Mia_I Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 Fikk brev fra legen i dag om at jeg må komme inn til time, har visst temmelig lavt jern-nivå. Så skal dit, men inntill videre: Noen som har fått beskjed ang om dette "bare" går ut over meg, eller om det har noe å si for babyen også?
spent. Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 har oxo lite jern... legen ba meg om å ta jerntabeletter for min egen del ettersom man kan miste noe blod under fødselen.... men hvis du har veldig lite jern er du vel sikkert slapp og svimmel, kvalm?
pea77 Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 Har ikke peil på konsekvens for baby, men til du kommer til legen så spis masse god leverpostei og rødbeter og litago sin prim med jern! Det er et godt alternativ til tabletter
jordbærsjokolade Skrevet 24. april 2007 #4 Skrevet 24. april 2007 Hmm, jeg har lav blodprosent og må spise jerntabletter. Jeg spurte om dette ville gå ut over babyen og på mitt legekontor sa de nei, babyen tar det den trenger uansett:) Kun deg selv det går utover!
Gårdsspire Skrevet 24. april 2007 #5 Skrevet 24. april 2007 Det å ha veldig lavt jern lager er ekstermt slitsom for deg i lengden. det tapper deg for krefter, og det går jo utover barnet. Hadde det slik en gang for noen år siden, og jeg hadde gått med lavt jern innhold leeeeenge, slik at det tæret på blodprosenten, hadde da en blod prosent på 6 og den skal ligge på 12. Var så slapp og sliten at jeg ikke kunne verken jobbe eller gå på skolen. Besvimte og spydde hele tiden.. det var skikkelig slit. Så ikke la det gå lenge. Lykke til.
Gjest Skrevet 24. april 2007 #6 Skrevet 24. april 2007 Barnet tar alt det trenger. Det spør ikke :-) Det er bare du som går i minus.
maje76 og emilie 15.07.07 Skrevet 25. april 2007 #7 Skrevet 25. april 2007 jeg har også lite jern, den lå på 15, men legen min sa at hvis jeg ikke var svimmel så var det greit..
Mia_I Skrevet 25. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 25. april 2007 Slapp og svimmel, ja, det er jeg!! Skal bunkre opp med leverpostei og ellers alt som det står jern på.... og håper det bedrer seg da.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2007 #9 Skrevet 25. april 2007 Det er bare dag det går utover, og du mister jo litt blod under fødslen også, så da blir det enda lavere.. Jeg sleit litt etter første fødsel, det ble så lavt av jeg måtte holde meg fast i noe hver gang jeg bevegde meg de første to dagene. Men hun i nabosenga sleit enda mer, hun måtte bli tre dager ekstra på sykehuset hun, for hun klarte ikke ta seg av ungen, svimte av bare hun prøvde reise seg. Vi fødte samme dag, og den dagen jeg dro hjem klarte hun såvidt karre seg på do med prekestol, men hadde enda ikke stelt ungen sin.. Så bare knask jerntabletter, spør på apoteket etter de som er mildest mot magen, og kjøp gjerne noen tabletter for å holde magen igang samtidig, da går det helt greit å spise dem.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2007 #10 Skrevet 25. april 2007 fikk også beskjed fra legen om at jeg hadde for lite jern og han ba meg om å ta jerntabletter. magen min ble bare enda mer hard enn den var så jeg fikk veldig vondt i magen så jeg droppet tabletter og spiser heller mye jernholdig mat.. bedre enn tabletter..ellers får det gå som det går.
Miss z Skrevet 25. april 2007 #11 Skrevet 25. april 2007 Jeg fryktet også at jeg hadde veldig lavt jernnivå og når jeg spurt på lab. om de kunne ta blodprøve sa de at de helst ikke gjør det på gravide lenger, da man har mer blod enn vanlig i kroppen og da blir ikke en måling korrekt...? Jeg måtte ta tilskudd hele forrige svangerskap pga lave verdier, men nå kan man plutselig ikke sjekke det...? Føler meg jo 100 ganger verre enn sist også Orker nesten ikke å gå opp en trapp uten å bli utslitt og må sove i 2 timer...
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 25. april 2007 #12 Skrevet 25. april 2007 Blodprosenten skal ligge mellom 11 og 16. Det er vanlig at det synker når en er gravid men går det under 11 så må en begynne å ta jerntabletter. Aller helst bør en drikke appelsinjuice eller/ og ta c-vitamin utenom. Ungen tar nok det den trenger, så det er mor det går utover. Er ikke noe kjekt å gå rundt å være slapp og dårlig. Personlig synes jeg igrunnen at jeg føler meg verre etter at jeg begynte med jerntabletter. Men nå har jeg kynnere omtrent konstant også, så blir litt sliten av det.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2007 #13 Skrevet 25. april 2007 Ifølge legen min har de kommet frem til at blodprosenten er en dårlig måte og måle jern på hos gravide, siden prosenten alltid synker utover i svangerskapet.. Det beste var å se på JERNLAGERET på den blodprøven du tar på første kontroll, er den under 50 anbefaler de å ta jern siste delen av svangerskapet for å ungå at den synker for lavt etter fødsel.. Og alle monner drar, ta ihvertfall en multivitamin i tillegg til jernholdig mat, og husk at det ikke er jern i vanlig brunost lenger, du må kjøpe litago brunost med tilsatt jern.
Gjest Skrevet 25. april 2007 #14 Skrevet 25. april 2007 Var 15 lite??? mitt ligger jamt over på 11- 12 og legen min sier at det er helt fint.
-spent- Skrevet 25. april 2007 #15 Skrevet 25. april 2007 Jeg har hatt under 11 i blodprosent i hele svangerskapet, men fikk ikke noe beskjed om å ta jerntabletter før jeg var ned på 7,4. Enda da sa ikke lege noe, men jordmor sa heldigvis ifra. Den gikk opp igjen til 9,3 men i dag var den 8,3 så i morgen må jeg på sykehuset å få tatt noen prøver. Er det ikke noe bedre må jeg bli sendt på sykehuset for å få jern intravenøst, og de må sjekke morkaka å slik for å se om det er som det skal.
maje76 og emilie 15.07.07 Skrevet 26. april 2007 #16 Skrevet 26. april 2007 Det var jernlageret legen min så på og da var den 15. Fikk beskjed om at den kunne ligge mellom 10-150 sånn cirka.
mari~m/ lillebror. Skrevet 26. april 2007 #17 Skrevet 26. april 2007 jordmoren min sier at etter de nye retningslinjene så skal vi gravide ikke ta jern før den ligger under 8 i blodprosent. har dere hørt om det( synest det var veldig lavt jeg) skulle vist minske faren for styrt blødning etter fødsel, har ikke selv hørt det før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå