjør ting riktig, korriger hvis den har tendens til å hoppe fremover. Husk å være rolig selv ! Hvis hunden/katten slikker babyen, er det ganske ok med et slikk eller to, men etter det bør du stoppe den. Hvis du ikke kan stoppe slikkingen med en nei-kommando bør du ikke la den slikke i det hele tatt. Dersom katten freser eller hunden knurrer mot babyen må du kunne korrigere dette med ord. Hvis ikke tar du dyret ut i et annet rom frem til det roer seg ned igjen sammen med deg. Når dyret er rolig kan du prøve om igjen på samme måte. Ikke trøst hunden/katten dersom den viser aggresive tendenser - aggresivitet skal ikke tolereres. Dyret må lære at hvis det ønsker å få positiv oppmerksomhet fra deg, må det oppføre seg bra i forhold til babyen. Hvis du har problem med å få kjæledyret (spesielt katter) til å roe seg ned eller forstå en nei-kommando kan du prøve med vannpistol. Sprut på katten med det samme den begynner å frese eller se aggresiv ut (NB! Hjelper ikke vannelskere). Alternativt kan en ha noen få sitrondråper eller eddik i vannet. Målet med denne korrigeringen er å få hunden/katten til å skvette litt til, slik at den slutter med knurringen/fresingen og slik at du videre kan rose/forsterke den gode adferden å være stille og rolig. Hvis istedet resultatet blir at dyret blir skremt eller brutalt straffet, vil dyret kun forstå at hver gang ungen er til stede skjer det noe negativt. Korrigeringen hjelper best i de første 30 sekundene av en adferd og det første du ser av adferden er ofte uttrykket i øynene. Kattens øyne blir kjempestore, ørene bakover, hårene på ryggen står opp. Katten vil også i noen tilfeller kryle ryggen, senke hodet og trekke leppene opp og frese. Helst ikke vent til katten klorer før du reagerer. DE FØRSTE UKENE Dersom det kun er den ene ektefellen som er hjemme med babyen den første uken bør kjæledyret enten være i bur eller holdes i bånd sammen med babyen. Det er umulig for deg å sitte på sofaen, gi melk til babyen og samtidig forsvare deg mot et angrep fra hunden eller katten. Ideen er at en skal unngå all aggresjon som kommer fra at dyret er usikker på hvordan den skal takle situasjonen. Hunder kan bli satt i bånd et stykke ifra slik at du kan klappe den og slik at den kan være nær babyen uten at den kan hoppe frem mot den. Barnesikringsgrind kan også brukes for de fleste hunder. Katter er vanskeligere dersom den ikke er vant med sele eller halsbånd. Alternativet blir da enten et bur i samme rom eller å sende den ut av rommet. ETTER 3 UKER Dersom hunden/katten ser ut som om den har akseptert babyen kan en løsne litt på kontrollen. Nå kan den gå løs i samme rom som babyen, men under loo% oppmerksomhet fra deg. Det er viktig nå at ikke kun den ene ektefellen gir positiv oppmerksomhet til hunden/katten, men at en deler oppgavene. Videre er det viktig å følge med hvordan forholdet mellom hunden/katten og babyen går. Dersom hunden/katten fremdeles er veldig interessert bør den ikke få lov til å være alene med babyen en stund til. Når barnet er større og kan støte hunden vekk selv er det bedre. Bruk aldri munnkurv som en metode for å kunne la baby og hund være alene. Hunden kan gjøre skade nok ved bare å dytte ungen. Hvis det går bra og hunden/katten ikke har vist tendenser til problemadferd rundt ungen kan en la dyret få være med rundt i huset sammen med alt barnestell, f.eks. klesskifte, bad, leking, etc. Dette vil hjelpe forholdet mellom ungen og hunden i fremtiden fordi en allerede på dette tidspunktet kan lære ungen på en fin måte å ikke plage hunden. (Stikke finger i munnen, øyne, ører, etc.) Uansett må hunden være 100% snill og kunne nei-kommando så godt at en slipper å krangle med hunden for å stoppe en problemadferd. SOVEROM La aldri hunden sove på barnerommet uten at en voksen er tilstede. Dette betyr at døren til rommet må være lukket ! Bruk istedet en "baby monitor". GAMLE OG SYKE HUNDER Disse vil være mer utålmodig med barn og ønsker mer fred og ro. Det betyr at en må være mer forsiktig med dem og barn sammen, samtidig som en må lære unger å være forsiktig. Ikke la dem stikke finger inn i ører (ørebetennelse), lene seg mot dem (forkalkning i rygg, hofter eller skuldre) eller dra i haler, ører eller pels. Dette gjelder også for alle andre hunder, men spesielt de gamle og syke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå