Gå til innhold

Håper på snarlig svar........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos svigermor i går og hun serverte spekeflesk. Har hørt man ikke skal spise det under svangerskapet. Men hun sa det bare var hysteri og at alle spiste det før i tiden. Så lenge det var ferskt og ikke ligget i kjøleskapet lenge så gjorde det ingenting. Er det farlig??? Og hva kan skje med fosteret??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det blir i sjangeren spekemat, så er det vel listeriabakterien man skal være forsiktig med.Kan vel forårsak for tidlig fødsel/miste ol.

Skrevet

Spekeflesk. mener du vanlig spekemat da?

I så fall. Så har det noe med bakterien taxo som kan være i. Jeg har ikke brydd meg om det for det er så lite av det i norge. Så jeg har gjort som din svigermor sier, spist det ferskt. Jeg er 35 uker nå og har spist det flere ganger. Men spesielt rundt juletider. Da var jeg omtrent 17-20 uker.

Jeg tok dette opp med jordmor når jeg ble gravid for jeg viste at jeg ikke kom til å klare å holde meg unna :-) og hun sa at de lærde ikke er helt enig om spakemat er farlig eller ikke. Men de er enig om at hvis man skal spise så spis så ferskt som mulig.

Jeg tror ikke du har gjort noe galt. Men jeg vet noen ikke er enig med meg. Du må nesten gjøre det som er riktig for deg. Evt ta en tlf til jm og hør med henne.

Skrevet

Faren er å få Toxoplasmose eller Listeriasmitte. Det er veldig sjeldent i Norge men kan i værste fall føre til misdannelser (tidlig i svangerskapet) eller tidlig fødsel. Jeg blir så provosert når folk ikke respekterer mine begrensninger for hva som er ok, ikke ok å drikke/spise. Hva man gjorde før i tiden spiller vel ingen rolle, det han jo skjedd mye forskning siden da! Dumme svigermor!! :o)

Gå inn på www.matportalen.no og les om mat for gravide. Det har nok helt sikkert går bra, men der står det iallefall litt god info!

Skrevet

Jeg mente den bakt hun over skriver :-) ikke taxo :-)

Skrevet

De fra forrige generasjon er flinke til å si "vi fikk da friske barn vi å", men det er ikke det det går på. Forskningen har kommet lenger, heldigvis, og da ønsker man som ansvarlig mor å følge de retningslinjer som gis til gravide. Dette blir jo på lik linje like risikofylt som å spise rått/dårlig stekt kjøtt, røkt/gravet laks osv. Jeg bruker bare si at det er kun disse 9 mnd jeg må forsake disse tingene, og det klarer jeg fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...