snupp & mamma Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 heia. jenta mi på snart 4 mnd vil ikke være baby lenger. elsker å ligg på gulvet og ligger der mesteparten av tida og leker, men når vi holder henne og skal kose vil hun ikke ligge ner lengre.. hun vil enten sitte eller stå.. hun er ganske sterk i bena og kan stå lenge når vi støtter henne. men det jeg lrer på om det er skadelig for henne å stå på bena når hun er så liten? takker for svar...
mamma til <3to<3 Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 Heia! Jenta mi er 4,5 mnd og er akkurat like dann!!! Jeg lurer også på om det er skadelig... Jeg har hørt at de kan bli hjul-beinte hvis de står for mye og for lenge, men er usikker på om det er tilfelle?? Jeg trenger også svar...
Suprise! Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 Om det er så skaldelig vet jeg ikke ,men tuppa mi begynte også med det ganske tidlig. Tenker som så at blir de slitene så setter/legger de seg ned:) (ikke enkelt å holde en unge som vil stå,liggende.
Labbetøs Skrevet 24. april 2007 #4 Skrevet 24. april 2007 Jeg har fått beskjed om at de ikke bør gjøre det enda selv om de gjerne vil og muskulaturen tåler det. Dette fordi beinene ikke er sterke nok enda, og kan bli permanent deformert av det. Vet ikke om det stemmer, men jeg velger å vente.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2007 #5 Skrevet 24. april 2007 Jeg har hørt at dette bare er en myte at de kan bli kalvbeinte. Når jenta var stiv nok i beina til å bære sin egen vekt øvde vi litt i fanget til hun ble sterk nok til å stå skikkelig.
mai mammaen til to Skrevet 24. april 2007 #6 Skrevet 24. april 2007 jeg fikk kjeft når jeg var på 3 mnd kontrollen fordi jeg gjorde slik med datteren min.. men jeg har no latt henne gjøre det alikavel..no er hun 11 mnd og klarer å stå alene da... men alt med måte tenker no jeg
minas'81&lillegull;) Skrevet 24. april 2007 #7 Skrevet 24. april 2007 Hos fysioterapeuten fikk vi vite at barnet ikke bør sitte før det selv kan sette seg opp selv fordi det ikke er sterkt nok før det. Det var da snakk om å sitte rett opp og ned i stol uten støtte etc, annen sitting burde begrenses til 30 minutter i gangen. Hvor skadelig det er, vet jeg ikke.. Var bare dette de sa. Snuppa vår vil også opp å stå/sitte når hun er i fanget eller i vogna. Tror at om de sitter litt/står mens vi holder/støtter dem, så blir ikke belastningen så stor på verken muskulatur eller skjelett, dessuten sier de ifra når de blir slitne og har fått nok! Man får bare være litt obs og følge med. Jenta mi blir dritsur om hun hadde måttet ligge flatt hele tiden, hvertfall, og nå setter hun seg også opp i sittende stilling hvis hun ligger i vogna og har noe å støtte seg på eller dra seg opp etter. Vi får bare bruke sunn fornuft, vil barnet sitte, så tror jeg ikke det har vondt av å få sitte litt så lenge det får støtte og man følger med.
Ingen_nick_ledig Skrevet 24. april 2007 #8 Skrevet 24. april 2007 Jeg fikk beskjed av fysioterapeut at de kunne både sitte og stå når vi hadde de på fanget. De skulle ikke sitte selv før de satt seg opp, og vi skal heller ikke la de "stå" på gulvet (og holde i hendene) når de er så små. Men å la de stå på fanget var helt greit, er jo uansett litt begrenset hvor lenge en orker å holde de sånn.....
snupp & mamma Skrevet 24. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 24. april 2007 tusen takk for mange svar=) tror nok jenta mi skal å sitte å stå videre jeg! det er jo ikke så lenge..som regel ligger hu på gulvet og leker, og sitter skjeldent i vippestolen,så tror ikke det er no fare. i vogna så " bygger" jeg henne opp me dyna slik at hun ligger litt høyere og får sitt litt. når hun stå så er det ikke snakk om 1 minutt om gangen engang..så jeg tror dette skal gå bra jeg.. kan ikke tvinge henne til å ligge.. ufornøyd baby er ikke no morro..hihi=)
babygutt jan07&??nov10 Skrevet 24. april 2007 #10 Skrevet 24. april 2007 vår tass er 3, 5 mnd snart... Han vil helst sitte rett opp og ned på fanget, og stå med støtte av oss (da har han jo best oversikt:) ). Fikk streng beskjed av fysioterapaut og helsesøster at han ikke burde stå slik i mer enn noen få sekunder. Han burde heller ikke sitte rett opp og ned i fanget (eller alene) i mer enn noen få sekunder av gangen. Skulle alltit sitte med støtte i ryggen. Grunnen var at de fort kan bli buet i ryggen, og at hoftene deres ikke enda tåler hele vekten av overkroppen så godt. Vi prøver å gjøre som de sier på helsestasjonen,men det er ikke så lett når lillegutt hyler hvis ikke han får sitte rett opp og ned...
Big mama;) Skrevet 24. april 2007 #11 Skrevet 24. april 2007 Mi tulle er 3 mnd...begynte å stå da hun va 2...vi prøvde å bare la henne ligge,men hun nektet!!!! da vi var på 3 mnd kontroll så helsesøstra at hunbare skulle stå...hun sa at vi bare skulle la henne gjøre det..ungen setter seg når hun blir sliten sa hun. og i tilegg er det begrensninger på hvor lenge man som voksen klarer å holde ungen oppe i strekk..
trebarnmam Skrevet 24. april 2007 #12 Skrevet 24. april 2007 Jeg spurte legen på helsestasjonen på 6 mnd kontroll om det samme da min sønn også ville stå hele tiden. Dessuten likte han best å sitte i tripp trapp stolen for maten sin. Legen sier da at det ikke er noe problem så lenge barnet ville det selv. Han dro likheter med med barn i u-land som henger i sjal på moren sin. De sitter ofte med sin egen tyngde i bæresjalene.. Han sier også at det er en myte at man blir hjulbent av å stå for tidlig.. Jeg velger å tro han og min sønn er storfornøyd med det. Stol på instinktet ditt
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 24. april 2007 #13 Skrevet 24. april 2007 Mi jente ville stå etter bare noen uker. Da hun var 4 mnd lot vi henne stå på fanget eller gulvet hvis hun ville det. Ikke akt for lenge selvfølgelig men dette regulerte hun fint selv.
LisaColli Skrevet 24. april 2007 #14 Skrevet 24. april 2007 her var det mye forskjellige svar! noen som har link til en plass det står at det er farlig??
snupp & mamma Skrevet 24. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 24. april 2007 ja, takk..link mottas gjerne!
LisaColli Skrevet 24. april 2007 #16 Skrevet 24. april 2007 jenta vår vil også bare sitte og stå når hun ikke ligger ved puppen eller i babygymmen sin. jeg lar henne sitte litt bakoverlent på meg, eller holder henne i stående stilling i fanget, ikke lenge av gangen selvsagt.. men jeg har aldri hørt at det er skadelig før. kan jo spørre på 4mnd kontrollen, men hvis noen har en link hvor det står svart på hvitt, vil jeg gjerne se det:) *dytte*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå