R... Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 Hei alle sammen! Siden dere er så flinke å gi råd, spør jeg derfor om hva dere vil anbefale å gjøre... Jeg har en datter på 4,5 mnd og nå ser det ut som jeg har forlite mm. Hun vil ha oftere mat og våkner flere ganger om natten. Noe som har vært ganske stabilt fram til nå. Skal jeg gi mme i tillegg til mm, begynne med grøt om kvelden, eller noe annet?? Tusen takk til alle som vil svare
Ouagadougou Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 Jeg ville tatt en telefon til helsesøster og spurt hun. Hun kjenner jo tross alt babyen din, noe vi ikke gjør. Det kan ikke være aktuelt å ha en økedag eller to (amme ofte) for deg slik at produksjonen din øker?
Zupermam Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 Du kan jo begynne med litt grøt. Om du har mm trenger du jo egentlig ikke mme, puppene dine vil justere seg inn etter datteren dins behov vet du. Men jeg tror det er ganske vanlig i den alderen at de har en periode med hyppig oppvåkninge om natta. Min var helt umulig da han var 4 mnd, og da fikk jeg info fra andre her inne at det var ganske vanlig:). Jeg har villet begynt med litt grøt jeg:) De spiser jo ikke så mye i begynnelsen
Zupermam Skrevet 24. april 2007 #4 Skrevet 24. april 2007 eventuelt litt velling på flaske om kvelden. Men hør gjerne med helsestasjonen ja, som innlegger over her mener
2flottebarn;) Skrevet 24. april 2007 #5 Skrevet 24. april 2007 Har hun vært slik lenge (flere netter på rad)? Min gutt på 3mnd hadde noen slike kvelder/netter hvor han var litt sutrete og våknet oftere. Jeg trodde jeg hadde for lite mat, men det var nok økedøgn. De drikker jo oftere for å øke produksjonen når de blir større og trenger mer mat. Men ring ammeklinikken eller helsesøster. Hvis ikke er han jo stor nok til å begynne med litt mat også. Lykke til?
Labbetøs Skrevet 24. april 2007 #6 Skrevet 24. april 2007 Jeg har masse melk, men lilletulla har lite matlyst og legger ikke godt nok på seg. Jeg har derfor begyndt med velling på kvelden nå, og jenta mi er 3,5 mnd. Du kan eventuelt begynne med velling dersom du vil det. Jenta di er mer enn stor nok til det. Jeg har undersøkt dette masse nå siden tulla mi ikke legger på seg, og du kan fint gjøre det. Overlegen på St.Olavs (spesialist på spedbarn) sa det gikk helt fint å gjøre det fra ca 3 mnd. Da bruker du ikke ferdiglaget velling nei, men du lager den selv. Kjøp Nestele sin RISgrøt fra 4 mnd (trinn 1). Det er viktig at det er den sorten som blandes med utpumpet morsmelk. Varm melka til drikkeklar temperatur, og bland inn en dråpe maltekstrakt eller to (den er seeeeig, så dråpene blir ganske store). Bland så inn en toppet ts med grøtpulver. Rist litt for å sørge for at pulveret blander seg skikkelig inn. Bruker du veldig små hull i flasken må du kanskje opp en smokkestr siden det etterhvert blir bittelitt tykkere konsistens på melka. Vellingen må gis med en gang. Dersom de to neste avføringene er normale så kan du bruke to ts med grøtpulver i melka. Øk deretter med en ts grøtpulver etter hver andre normale avføring. På den måten unngår du hyling om natten pga mageknip. Du velger selv om du vil prøve. Jeg vet mange stiller seg negative til dette, siden det står 4 mnd på pakken, og babyene er bare drøyt 3 mnd. Men det er jo langt fra snakk om å gi grøt. Bare bittelitt grøtpulver i melka. Det gjør de på refluksbarn fra ca 3-4 uker... Jeg har gjordt det i en uke nå med stort hell. Ingen hard mage eller noe slikt. Har måttet prøve pga lav vektoppgang
R... Skrevet 24. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 24. april 2007 Tusen takk for alle svar... det er jammen ikke lett og ikke vite helt hva en skal gjøre Tror jeg snakker med helsesøster også evt. prøver det der med velling, vil jo det beste for det lille gullet mitt! Tenkte jeg og skulle prøve og pumpe litt ekstra for og se om jeg kan få opp melkeproduksjonene enda mer. Ihvertfall sier jeg takk for råd, det blir nok prøvd ut!!
Tiddelidu Skrevet 24. april 2007 #8 Skrevet 24. april 2007 Som nevnt tidligere så ser det ut som 4mnd er en "vanskelig" alder. Min våknet plutselig oftere om natten, og jeg lurte på å begynne med grøt, men valgte å vente siden jeg hadde et ønske om å fullamme til 6mnd. Det roet seg etter maks to uker. Jeg lot han ikke være sulten altså, ikke misforstå meg, for han var fornøyd og la godt på seg bare at han ba om mat oftere. Hadde han vært misfornøyd, så hadde jeg begynt med velling tidligere. Maisgrøten er også fin å lage velling av. Lillegutt elsker den =)
Aga:-) Skrevet 24. april 2007 #9 Skrevet 24. april 2007 Det er helt anlig å ha økedøgn, slik at babyen åkner oftere på natten og ønsker mer mat (i form av mm). Legg henne til så ofte som mulig et par dager, sørg for at du får nok hile og drikk gjerne litt ammete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå