Milletrille Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 Ville dere gjort det?? Vi var nylig i bursdag hos søster til sambo og skulle bort til svigermor etterpå. Det er vel ca 1 km. Det var et ufyselig vær og "alle" mente vi kunne ta vognbagen bak i bilen og sitte og holde den mens vi kjørte. Jeg insisterte på å gå jeg da, ønsker ikke kjøre en meter uten bilstol!!! Er det bare jeg som er sær??? Ingen som har dødd av å gå ute i litt ruskevær er det vel?
2nj♥ Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 Hadde nok gjort det samme som deg. Kjører heller ikke en meter uten bilstol til barna
MammaDilla Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 Hadde gjort som deg! Man vet ALDRI hva som kan skje..
Mynona Skrevet 24. april 2007 #4 Skrevet 24. april 2007 Hehe, jeg kunne nok gjort det i nøden, men her hadde søsteren til mannen nok stoppet meg. "Fikk ikke lov" å bruke bagen med sånn nett over av henne heller da. Men ok, dere har jo rett. Sikkerheten først.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2007 #5 Skrevet 24. april 2007 Hadde gjort det samme som deg. Alle sier at en skal bruke bilbelte uansett om man skal kjøre noen hundre meter,så hvorfor skal ikke den regelen gjelde småbarn i bilstol?? Bra du stod på ditt, og litt ruskevær er bare sunt.
ScaryMama Skrevet 24. april 2007 #6 Skrevet 24. april 2007 Jeg hadde ALDRI hatt Nikolai i bilen uten bilstol. Ikke aktuelt!
Mammaja 120107 Skrevet 24. april 2007 #7 Skrevet 24. april 2007 Å "sitte å holde på vognbagen" virker bare når det ikke er behov for det. Jeg tror nok familien min synes jeg er litt sær også. En gang kom faren min ut og hentet oss på flyplassen uten barnesetet han hadde lovt å ta med. Jeg følte meg veldig presset til å bli med for det er litt av en vei å ta kollektivt. Sannsynligheten for at noe skjer er jo veldig liten, men jeg vil liksom ikke ta noen sjangser med sikkerheten til gullene mine.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2007 #8 Skrevet 24. april 2007 hadde nok gjort det samme. Hadde veldig dårlig samvittighet da jeg måtte rygge bilen maks 1 m og jeg hadde gullet i bæresele. Orket ikke ta henne ut pga dette. hun sov..men bilen måtte altså flyttes litt bakover pga plassmangel..
Meg og bøllegutta!! Skrevet 24. april 2007 #9 Skrevet 24. april 2007 Jeg hadde kjørt 1 km uten sete............ "man vet aldri hva som skjer" nei det er sant, men man kan jo bli påkjørt etter veien også................. Føler meg tryggere inni en bil med ungen i vogna etter langs veien. Jeg går unngår i det lengste å langs veien med barnevogn. Går nesten bare på sykkelstier og grusveier............. Syns det er mye skumlere med biler som suser forbi 1 m unna vogna i 60 km i timen.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 24. april 2007 #10 Skrevet 24. april 2007 enn etter veien skulle det stå : )
Gjest Skrevet 24. april 2007 #11 Skrevet 24. april 2007 Jeg synes ikke du er sær :-) Hadde gjort akkurat det samme som deg :-D
mammmamia ** Skrevet 24. april 2007 #12 Skrevet 24. april 2007 Jeg ville absolutt ikke gjort det nei, når det er snakk om noen hundre meter og dere hadde vogn ser jeg ikke noe problem i å gå! Man vet aldri hvem som ferdes på veiene, og selv om man selv er en god sjåfør må man også tenke på at det skjer ting i trafikken som man ikke selv har kontroll over. Vi bruker ALLTID bilsete..!
Milletrille Skrevet 24. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 24. april 2007 til "meg og bøllegutta": Jeg går heller ikke langs veien med barnevogn, da går jeg heller en ekstra omvei!! Gikk inne på et boligfelt.... Regnet jo med disse svarene da vår generasjon er veeeldig opptatt av bilsikring!!! Men for 10 år siden da hans søster fikk barn og for 30-40 år siden da svigermor fikk barn var jo ting litt annerledes.. Men jeg står på mitt jeg da, og det har jeg tenkt å fortsette med Ja, liten sjanse for at det skal skje noe, men OM det skulle skje, ville jeg aldri tilgitt meg selv eller svigerfam min!
hurra og hei! Skrevet 24. april 2007 #14 Skrevet 24. april 2007 Jeg hadde nok heller ikke gjort det, MEN jeg tok bussen til byen her om dagen....og der var det ingen sikring gitt! Og det gjør vell de fleste i blandt.....
