Gå til innhold

hva går egentlig en navnefest ut på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man feirer og ønsker et nytt barn velkommen til verden.

Sermonien til HEF består av taler, sang og diktopplesning. Og så får alle barna en minnetavle (diplom) med seg hjem.

Skrevet

Hei, det har vært spm om dette tidligere, så tok meg den frihet å kopiere et av svarene som kom der, som jeg syns var en fin forklaring:

"Har hatt begge mine i Oslo rådhus.

Gjestene samles i salen.

Navnebarna m. foreldre/søsken masjerer inn til musikk og setter seg foran. Høytidelig og fint! (Farmor gråt... ;))

Så er det allsang (morgendagens søsken), musikk , Human-etisk ønsker velkommen og introduserer dagens taler. Begge de vi har hørt har holdt kjempefine taler.

Så er det gjerne mer musikk før et-og-et barn/foreldrepar kommer frem og mottar navnetavlen (Fint "diplom" med barnets navn, evt. navn på vitner og et dikt. Kjempekoselig minne til senere).

Deretter mer musikk, avslutning ved HE og så avsluttet vi med allsang "Din tanke er fri" før alle navnebarn/foreldre marsjerte ut til musikk.

Alt-i-alt tok det ca en time. Etterpå har vi hatt en fest hjemme med middag og kost oss sammen.

Vi har vært kjempefornøyde med markeringen. Se også www.human.no"

Gjest Ut på tur
Skrevet

Vi har erfart at det kan være greit å tenke på dette litt i god tid. Noen steder har de bare navnefest 2 ganger i året :)

Og noen steder kan det bli ventelister

Skrevet

Får tårer i øya bare av å tenke på når vi skal ha nanvefest for nurket i magen min....

Emosjonell, jeg??? : )

• 2 uker senere...
Skrevet

vi skal ha navnefest for babyen vår...

lurer på koster det penger når man ikke er medlem?

evt når man er medlem også?

Skrevet

En ting dere som skal ha navnefest bør tenke på,er at hvis barnet bestemmer seg for å konfirmere seg senere-så må de igjennom en dåpshandling..noe som de fleste unge ser på som flaut.. Bare en tanke å tenke på=)

Skrevet

Det er riktig at barnet må døpes hvis det ønsker å konfirmere seg i kirka. Men hvis man da går utifra at barnet er kristen og at dette kan gjøres på 10 min. uten noen helst form for sermoni i kirka så regner jeg ikke med at dette er et problem.

Det som er flaut er vel kanskje for en ikke kristen 15 åring å gå til presten å lyve og si han er det fordi han vil konfirmere seg der kameraten gjør det..

Skrevet

750,- for medlemmer

1500,- for ikke medlemmer

(tror jeg. Men sjekk inne på www.hef.no og lokalsidene for den plassen du tilhører for å være helt sikker)

Skrevet

Det er Human-Etisk Forbunds lokallag som avgjør hva det vil koste å delta. I 2005 er prisen for denne seremonien kr. 500,- for medlemmer og kr. 900,- for ikke medlemmer.

(dette sto på rogaland sine sider)

Skrevet

Der tar du nok feil,en voksendåp gjøres på samme måte som en barnedåp-med sermoni i kirka. Min venninne måtte igjennom det,og det var noe av det pinligste hun hadde vært med på sa hun. Men det var ikke det det var snakk om her,sier bare at de bør tenke seg godt om de som vil ha navnefest istedenfor dåp. Og ville bare gjøre folk oppmerksomme på det,for det er ikke så mange som tenker så langt frem i tid.

Skrevet

Da er det presten som er vanskelig. Vet om folk som har blitt døpt på 10 minutter på bakrommet uten noen andre til stede enn det konfirmanten selv ønsket.

Uansett syns jeg det er merkelig å bli anbefalt å døpe ungene for at de skal slippe å gjøre det ved konfirmasjonsalder.

Blir faktisk temmelig provosert av å lese det.

De som velger navnefest gjør dette fordi de IKKE er kristne. De ønsker IKKE å gi barna en kristen oppvekst. De aller fleste av disse barna vil av denne grunne IKKE bli kristen.

Og jeg syns den eneste grunnen til å konfirmere seg i kirka er at man faktisk ER kristen. Skal mine barn en dag komme til meg å si at de tror på gud å ønsker å konfirmere seg der så skal jeg absolutt ikke stå i veien for det.

MEN jeg støtter ikke det å ta et valg på grunnlag av hva kompisen gjør eller alle andre gjør.

En kristen konfirmasjon og dåp er KUN for de som tror på gud og ønsker å gi barna en kristen oppdragelse (definisjonen av hva forskjellige foreldre legger i det skal ikke jeg legge meg opp i)

Det samme gjelder når barna står foran presten. De skal ikke si de tar imot gud hvis de etterpå går ut på trappa og sier de ikke mente det..

Jeg er selv ikke døpt. Da jeg kom til konfirmasjonsalder valgte jeg humanetisk konfirmasjon. Dette var helt naturlig for meg. Men faktisk var det tøft. Jeg var i den alderen et "mobbeoffer" og de enste jeg kjente som også var der var de "ekle" fra klassen. Så jeg måtte holde meg for meg selv.

Vennene mine valgte andre alternativer.

MEN jeg angret aldri. Hadde aldri kommet til å konfirmere meg i kirka uansett.

Skrevet

Svært så hormonell vi er da! Syns det er utrolig umodent å drive å krangle sånn, for du ser jo det bare fra en side. Det jeg skrev var rettet mot de som kanskje var i tvil om hva de skal velge. SE HOVEDINNLEGGET!!! Det er mange som ikke tenker så langt frem i tid, og når de hører det ang dåp før konfirmasjonen-så er det faktisk en del som skifter mening!

Skrevet

Men når vi ikke selv tror, så kan vi da ikke stå i en kirke å love å oppdra barna i den kristne tro...?? Og i dag så er det faktisk mulig flere steder for en tenåring å bli døpt i mer lukkede former før en konfirmasjon enn foran hele menigheten på en søndag. Dersom troen ikke stikker dypere enn som så, så er det vel liten vits med konfirmasjon. Provoserer kanskje noen nå, men bare en tanke å tenke på...;-)

Skrevet

Dersom man er i tvil, er kanskje ikke troen sterk nok... Jeg tror det er langt flere som velger dåp uten å reflektere over valget eller kun for å følge tradisjoner enn de som velger humanistisk navnefest eller lignende.

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Hmmm,syns dåkke har gode synspunkter alle sammen her e:) E nok rett at d e en del foreldre som e i tvil om ka de skal. E e kristen,men mannen min e humanetiker,men vi har alri vært i tvil om ka vi skulle gjøre. Vi døper barna våres,fordi vi mener d e viktig med en barnetro. Noe de kan støtte seg til om d skjer noe (f.eks. død etc.).Folk mener forskjellig,og smaken e som baken..

Bare et spørsmål,ikke ment som å krangle,men ka sier dåkke som e humanetikere til barna når noen dør?Har alltid lurt på d:) Sier dåkke at nå e bestemor i himmelen?Eller nå e bestemor død og borte for alltid? Litt int. å høre=)

Skrevet

ja men det er jo ikke alle som er som er som deg vimsen!

Skrevet

Nei og takk og pris for det! Verden hadde vært temmelig kjedelig dersom vi alle var like eller mente det samme, anonym. Men jeg kjøper ikke argumenter om å døpe fordi det kan gjøre det mindre pinlig for småen om 14-15 år i tilfelle han/hun vil konfirmeres, spesielt siden de fleste kirker/prester har ordninger som ivaretar det. Dåp handler om at foreldre sammen med faddere gir et løfte om å oppdra barnet i den kristne tro. Dåp handler selvfølgelig også mye om tradisjon og sedvane. Og tradisjoner er bra og viktige. Men vi bør kanskje alle stille spørsmål til hvilke tradisjoner og sedvaner vi ønsker å videreføre og hvilke som vi ikke ønsker å videreføre i vårt eget liv og i vår egen familie.

Skrevet

Når barna lurer på hva som skjer når man dør så forteller jeg sannheten.

At vi ikke finnes mer. At vi slutter å puste, og at vi aldri vil treffe vedkommende igjen.

Husker jeg fortalte broren min på 4 om at vi råtnet og ble til jord. Det var ikke noe problem for han å forstå det.

Jeg lever i den tro at det er mye lettere for et barn å få sannheten. Å si til dem at bestemor er i himmelen og at de treffes igjen når de dør. Det er jo løgn (ihvertfall i min tro).

Når noen dør er de ferdig. Enkelt å greit.

(og som mammaen til Ronja Røverdatter sa "man føds og man dør. Så e det bare")

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...