Gå til innhold

Dere som bor i Olso!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig sånn at dere MÅ søke om fødeplass for å få føde på sykehus i Oslo? hva skjer om dere ikke har søkt plass? Syns det høres så rart ut jeg....!? I Bergen trenger vi jo ikke søke! der kommer alle til på Haukeland uansett....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forstått det som at vi må søke ja. Grunnene til det er vel både det at det finnes flere steder å velge mellom og at det bor så mange mennesker her i Oslo at man må "sikre seg plass" der man vil føde. En jeg kjenner f.eks får ikke føde på Ullevål fordi hun søkte ikke før i uke 13 og da var plassene allerede fylt opp på hennes termin. Så da måtte hun velge et annet sykehus.

Skrevet

hei milla-baby:)

jeg bor i oslo og legen søkte plass for meg automatisk da jeg var på første legesjekk, så det var ikke noe jeg måtte tenke på. Men det hender jo at noen jenter ikke får føde på det sykehuset de helst vil i Oslo fordi det er så mange fødende til tider. Jeg fikk på ullevål sykehus ( der jeg helst ville) uten så mye som å løfte en finger.

det er ikke så rart egentlig, syns jeg da:)

Skrevet

Det blir søkt på plass av legen på 1.kontrollen, slik at du får UL. Timen til UL er bekreftelse på hvilket sykehus du har fått plass. Jeg fikk ikke plass på 1.valget og ble da "videresendt" til neste på listen og der fikk jeg plass... :)

Skrevet

Oki. Om legen ordner det virker det litt enklere ja. Syns det virket rart med tanke på at dersom en ikke søker og bare stiller opp på feks. Ullevoll når en skal føde, så er det ikke sikkert de tar i mot deg!? eller?

Skrevet

her i oslo har nok alle søkt om plass på forhånd ja, legene og jordmødre er flinke til å ordne slikt for oss som bor her. Men skulle du dukke opp fødende på ullevål uten å ha søkt plass tror jeg ikke du blir kastet ut:) men muligens overført til et annet sykehus om det er fullt.

Skrevet

Fikk vite da jeg var inne til lege første gang at jeg kunne søke neste gang jeg hadde time. Da var det selvfølgelig for seint å få Ullevål. Nå skal jeg til A-hus. Bor i gangavstand til Ullevål. Med neste graviditet sender jeg søknad når jeg pisser positivt! :)

Skrevet

Legen søkte for meg til Ullevål, men fikk avslag pga stor pågang. De sendte søknaden min videre til AHUS på Lørenskog hvor jeg nå har fått plass.

Hadde jeg møtt opp på Ullevål uten plass så kunne jeg ha risikert å bli sendt i drosje til annet sykehus....

Skal man på Rikshospitalet så bør man søke med en gang man oppdager at man er gravid - der er det rift om plassene......

Så mitt barn blir ikke født i Oslo, selv om vi bor der....

Skrevet

Selv om fødeplass er ordnet i god tid i forveien er det absolutt ikke sikkert at det er der man føder. Sykehusene anbefaler at man ringer så fort man merker at man er i gang, og da får man informasjon om plass er tilgjengelig. Jeg skulle til Ullevål med min første, og allerede ved 3 tiden på natten sa de at det absolutt ikke var sikkert. Kl 6 ringte jeg igjen og i løpet av 10 min ringte de meg tilbake med "ny" fødeplass i Bærum. Alle jeg snakket med var veldig imøtekommende og hjelpsomme, så jeg følte meg godt ivaretatt. Badekaret sto t.o.m. klart når jeg kom frem til Bærum, siden jeg hadde spurt pent om det i telefonen :-)

Skrevet

Alle må søke om fødeplass uansett hvor de bor i landet, det er slik at på helsekortet for gravide er det en del som legen sender inn til sykehuset du ønsker første gang du er på kontroll. Men dersom det bare er ett valg i nærheten av der du bor, så spør kanskje ikke legen deg om hvor du vil føde? Men bare sender den automatisk inn?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Jordmor søkte for meg da jeg var på min første kontroll i uke 12, og da fikk jeg ikke plass på Ullevål!:-/ Typisk nok viste ordinær UL at jeg var kun i uke 9 på den kontrollen, så kunne jo ha fått plass likevel,- teite jordmor som ikke tok hensyn til min ustabile syklus! Blei veldig dårlig løsning for meg å dra til Bærum da vi hverken har lappen eller bil. Så da blei det til at jeg dro til mamma i Skien for å føde der,- hadde en kjempefin opplevelse!:-)

Trengte ikke å søke plass i Skien...bare dukka opp etter å ha ringt.

Så nå med spira søkte jeg selv via mail til Riksen da jeg var 7+2, og fikk plass!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

11Oktober: Nå har Ullevål slutta med denne ordningen...i stedet for å si nei til fødende damer så sier de nei til nygravide. Derfor en må søke tidlig nå!

Skrevet

ja, i Bergen slipper en hvertfall å tenke på å søke om det selv. Så om en må søke her, så er det legen som gjør det automatisk i så fall. men alle får jo uansett plass på haukeland så....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...