Gå til innhold

Klarer ikke å like stebarnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og TRO meg, jeg har prøvd.

Ungen i seg selv er uspiselig, og det at mora oppfører seg som hun gjør, forbedrer ikke saken.

Jeg irriterer meg over ALT denne ungen gjør og sier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du ikke liker mora til stebarnet ditt, skal ikke gå utover barnet. Barnet kan ingenting for hvordan mora oppfører seg.

Hva er det barnet gjør eller sier som du misliker så sterkt? Hva gjør du og far for å endre på den uønskede atferden? Barnet kan ikke oppdra seg selv, det trenger voksne rundt seg som kan veilede på en konsekvent og kjærlig måte.

Skrevet

Jeg blir skikkelig provosert av det du skriver. For det er faktisk helt ok at mor reagerer med følelser i forhold til stemor. Så om det går utover barnet så er det OK. Men når det er stemor, så skal hun alltid være PERFEKT stemor i forhold til barnet OG biomoren.

Krever samfunnet at stemødre skal oppføre seg voksent, og ikke la biomor gå utover humøret og følelsene for barnet, så burde det også kreve at biomor er like PERFEKT.

Skrevet

Det jeg mente var at man må behandle stesønn og biomor som to individer. Det at du ikke liker biomor, må ikke gå ut over stesønnen din. Det er så trist når folk her inne skylder på barnet når barnet ikke oppfører seg som man skulle ønske. Det er foreldrenes skyld ikke bare biomor, men begge må sette grenser og oppdra barnet. Jeg forstår at du som stemor synest det er vanskelig å få et barn som er uspiselig i hus annenhver helg, jeg hadde ikke holdt ut. Da måtte faren hans virkelig ha vært min store kjærlighet som hadde andre kvalifikasjoner som er viktigere enn å være en god far. Jeg hadde mistet respekten for mannen min om barna hans fikk lov å komme til oss og forsure hjemmet vårt.

Skrevet

Enig med Lakerol her.

Dessuten..... Ikke undervurder barn. De er mer tilpassningdyktige enn man tror. Det finnes tross alt forskjellige regler i barnehage, skole ++ andre steder de oppholder seg. Om det er litt forskjellige regler hos mor kontra far klarer de fleste barn å tilpasse seg det. Man må bare være konsekvent. Forklare at dette er husets regler. F. eks hos oss sitter vi pent ved bordet når vi spiser! Snakk med faren og bli enige.

Skrevet

Det er nok ikke så lett å snu skuta, dersom det bare er stemor som ser dette problemet. Mange fedre ser i mellom fingrene på at helgebarn ikke oppfører seg, fordi han ikke vil bruke kjeft på barna i samværshelga. I samværshelga blir det fokusert på kos og lek, mens stemor føler seg utilpass i eget hjem.

Skrevet

Joda, jeg ser den. Men synes kanskje fokus da blir litt feil. Det er jo ikke nødvengvis barnet som da har all skyld til problemene. Synes far og ste-mor må snakke sammen å komme til en løsning der alle trives.

Ste-mor skal helt klart ikke føle seg utilpass i eget hjem. Det er viktig å gi barn regler. Hørte en gang uttrykket "hurra pappa". Har en venninne som sliter med det. Sønnen sier alltid at det er så gøy å være hos pappa. Der blir han aktivert til en hver tid, og alt dreier seg om han. Når han er hos mamma må han gjøre lekser, rydde rommet, ikke tilgang til pc til en hver tid osv.

Skrevet

Har lest flere av innleggene dine lakerol, og tror vi er veldig enige.

Skrevet

Jeg vil uansett gi den som startet innlegget litt støtte..

Hun sier hun har prøvd..det må likevel være lov å være ærlig på at hun likevel føler som hun gjør!

Det er ingen som trenger påstå at hun ikke oppfører seg fint overfor ungen av den grunn!

Og, Lotta, du er ikke alene om den der følelsen...det koster oss som har det slik bare enda litt mer å være den gode/trygge voksenpersonen vi både vet vi skal og bør være!

Skrevet

Du skal være meget dyktig dersom du greier å skjule for et barn at du misliker alt det gjør og sier. På et eller annet vis greier barnet å fange opp at du ikke liker barnet. Jeg får helt vondt her jeg sitter.

Skrevet

Jeg liker heller ikke min stesønn. Han er egentlig svært så usympatisk. Hadde jeg hat gjevngamle unger som gikk i samme klasse/samme skole, hadde jeg nok oppfordret dem til ikke å henge sammen med gutten.

Mora er like pill råtten, så det er nok der det kommer fra, for faren er helt annerledes. Så en kan ikke si at det ikke spiller noen rolle hvordan mora er, hun påvirker jo ungene sine i aller høyeste grad, slik vi alle gjør.

Jeg ser henne igjen i de tingene jeg misliker med gutten, måten å snakke på, handle på, bevege seg på. Den hånlige latteren er helt lik. Jeg ser ikke noe særlig av faren, bortsett fra temmelig likt utseende. Gutten er 12 år, og jeg kunne listet opp de tingene han holder på med, og det ville sjokkert de fleste. At vi viser nulltoeranse for ufyselighetene spiller ingen rolle når det kun er hos oss, og han driter i alt vi sier. Vi har også samtaler og prøver å forstå. Jeg for meg og faren for seg, dessuten sammen. Snakker om hvordan tror du han/hun føler seg når du gjør sånn? Hvorfor gjorde du x eller y mot den jenta på skolen, har hun gjort deg noe? Så er svaret at hun er så feit og ekkel at han blir kvalm bare av å se på henne! Så ler han, akkurat samme guffne latteren som mora har.

Dere får bli så lei dere og sjokkerte dere bare vil, men jeg liker faktisk ikke denne ungen! Det går an, og jeg tror faktisk det er de ferrreste av dere som hadde likt han.

Skrevet

Grøss jeg hadde ikke blitt gammel i det huset, faren hadde fått et ultimatum meg eller fått skikk på sønnen. Selvsagt hadde vært meg som hadde måtte ut av livet til far og sønnen fortsette å forsure tilværelsen for andre rundt seg.

Skrevet

Ja, for en skal la livet styres av små drittunger?!

Jeg kan jo sette opp en liste over ting med min partner som er ufordelaktige, men det betyr jo ikke at jeg ikke er glad i han eller at jeg ikke vil være sammen med han, på tross av dette.

Men han er en fin mann, som får det til å krible i meg, som er snill og omsorgsfull, vi ser temmelig likt på ting, og livet er bra. En får jo ta folk med hus og hår, fordi om det er en ting som ikke er så bra, trenger en jo ikke rømme huset.

Er ikke skilsmissegrunn alt da vet dere ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...