Gå til innhold

Kan ikke si "R"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er tre og et halvt år og sier "j" i stedet for bokstaven "r". Nå i det siste synes vi det har blitt enda tydeligere. Når skal vi begynne å bekymre oss og evt oppsøke logoped? Hun har vært svært tidlig ute med språket ellers, begynte å snakke i setninger da hun var halvannet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi henne noen år før dere oppsøker logoped. Mange barn sier "j" og ikke "r" frem til de er ganske store, uten at det er et fyisk problem.

Min bror gjorde dette til han var åtte, og så gikk det over over natta. :)

Skrevet

Helt normalt. Min jente er nå 4 år og 2 mnd. Først nå kommer R-en.

Skrevet

Har snakket med en førskolelærer om dette (både min datter og min nevø sliter med R-lyden og de er 5 og 4 år). Det er visstnok en av de vanskeligste lydene å få til, så man trenger ikke å bekymre seg før de begynner på skolen, i alle fall. Vi har jo så mye annet å bekymre oss for, eller hva? :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

lillemor på 4 år, kom nylig hjem fra bhg og sa rrrrr som bare det.... La faktisk ikke merke til det med en gang, men syntes hun pratet litt rart... Så kom jeg på hva det var.. Hun overdriver R litt nå, men det går seg sikkert til etterhvert:)

Skrevet

Vår snart 5 åring slo over så og si over natta! Da var han litt over 4. Vi hadde øvd litt, men IKKE mast og prøvd å gjøre det morsomt å øve. ville han ikke så var det greit. Synes ikke du skal bekymre deg på lenge enda!

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...