fru grim Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 Hei hei alle sammen! Så var tvillingene ute og jeg forflytter meg over hit Det er masse kos, barna er så snille som engler, men gjør såklart ikke alltid som mamma vil da, hehe... Ikke annet å vente når de er bare 9 dager gamle... Men det jeg lurer på; Leste i et annet innlegg lenger nede her at ammetiden tok kun 10 min pr barn, hvordan får man til dette? Jeg dobbeltammer ikke, har ikke prøvd enda engang, så jeg tar en og en. Men når et stell da tar bortimot 2 timer (inkl. bleieskift) før begge er fornøyd, føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å ha et barn i puppen. Mye av problemet er at de sovner fra hele måltidet, tar noen tak innimellom kun for at jeg ikke skal ta bort puppen, og tar jeg de bort for tidlig går det liksom 10 minutter så vil de ha igjen... Kan si det slik at jeg begynner å bli ganske sår og litt maroder i kroppen nå ja, skulle ønske jeg klarte å få det ned til 10-15 min, det hadde hjulpet ekstremt. Har jo ei på 3 fra før som også krever sitt, så å sitte med puppen i munnen til en baby hele tiden tærer på samvittigheten også... Forsøker forresten også å pumpe og gi flaske og pupp annenhvert måltid. Dette fungerer forsåvidt, men også med flaske tar et måltid laaaang tid. Har begynt å få skikkelig vondt av å pumpe også, så jeg vurderer sterkt å gjøre som de anbefalte på sykehuset å gi pupp og mme annenhver gang i stedet. Gutten vil gjerne ha mat hver 3. time mens jenta godt kan vente 4 timer, så det er litt styret nå i begynnelsen, hehe... Huff, ble langt dette, men håper noen erfarne tvillingmødre har noen tips
sarp m/ Niklas og Marius. Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 Gratulere så mye med tvillingene.Er litt stille her så det er jo fint det kommer noen fler. Syntes også den ammingen var fryktelig slitsom, fikk ikke gjort noe annet.Prøvde litt med pupp og flaske annenhver gang men, de likte flaska bedre.Ikke nok melk hadde jeg heller.Så begynte jeg å pumpe og gi det på flaske men etter 3 uker orket jeg ikke mer. Ble bare mas og ikke noe kos og da så jeg ikke noe hensikt med det. Så her har gutta fått mme siden de var 3 uker. Jeg har alltid gitt de mat likt selv om den ene kanskje ikke har vært så sulten og det har vært greit. Fått en fin rytme på det. Vet ikke om dette hjalp deg så mye men det er bare å prøve seg frem å finne hva som er best for deg. Lykke til. Mamman til Niklas og Marius
Smoopster Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 Jeg er ingen erfaren tvillingmor (mine blir 4 uker i morgen), men jeg har slitt med det samme som deg. Jeg føler at jeg ammer døgnet rundt. Mine ble født 5 uker for tidlig og var under 2 kg så de var ikke så flinke til å spise til å begynne med. De fikk sonde mat samtidig som jeg ammet dem og pumpet meg. Vi var på sykehuset i 2 uker og hver 3 time hadde vi en rutine hvor jeg først ammet deretter pumpet melk som de fikk gjennom sonden. Etterhvert som de har lagt på seg har jeg nå gått over til å fullamme dem, bortsett fra ett måltid om natten hvor pappaen gir morsmelk på flaske så jeg skal få sove. På sykehuset dobbeltammet jeg dem hele tiden. Jeg fikk hjelp til å legge dem til hver eneste gang. I begynnelsen når vi kom hjem fra sykehuset ammet jeg dem en og en. De sovnet på puppen og ofte hadde jeg 3 runder på hver på puppen før de etter 1.5-2 timer sovnet skikkelig. En blir jo helt gal av sånt. Samtidig som den ene ikke var flink til å suge seg på puppen så vi kunne slite i 15-30 min bare for at hun skulle få skikkelig tak. Vel, de siste 4-5 dagene har det bedret seg betraktelig. begge er blitt flinke til å ta tak med engang og jeg har begynnt å dobbeltamme igjen. Jeg har jeg lært meg å legge dem til selv og dobbeltamming har vært redningen her. De sovner fortsatt på puppen, men får i seg nok i løpet av ca. 30 min. Noen ganger må jeg ta runde nummer to visst de ikke er fornøyde, men det er likevel mye bedre enn når jeg ammet en og en. samtidig slipper jeg å høre på at en skriker mens jeg ammer den andre. Så mitt eneste råd er at det kan kanskje gå seg til visst du gir det 1-2 uker til med amming. Jeg ammer fortsatt begge hver 3 time og visst ikke begge er våkne så vekker jeg dem slik at de alltid får mat samtidig. Jeg har også en datter som er snart 3 år og henne ammet jeg i 15 mnd. men da synes jeg ammingen var kos, nå er det mere jobb, men jeg håper jeg holder ut i endel måneder til. Lykke til!!
fru grim Skrevet 25. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2007 Takker for tips Det siste døgnet nå har jeg kun pumpet og gitt på flaske, til siste måltidet i går kveld fikk de mme og sov da litt lenger før nattmåltidet også, hehe... Synes det er veldig enkelt med flaska, da veit jeg hvor mye de får i seg og når de "burde" være mette og ikke skrike av sult, men veit ikke om vi kommer til å fortsette slik. Er jo veldig lettvint med puppen også, og begge fikk en liten trøstetår av den i går selv om de fikk flaske, da det virker til å være mye trøst i den puppen Ikke veit jeg om jeg får stimulert nok til at det blir nok melk ved bare pumping heller, men men... Må vel til litt prøving og feiling før vi finner en rutine som passer oss. Med vårt første barn ammet jeg kun i 6 uker, da gikk jeg tom for melk, tror rett og slett presset ble for stort, så håper ikke dette skjer denne gangen også. Føler i allefall selv at jeg ikke har et så anstrengt forhold til amming denne gangen, og jeg ser ikke på det å gi mme som krise heller slik jeg gjorde første gangen... Lykke til til dere også Har forresten byttet nick som dere ser, er jo ikke fødeklar med to i magen lenger nå
ks23 med William og Lucas Skrevet 25. april 2007 #5 Skrevet 25. april 2007 Trur nesten alle vi tvillig mødre sliter litt med dette.. Særlig vi som er førstegangs. Jeg også gjorde det samme som deg til og begynne med. Med pumping og amming anhver gang men ble utrolig sår og produkjsonen har vært liten hele tiden så de ble rett og slett utålmodige og aldri ordentlig helt mette. Vi har det mye bedre nå da de får mme og de er VELDIG fornøyde hver gang, og ingen ting er jo bedre enn det. Har heller ikke sliti så mye med mage vondt og gla er vi for det.. Hører ofte at det skjer da man starter med mme men det skjedde heldigvis ikke her. Unner de so får til tvilling ammingen jeg, for jeg ser bare her med flaske mating at vi bruker ett par timer, så husvask mm må bare vente. Skulle ønske jeg fikk til tvilling ammingen jeg også men de får ha den som en kos heller da, så slipper vi hyl og skrik for at de ikke blir skikkelig mette!Men prøver og støvsuge hver dag da når vi har hund!! Er også glad for at hu er meget tålmodig av seg da det går mye tid til guttene om dagen Så jeg anbefaler at du ser det ann etter barnets behov mulig du har mere melk enn meg og da blir de jo mere fornøyde også, ellers kan du jo fortsette med og kombinere mme og mm. Ønsker dere masse lykke til videre, ikke store spriket mellom våres da.
_svana_ Skrevet 25. april 2007 #6 Skrevet 25. april 2007 Ta kontakt med en ammehjelper der du bor! Så kan hun sjekke hvordan sugeteknikken til barna er. Klart du blir sår av å sitte så lenge med puppene ute. Mine små ble født fire uker før tiden, men ganske kjapt gikk ammetiden ned til ti minutter. http://ammehjelpen.no/asp/hj_sok.asp Lykke til!
fru grim Skrevet 26. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. april 2007 Hei igjen og takk for tips Snakket med ammepoliklinikken ved sykehuset i sta, og vi ble enige om at jeg skal amme den ene til et måltid hvor den andre får flaske med mme, og så bytte barn til neste måltid. Slik jeg har holdt på de siste dagene bare sliter jeg ut meg selv, blir masse mas av amming, pumping og så flaske som inneholder morsmelk, det ble for mye stress fant vi ut. Det er jo ingenting i veien for å ta opp igjen amming av begge etterhvert, kan nok hende jeg har mer energi til å forsøke igjen senere, barna er jo tross alt bare 11 dager og keisersnittet har tæret på kreftene kjenner jeg. Jaja, godt vi har funnet en løsning som alle synes fungerer nå i allefall, så får vi ta ting som de kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå