Gå til innhold

baby i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som arrangerer bryllup:

Vi er bedt i bryllup til sommeren når vår datter er 5 mnd. Det er et stykke unna og varer fra fre til søn, så det er ikke noe alternativ å la henne bli hjemme.

Jeg tenker det er greit å ha henne med i kirken, da det ikke er noe problem å amme/ta henne med ut.

Men veldig usikker ang middagen. Ikke lyst til at hun skal ta oppmerksomheten fra brudeparet. Hun sover lite på dagen, og er ingen unge som kan sitte rolig på fange eller ligge våken i vogna så lenge før hun må aktiveres.

Har spurt brudeparet hva de syns, men ikke fått svar enda.

Vurderer ta med svigermor i bagasjen som barnevakt selvom det ikke frister veldig...

noen synspunkter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med å aktiviseres? Må noen være sammen med henne hele tida eller kan hun ligge på ei matte med noen leker eller babygym og leke selv? Hva med kveldsrutiner? Kan du stelle henne der, legge henne i vogna også sover hun hele natta? Er det en plass hun kan ligge uten så mye støy, samtidig som det er lett/snart å sjekke til henne?

Skrevet

Jeg ville tatt med svigermor jeg, om det hadde vært et alternativ. Da slipper du å bekymre deg for dette, samt at brudeparet slipper å ta stilling til dette.

Har selv et søskenbarn som skal ha med seg sin da, ca 1 mnd gammel baby. Hun spurte egentlig ikke, bare sa fra at han ble med. Jeg ble litt satt ut, og har faktsisk litt blanda følelser rundt dette.

Kommer til å bli litt skuffet om ungen skal styre showet den dagen...

Vet jeg kommer til å provosere noen nå, men...

Men jeg satser på at de er fornuftige nok til å ta hensyn, og satser på at det går bra, men ideelt sett kunne jeg helst vært bebisen foruten...

Skrevet

Vi inviterte til bryllup uten barn. Med babyer blir det allikevel noe annet. Hvis babyer ikke kan være med, er det det samme som at foreldrene ikke kan komme i de fleste tilfeller. I bryllupet vårt var det tre babyer til stede. Vi plasserte foreldrene i nærheten av døra slik at de kunne forlate middagen hvis ungen skreik. Det var foreldrene det var slitsomt for, selv merket jeg ikke småtassene en gang.

Når det er snakk om en hel helg, ville jeg tatt med svigermor. Da kan dere være sammen med de andre og overlate noe av ansvaret for datteren til svigermor.

Skrevet

Ta med svigermor eller bli hjemme.

Jeg ville ikke engang spurt brudeparet om jeg kunne ta henne med, brudeparet hadde sikkert svart at det var ok om det var det som var tilfelle.

Skrevet

får vel vurdere svigermor ja....

hun kan ligge i vogna hvis hun har noe å leke med, en stund i hvert fall.

kommer til å spørre om å få plass nærme utgangen, og går ut med en gang hvis hun blir skrikete...

Skrevet

Synes det kommer litt an på jeg da. Hun er jo ikke så gammel ennå og kanskje avhengig av puppen? Hadde jeg blitt invitert når snuppa var 5 mnd og ikke kunne hatt henne med, så hadde jeg ikke kunne gått. For hun til meg tok ikke flaske, og fikk jo bare pupp ennå. Mange faktorer som spiller inn. Har selv ikke lyst til flere barn enn snuppa og brudesvenn i bryllupet (og mulig et nyfødt tantebarn som er en selvfølge spør du meg), men hadde noen vært avhengig av puppen fikk de selvsagt være med om foreldrene tok hensyn og heller gikk ut om barnet gråt mye.

Men tar hun derimot flaske, kan det jo kanskje være godt for både dere og babyen pg svigermor at hun ble med som barnevakt?

Jeg synes ikke det var merkelig at du spurte brudeparet jeg nei, får jo ikke noe værre enn et nei, og ønsker de ikke barn må de våge å si fra om det?

Skrevet

Helt klart, ta babyen med!! Alltids et sted å sette vognen under middagen, ha baby call med. Er barnet våkent, får dere jo bare bytte på å ta ansvar under middagen.

Skrevet

forloveren min hadde en sønn på 3 mnd i vårt bryllup.

det gikk helt fint.

Skrevet

Kanskje det er flere foreldre med barn i bryllupet sånn at dere kan dele en barnevakt???

Er jo først og fremst middagen og den kveldn som vil være ett problem.

Kanskje brudeparet kjenner noen der hvor brylluppet skal være som kan passe ett eller flere barn (dere må selvfølgelig selv betale for dette)

Skrevet

I mitt bryllup skal det ikke være noen babyer som tar all oppmerksomheten - barnevakt kan de ha denne dagen!

Skrevet

Huff, føler meg litt fæl som tenker sånn som siste innlegger her...

En av gjestene mine har sagt hun må ha med babyen sin, spurte egentlig ikke en gang... Og jeg er enig; har ikke lyst til at en liten baby skal ta oppmerksomheten den dagen. Så egoistisk er jeg...:(

Men, men, nå er det ikke noe å gjøre med. Håper det er en sovende baby...

Skrevet

Vi sa til ett foreldrepar som hadde en gutt på 3 uker at han kunne få være med. De var veldig usikre på hvordan de skulle gjøre det, men var helt sikre på at de skulle ta med barnevakt så han ikke skulle skrike seg gjennom festen... de endte med å la han bli hjemme hos bestemor som matet han med flaske den kvelden.

De foreldrene som hadde en på knapt ett år tok som en selvfølge hun skulle med. Vi ga da beskjed om at hun måtte være hjemme den dagen.

Mitt beste tips til deg som startet tråden er å ha barnevakt av en eller annen form. Ta med svigermor eller lei deg en barnevakt de timene dere er på festen. I kirken er det jo åpent for alle og det er litt annerledes enn på festen etterpå ;)

Lykke til

Skrevet

Kommer der ikke frem av innbydelsen hvem som er invitert da? Så slipper de inviterte å gjette seg fram til hvem som får dra i et bryllup og hvem som må bli hjemme...

Jeg tenker som så at en baby på opp til et halvt år kan være mye mer avhengig av mora si enn et barn som er dobbelt så gamelt. Og så har du mødrene som er avhenge av barna sine uansett alder, og som vil ha dem med. Alle har ulike behov-

og for og komme til bunns i noe slikt er det greit å spørre brudeparet, mener jeg, da det er brudeparets dag- først og fremst, og deres mening burde telle høyest.

Skrevet

Når jeg skal gifte meg, da ønsker jeg heller ingen skrikerunger i kirken! Synes dette er en markering som ikke egner seg for at barn løper rundt i midtgangen, skriker litt og får alles oppmerksomhet - det er jo brudeparet som skal ha oppmerksomheten denne ene dagen i deres liv - alltid er det ellers ungene som får oppmerksomhet - og hvilken glede har en treåring av å sitte stille og høre på orgelmusikk?` Eller unger mindre enn dette? Barnevakt kan veø klare å trille tur utenfor kirken i 45 minutter! De behøver vel ikke på død og liv amme akkurat i dette tidsrommet!

Jeg skal gi klar og tydelig beskjed når vi skal gifte oss, og det er helt utelukket at gjestene får ta med sine barn! UANSETT ALDER! Selv om det blir våre nevøer og nieser! Bryllup er og blir en voksenfest eter mitt syn! Om våre gjester har problemer med det, da får de heller la være å komme!

Skrevet

halloo...for det første var det vel ikke akkurat snakk om tre-åringer som løp rundt, dette er jo en helt annen sak, det var snakk om noen måneder gamle bebier som i mange tilfeller er helt avhengig av moren for å få mat, ikke alle som tar flaske! og en liten tass klarer vel virkelig ikke ta "all oppmerksomheten" hele dagen?? man får helt sikker mer enn nok oppmerksomhet!

jeg skal selv i bryllup i sverige i sommer med vår da 3 måneder gamle baby, og spurte bruden om det var greit å ta han med, men tok det som en selvfølge at hun sa ja, hvis ikke kunne vi jo ikke ha kommet! og når vi selv gifter oss i august er både bebier, små og store barn invitert, det er jo en familiesammenkomst, småtroll som danser og løper rundt bordene (men blir sendt hjem i rett tid, dvs før pappaene begynner med det samme:) er i hvertfall en selvfølge hos oss!