SuperGlad Skrevet 24. april 2007 #15 Skrevet 24. april 2007 jeg hadde ikke satt meg inn i den bilen. har gjort det en gang, da vi skulle på ferie til Polen. Landet i Berlin, kl var 10 på kvelden, å vi skulle kjøres med et transportfirma fra Polen. Så der stod jeg, snuppa var 3 mnd og søstra til sambo. Ingen bilstol og 6 polakker som ikke kunne engelsk... Så da måtte jeg sitte meg jenta mi i fanget i 14 mil. Jeg var på gråten hele turen, var såååå redd for at noe skulle skje. ALDRI mer!
Meg og bøllegutta!! Skrevet 24. april 2007 #16 Skrevet 24. april 2007 Er visst bare jeg som er "dårlig mor" her................ Spørs slevfølgelig hvor en skal kjøre da. Hadde ikke kjørt uten sete på E-18 akkurat , men 1 km på lite traffikert vei må jeg nok innrømme at jeg hadde gjort..................
mammmamia ** Skrevet 24. april 2007 #17 Skrevet 24. april 2007 Det er stor forskjell på buss og bil da..! For det første kommer bussen sjelden opp i like store hastigheter som bilen, og for det andre blir det ikke like stor påkjenning for de som sitter inni bussen, siden bussen er større og tyngre. I en personbil blir kreftene tatt ut inne i kupeen og sjansene er store for at man kræsjer med noen som er like store eller større enn bilen... Jo større bil, jo mindre krefter... Så det er som sagt stor forskjell på å kjøre buss og bil... Men - uansett er det best å spenne fast ungen i vogna, sette vogna mot kjøreretningen og helst stroppe den fast om bussen har stropper...
Anonym bruker Skrevet 24. april 2007 #18 Skrevet 24. april 2007 Det har ingenting å si om en ulykke intreffer på en strekning som er en kilometer eller om det er 250 mil. Jeg hadde gått!
Meg og bøllegutta!! Skrevet 24. april 2007 #19 Skrevet 24. april 2007 Nei hehe jeg skjønner at det ikke har noe å si om en ulykke inntreffer på 100 m eller 250 mil, men sannsynligheten for at noe skjer på 250 mil er noe større................. Jeg er ikke dum; )
Bleikfeit.no Skrevet 24. april 2007 #20 Skrevet 24. april 2007 Du er nok ikke sær, ser det er mange som er enige med deg her. Er nok heller jeg som er sær...Jeg har kjørt sikkert 3 km uten bilstol. Det var fordi ungen grinte så mye at han nesten sluttet å puste. Da måtte jeg bare ta ham ut. Var på E6, i kø, hadde ingen mulighet til å stoppe. Ved en annen anledning tok jeg også ut ungen da det samme skjedde, men da var vi i et boligfelt. Så jeg er nok en forferdelig dårlig mor:) Som noen sier her, er det jo like farlig å gå langs veien med barnevogn. Mange situasjoner vi utsetter barna våre for som er minst like farlige, som vi sikkert ikke tenker over engang.
*bolla pinnsvin* Skrevet 24. april 2007 #21 Skrevet 24. april 2007 Kommer an på. Er det hovedvei, så definitivt nei. Er det småvei i boligområde, så greit nok.
mammmamia ** Skrevet 24. april 2007 #22 Skrevet 24. april 2007 Altså, for å si det sånn - det er ULOVLIG å kjøre uten barna sikret i bilen - det er ikke ulovlig å gå langs veien med vogn!!!! Du får bot og barnevernet KAN bli koblet inn (selvsagt i spesielle situasjoner)..! Så å med vilje bryte loven, utsette ungen sin for fare (enda så usannsynlig det virker) og i tillegg å skryte av det synes jeg er helt bak mål! Hvorfor skal det være moro å leke med livet til ungen sin??
Bleikfeit.no Skrevet 24. april 2007 #23 Skrevet 24. april 2007 Jeg skryter ikke av det. Er bare ærlig her, men det er ulovlig kanskje det og? Og barnevernet- herregud..... Et sted finnes en grense.
mammmamia ** Skrevet 24. april 2007 #24 Skrevet 24. april 2007 Onkelen min fikk beskjed om akkurat dette da han ble stoppet i rutinekontroll i Oslo for leden. Politiet skulle ta en skikkelig aksjon på dette med sikring av barn i bil og forklarte onkelen min at i visse tilfeller ble barnevernet koblet inn ja..! Dette var selvsagt i ekstremtilfellene (barn i bagasjerommet, søtten unger i baksetet og sånn, men uansett er det greit å vite at dette faktisk er ulovlig før man gjør det..!
Anonym bruker Skrevet 24. april 2007 #25 Skrevet 24. april 2007 ja, barnevernet KAN bli innblandet. (ref min mann som jobber i UP) OM bv gjør noe med det er noe annet... Politiet er faktisk pliktige til å innrapportere ting som kan minne om omsorgssvikt, og hvordan skal de vite om det bare var den ene gangen du kjørte med barnet usikret?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå