Anonym bruker Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 Prøvde på det nettopp, men er det ikke litt ekkelt? Må vaske vasken mellom hver gang, da eller?
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 som regel tørker jeg bort besjen med dopapir eller våtservietter så vasker jeg med vann over vasken. skyller vasken med varmt vann etterpå..vasker med jif en gang i uka
futte (tm) Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 Under vasken hos oss ligger de nyvaska hånddukene, så det er litt ekkelt ja. (Oj, hvor morsom jeg var i dag)
M by M Skrevet 24. april 2007 #4 Skrevet 24. april 2007 Blir ikke noe igjen i vasken. Jeg tørker henne med dopapir før jeg skyller henne. Men vasker jo selvsagt vasken ofte uansett.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2007 #5 Skrevet 24. april 2007 Forklar m,eg HVORFOR og HVORDAN dere gjør dette?? Ærlig talt, er det ikke bedre å legge ungen på stellebordet, ta vort bæsj med dopapir eller våtsaviett, ta en klut og vaske stumpen mens ungen ligger på stellebordet. Ta på bleie og kler......... HVORDAN og HVORFOR er det bedre ig ta ungen sin stump under vasken?? Hvor lenge skal man holde på sånn? -2 år -3 år?
WP-TLogPeanut Skrevet 24. april 2007 #6 Skrevet 24. april 2007 Vi gjør det FORDI hun har veldig sensitiv hud (atopisk eksem og greier) og skylling under vasken er mest skånsomt for huden hennes. slippe å gnikke å gni der... Holder på til hun blir for stor til dette... Enten ved at hun ikke får plass i vasken,eller mor ikke orker å holde henne mer.. Regner ikke med at hun bruker bleie så mye over 2 år..
Luca Skrevet 24. april 2007 #7 Skrevet 24. april 2007 Fordi det er det mest renslige for alle. Kunne aldri tenkt meg å tatt opp jentene om morningen, lagt de på stellebordet og dratt over rumpa deres som har ligget med tissebleie hele natta men en våtserviett. Samme gjelder ved avføring; kunne ikke tenkt meg å smurt dette rundt til det ikke synes mer, og så kle på bare. Og hva med min egen håndvask etter å ha vasket med små serveitter full av avføring? Skulle jeg gått ifra barnet på stellebordet da for å vaske hendene? Nei, vi vasker barna under rennende vann i vasken(eldste er 2,5 år) morning, kvled og ved avføring. Da de var nyfødte la vi de på baderomsmatten mens vi vasket hendene våre, da de ble større satt vi de ned og nå står de på gulvet mens vi vasker egne hender og så tilbake til stellebordet for påkledning. Vasker selvfølgeig vasken ofte også, og tørker jo av det meste med bleien før rumpa havner under vasken:-) Og det med våtservietter er uansett uaktuellt, og det er fordi vi ikke vil bruke barna våre som prøvekaniner for ting vi ikke aner rekkevidden av...men det er en annen diskusjon:-)
sprellemor Skrevet 24. april 2007 #8 Skrevet 24. april 2007 Ang. våtservietter sa vår HS at noen voksne hadde prøvd å vaske seg nedentil med de som er beregnet på barn/babyer, og at det hadde svidd og ikke vært særlig komfortabelt. I tillegg er det ikke spesielt miljøvennlig å bruke våtservietter. Jo mindre avfall jo bedre.
lilja70 Skrevet 24. april 2007 #9 Skrevet 24. april 2007 Jeg stikker henne som oftest under badekarbatteriet, for det er like ved stellebordet, men når jeg har skikkelig vondt i ryggen (bekkenløsning) foretrekker jeg å ikke bøye meg, så da blir det vasken. Selv om hun er tørka ganske ren, vasker jeg over vasken etterpå. Tar bare noen sekunder, med en hånd mens jeg holder den andre på ungen på stellebordet. Veldig greit, har en flaske domestos stående til å tømme litt i do eller vaske over vasken, og en sånn svamp med skrubb til vasken, ja. Den kokvasker jeg sammen med hånduker når jeg samler sammen dem, så den ser litt slitt ut, men den er i allefall ren. Våtservietter er lure til turbruk, og kun det. Da bruker jeg av de som er "godkjente" med hensyn til konserveringsmidler. Prøver å unngå å utfordre skjebnen.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2007 #10 Skrevet 24. april 2007 Jaja, hver sitt sier no jeg.... MEN, tror ikke det som ble skrevet over her var ment som at hun gnikker utover urin og avføring med våtserviell og så bare kler på. Man tar bort avføringsklumper/kladder med en våtsaviett, og deretter vasker stumpen skånsomt med en klut og rennende vann mens barnet ligger på stellebordet, i stede for å holde en stor unge under rennende vann..... For de som har badekar er det jo bare å ha stellebord for montering på badekar så har du rennende vann der................. Men jeg ville aldrig hatt min ungs under blandebatteriet på en vask....... Dessuten har jeg ingen vasker på badet som er stor nok til at min 80 cm lange og 10 kilo tunge 15 mnd gamle baby komfertabelt og trykt kan bli"spylt"..... Og dessuten, du som skriver om hånd-hygiene: Selv er du ikke i kontakt med underlivet på barnet ditt du da? Eller annser du det å skylle underlivet på barnet ditt som håndvasken...? Jeg mener, hvor gjør du av barnet når du vakelr hender lissom??