Skrevet

Du provoserer i allefall meg!!! Regner med at du ikke har barn selv, for en baby som er 1 mnd. gammel SKAL være med mammaen sin. Men kanskje kan de ha med noen som kan trille tur under middagen?

Skrevet

Sånn generelt så reagerer jeg på hva dere svarer... når dere er så imot babyer, så ekskluderer dere gjestene deres også=( Skjønner ikke at dere forventer at foreldre skal la babyer være hjemme. Og når de må reise langt er det ikke sikkert de har muligheten til å ta med noen, ikke er det sikkert de har råd til å koste reisen på flere heller.

Vi kommer til å bruke minst 10 tusen på et bryllup i sommer, og det er penger jeg mye heller ville brukt på en reise SAMMEN men barna mine.

Skrevet

Min forlover skal ha baby i juli, og vi gifter oss i august.

Jeg har sagt at de bare må ta med seg den lille.

Det samme gjelder konen til faren til min kommende mann.

Hun skal ha nå i mai, og babyen deres skal også være med.

Jeg synes det er viktigere at de kommer, enn å være "smålig" og si at enten får barnet være hjemme, eller de får la vær å komme.

For, det er jo det en sier når en "nekter" ett foreldrepar å ta med seg babyen.

Men, når barnet er mer enn ett år, så ville nok pipa hatt en annen låt.

Da ville jeg nok spurt om de skaffet barnevakt eller ikke. For, en et åring er ofte mer krevende enn ett lite barn som sover i vognen sin mer eller mindre hele dagen.

Eller, tar jeg feil?

Jeg ville tatt med meg svigermor jeg, sånn for sikkerhetsskyld. Da viser du i hvertfall at du har tenkt på dette.

Skrevet

Jeg har vært i flere brylluper der gjester har tatt med små babyer på bare noen få måneder. De har ikke tatt oppmerksomheten fra brudeparet. Jeg tar det nesten som en selvfølge at de får følge med så lenge de er så små at de er avhengige av puppen. Bare babyene får pupp og kos så er de fornøyde. Prøv å få plass på en bordende slik at du får plass til vogn eller bag eller en plass hvor det er enkelt å komme seg ut dersom det blir for mye vræling. Det blir noe annet når babyen nærmer seg året og begynner å gå rundt på egen hånd. Dersom du tar med svigermor får jo dere to også sjansen til å få en frikveld og kose dere i bryllupet.

Vi skal i bryllup til min svoger i juli. Alle hans nevøer og nieser (i alderen 3-12 år) er bedt samt brudeparets 4 egne barn (den minste er da 4 mnd.) Vår baby vil da være ca. 1 mnd. gammel og jeg tror ikke det er den av barna som vil skape mest støy. Storebror på 3 år kan nok være vanskeligere å holde rolig i kirken og under middagen. For oss er det ikke noe alternativ å skaffe barnevakt da vi reiser langt avgårde til dette bryllupet og de fleste i slekten skal jo selv i bryllupet.

Skrevet

Takk for mange svar, skjønner at dette engasjerer!

Hatt besøk av brudeparet og de sa at dette var helt opp til oss å bestemme. Kommer to andre som fikk barn i mars, hun ene skal ha med foreldrene sine oppover som barnevakt (de er ikke bedt, det er mine foreldre....), hun andre skulle sette igjen ungen hos foreldrene sine hele helga og i tillegg prøve å slutte å amme før den tid. Syns det hørtes litt drøyt ut når barnet bare er knapt 4 mnd da, men men... ikke min busines...

Jeg har ikke det beste forholdet til svigermor, så orker eg ikke tanken på å ha med henne, da må vi også betale hotellrom i to netter for henne også....blir dyrt nok som det er!

Vielsen er på ettermiddagen og brudeparet skal til fotogragering etterpå. Så vi satser på at hun sover i kirken, så holder vi henne mest mulig våken og pupper i mellomtiden før middafen, og satser på hun sover de 2-4 første timene av middagen. Sambo er ikke så veldig selskapelig av seg, så han går gjerne ut med henne.

Så nå begynner jeg å glede meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...