Luca Skrevet 24. april 2007 #11 Skrevet 24. april 2007 Hvordan får du vasket under rennende vann mens barnet ligger på stellebordet? Vi er jo forskjellige, JEG liker å vaske under rennende vann andre liker andre måter. Svarte bare på hvordan vi gjorde det jeg:-) Og snuppa her på 2,5 år er 12 kg og 90 cm, og har da ingen problemer med å bli vasket i vasken. Holder barna med godt grep, så er ikke redd for blandebatteriet. Jeg skrev jo hvordan hygienen var; etter å ha vasket foran først og så snudd barnet og vasket rumpa, så setter jeg henne på gulvet med samme arm som jeg har holdt henne med. Så vasker jeg mine hender mens hun sitter/står på gulvet. Det er det mest renslige for meg:-)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2007 #12 Skrevet 24. april 2007 HVORFOR IKKE BARE DRITE I HVA ALLE ANDRE GJØR HELE TIDEN, OG BEGYNNE Å STOLE PÅ SEG SELV??!!! USIKRE MØDRE SOM ALLTID SKAL HEVDE SEG PÅ VEGNE AV ANDRE. DET ER GREIT Å BARE VÆRE FLINK, MAN MÅ IKKE PÅ DØD OG LIV VÆRE "FLINKERE ENN......"(FYLL INN SELV!)
M by M Skrevet 25. april 2007 #13 Skrevet 25. april 2007 Jeg har alltid vasket jenta mi slik siden hun var nyfødt og hos oss er det ren rutine. Hun har ingenting imot det selv. Og når man har små barn, skrur man selvsagt ned varmen på hovedkrana slik at barnet ikke kan få brannskader, så det ser jeg ingen problem med. Jeg syns det er urenslig med våtservietter og å vaske bæsj med klut. Vasker henne med klut innimellom, men da etter at jeg har skyllt henne i vasken eller i dusjen. Uansett om noen her inne syns nnoe negativt om vår måte å stelle henne på, så bryr jeg meg faktisk ikke om det. Så lenge det fungerer fint for oss, så gjør vi det. Når hun blir for stor, er det vel uansett på tide med potte, og da blir rutinene annerledes.
Bubba75 Skrevet 25. april 2007 #14 Skrevet 25. april 2007 Dattera til en venninne av meg hadde nyrebekkenbetennelse. Hun fikk da beskjed om at av hygieniske årsaker bør alle jenter vaskes med rennende vann når de har bæsja. Dette for å forhindre at bakterier fra avføring skal komme inn i urinrør. Små jenter har kort urinrør, og for noen kan slike bakterier fort føre til urinveisinfeksjon, eller i uheldige tilfeller nyrebekkenbetennelse. Vet ikke hvor lenge, men vet at hun fortsatt gjør det med sin 3-årige datter. (nå er hun i ferd med å slutte med bleie, så da slutter de nok med å vaske slik)
Anonym bruker Skrevet 25. april 2007 #15 Skrevet 25. april 2007 Min gutt hadde bæsjet på seg når vi var på et samfunnshus i helgen. Var ikke tilrettelagt i det hele tatt. Typisk at vi fikk en av de fulle bleiene. Det tøyt ut til alle kanter. Han er en urolig kropp i skifte på seg situasjon så jeg fikk hjelp. Tok han da under vasken. Men jeg synes ikke det var noe særlig. Ordentlig æsj! Siden vi nå også har hatt salmonella smitte, tenker jeg mye på bakterier og sånn. Nei, det er bedre med kluter eller sevietter evt våtservietter på tur! Men sånn som hun som har atopisk eksem. Kan godt forstå at det er en mild måte å gjøre det på. Også andre sensitive! Men man får gjøre som man vil og det som passer. Men jeg synes det er ekkelt å tenke på at det kanskje er bæsj i en vask som skal være ren når man er på tur. For meg blir det litt grisete!
Slank bakfra :) Skrevet 25. april 2007 #16 Skrevet 25. april 2007 HVORFOR IKKE BARE DRITE I HVA ALLE ANDRE GJØR HELE TIDEN, OG BEGYNNE Å STOLE PÅ SEG SELV??!!! USIKRE MØDRE SOM ALLTID SKAL HEVDE SEG PÅ VEGNE AV ANDRE. Anonym ----------------- Stakkars deg som både må være STORKJEFTa, HØYRØSTA OG ANONYM..............;/ Vennligst bruk små bokstaver. Flesteparten her er IKKE døve, og trenger ikke å bli skreket til. Bruker du et nick fremstår du også som noe mer enn bare et Forumtroll også Ellers; Har man ei sprellus av en unge som jeg har, er det ikke praktisk gjennomførbart å bruke stellebord. Da finner man opp alternative metoder. Altså enten en vask eller et badekar eller en dusj. Og skjer slikt mens man er ute på tur, så finner man seg bare et handicapdo for der har dem i 9 av 10 tilfeller store og fine vasker......
Anonym bruker Skrevet 25. april 2007 #17 Skrevet 25. april 2007 Dere som mener man ikke blir ren av å vaske seg med klut?? Dere er vel av de som dusjer hver dag og dere da?? Og mener at våtservietter skader miljøet? For det gjør jo ingenting for miljøet om man dusjer hver dag og bruker litervis med varmt vann?? Selv gjør jeg litt begge deler, noen ganger under vasken, noen ganger med klut og vann og noen ganger med våtserviett. Alt ettersom situasjonen.
St.Sunniva Skrevet 25. april 2007 #18 Skrevet 25. april 2007 Det er faktisk ikke alle barn ting funker på, og da prøver man andre ting...Syntes man kan få gjøre hva man vil innenfor sine egne vegger. Selv har jeg ei som nesten hopper av stellebordet, og det hjelper ikke å ha henne på gulvet, så vasken/dusjen er ofte alternativet. Hjemme hos meg er det greit, men jeg gjør det ikke hos andre uten å spørre iallefall. Man skulle tro det var mulig å ha en sakelig diskusjon. Syntes det er for mye drittkasting og "bedrevitere" her inne på DiB. De som vil krangle, får heller få ut frustrasjonen på kranglesidene.
M by M Skrevet 26. april 2007 #19 Skrevet 26. april 2007 Må bare tilføye at det var denne metoden vi lærte av jm og barnepleier på sykehuset da min ble født...så jeg regner da med at den både er stueren og "bra nok". Man gjør hva man vil så klart, men jeg ser ikke noen grunn til å rakke ned på å skylle de små i vasken.
Gjest Skrevet 26. april 2007 #20 Skrevet 26. april 2007 Det som mye annet, er en vanesak. Vi har gjort det helt fra fødselen, og da har det gått greit, og er ikke ekkelt. Vi ordnet faktisk en stor vask og høy kran slik at det ble enklere (litt vanskelig med en slik lav kran å få skylt skikkelig, synes jeg, men det er sikkert mange som klarer det også). Når hun ble litt gamlere, syntes jeg hun var litt tung å holde, så begynte med stellebord. Men vi har en meget aktiv tulle, så hun ble etter hvert urolig på stellebordet. Hun ville enten sette seg opp, eller ta på før vi rakk å vaske (utrolig lynrask disse små :-))Begynte så med vasken igjen. Nå er hun 17 mnd, og veksler litt på. Men om morgenen synes jeg det er greit å skylle skikkelig under vasken. Bruker våtservietter kun unntaksvis, kjekt hvis man er borte der det ikke er så lett å vaske. Men prøver å vaske med vann etterpå
alvefrøken Skrevet 26. april 2007 #21 Skrevet 26. april 2007 Jøss??? Er virkelig dette noe å hisse seg opp over? Eller synes er ekkelt???.... hm... Trodde ganske mange gjorde det på denne måte jeg.. Vi har alltid vaska stumpen til snuppa på 14 mnd under rennende vann i vasken. Det er det beste for huden hennes sier helsesøster. Det var også slik de lærte meg på sykehuset. Tørker bort det meste med mesoft kompresser , vasker så under rennende vann, og så vasker med en myk vaskeklut med olje på. Våtservietter bruker vi bare ved sjeldne anledninger, fordi det er så sterkt til huden, til tross for at er parfymefritt etc. En venninne klarte å fjerne gamle tusjflekker med slike milde vårservietter!! Et tankekors å bruke det på sart barnehud ?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #22 Skrevet 27. april 2007 Vi bruker KUN våtservietter vi, og det er bra det... Han er ikke sår, og blir ren og fin, kjapt, greit og billig! Er det bare vi som gjør dette eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå