Karomamma Skrevet 23. april 2007 #1 Skrevet 23. april 2007 Nå må jeg spørre dere om råd her: Karosnuppa har alltid vært kjempegrei til å legge seg. Hun har hatt faste rutiner siden 3 mnds alder og sovet stort sett hele natta med noen få unntaksperioder. Nå har hun plutselig blitt vrang som bare det og helt vill i nikkersen. Vi har fremdeles faste rutiner - kveldsmat, kveldsstell på badet, tannpuss, lese, synge og kose litt på fanget (tar oss ekstra god til dette nå for tiden). Så er det natta og slukke lyset. I motsetning til før, blir hun helt gærn når vi går ut av rommet hennes. Vi har prøvd å sitte hos henne og synge en sang til, og så si med rolig stemme at "nå går jeg ut i stua og så kommer jeg tilbake og ser at du sover om en liten stund". Hun blir helt krakilsk med en gang vi går ut. Vi har prøvd å drøye før vi går inn igjen, men hun er sta som et esel og kan stå og hyle i 20 minutter eller til hun kaster opp. Hun står i senga og skriker "SITTE DER" og peker på stolen ved siden av senga. I dag tok det halvannen time før hun sovnet. Jeg ser jo at mye av dette er trass, men jeg er rådvill. De sier i barnehagen at hun er veldig bestemt og sta, men alltid fornøyd og grei. Hun sover maks halvannen time på dagen og spiser som normalt. Det kan da ikke være døgnrytmen fra påskeferien som henger i så lenge? Eller er det noe som heter 2-års trass? Eller kan det være at hun lurer på om vi fortsatt er rundt der når vi går ut av rommet? Huff, det ble litt langt, dette her... Er det noen av dere erfarne som kan si noen trøstende ord til meg eller gi oss noen råd?
♥Snulder Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 Fortalte deg historien om min engang-så-grei-å-legge-datter da vi kjørte til spa...... Var vel ikke så mye gode råd der... Men! Du er ikke alene! Jeg tror ungene er igjenom opp til flere slike perioder. En vakker dag så er hun tenåring og umulig å få ut av senga istedet ;=)
Ronja65 Skrevet 23. april 2007 #3 Skrevet 23. april 2007 Har ikke heller så gode råd å gi. De tre eldste har alltid vært: Klem, med ene siden og andre siden og nuss.Deretter natta, uten problemer. Men Thyra, hun hyler, og gir seg ikke, for vi kommer opp. Det ender ikke helt sjeldent med at jeg ligger og pupper henne til hun sover..... Så dessverre, ingen gode råd her heller. Men som snulder sier. Før du aner ordet av det, er hun umulig å få opp av sengen:-). Får håpe at det løser seg.
Karomamma Skrevet 23. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2007 He he.. Yes, vi er jo i samme båt, Snulder. Og du som har hatt 5 små.... De to stabeisfrøknene skulle forresten ha møtt hverandre. Det hadde nok blitt en del "MIN" og "PASS" der ja... Jeg klamrer meg til håpet om at noen har andre historier å fortelle eller noen utrolig smarte tips å gi
phantomet Skrevet 23. april 2007 #5 Skrevet 23. april 2007 Hei Karomamma, Klart du skal dele din rådvillhet med oss... Jeg tør ikke si nøyaktig hva som er grunnen til at Karosnuppa ikke trives i leggesituasjonen for tiden. Men jeg kan trøste deg med at det går over! Hva om dere gjør nettopp det dere har begynt med. Nemlig å sitte i en stol inne på rommet hennes? For så gradvis å sette dere nærmere og nærmere døren, for til slutt å sette stolen utenfor. Det kan godt hende at det skjer såpass mye i livet til snuppa, som øker på hennes opplevelse av usikkerhet. Det er ikke uvanlig, og fullt mulig å håndtere. Husker at Dritgrei kallte det for "Tekopp-trikset" engang. Lag en kopp te, som viser at du eller pappa har allverdens med tid og tålmodighet, og så lar dere henne erfare noen rolige kvelder uten at hun må ty til drama. Om ikke annet så vil det roe ned situasjonen litt, og med ny trygghet er det lettere å reinføre de gode rutinene. Pass på at hun ikke får noe som minner om sukkerholdig mat om kvelden, slik at kroppen klarer å roe ned. Fortell henne hva som er handlingsforløpet. Selv om hun vet det, så kan det være med å gjenskape den gode rammen... Dere er verdens beste foreldre, og jeg er sikker på at det vil bedre seg raskt!!! Klem klem
♥Snulder Skrevet 23. april 2007 #6 Skrevet 23. april 2007 Og litt mye glimt i øyet vil jeg tro! Jeg så at hun hadde det i seg den vesle rampen din og ;=)
Karomamma Skrevet 23. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 23. april 2007 Takk phantomet Tekopptrikset skal jeg prøve! Var inne på tanken om å ta på mp3-spilleren og bare lene meg inntil veggen der inne.... Helt logisk at det er smart å gi inntrykket "her blir det ikke noe stress". Samme gjelder å vite hva som skal skje, men det pleier vi å gå gjennom hver kveld. Jeg eller Karopappa sier først at nå skal vi... eller etter vi har lekt med.... og så sier hun det etterpå som en liten papegøye. Hi hi, hun er jo litt søt óg da.... Stoltrikset har jeg prøvd. Hun reagerer på hvert minste lille pip selv om hun har ligget med øynene lukket i 5 minutter. Da står hun i senga og roper det akk, så velkjente SITTE DER!! I dag var det tøffelen min som knirket. He he.. Fint med påminnelsene, tusen takk igjen! Jeg får ny giv bare jeg leser tipsene dine
Reveenka Skrevet 24. april 2007 #8 Skrevet 24. april 2007 Hei og hopp! Har hatt litt av det samme her en kort periode - men med en av de større jentene som plutselig ble "liten" og ville ha ekstra TLC.... Satt stolen rett utenfor døren, og plasserte meg selv i den slik at hun så meg fra sengen med en bok og en kopp te - og satt til ungen sov. Tok halvannen time den første uka, og plutselig en dag var det ikke nødvendig lenger. Tror det kom i forbindelse med en ferie her også. Det var forresten utrolig avslappende for meg også, når jeg først hadde satt meg der så visste jeg at her skal jeg sitte heeeelt rolig i nesten to timer...c",)
Trollmora Skrevet 24. april 2007 #9 Skrevet 24. april 2007 Vet ikke helt om jeg kan hjelpe med noen råd da Karomamma, men vi sliter også litt om dagen. Tekopp-trikset høres ihverfall ut som ett godt tips! LilleSnupp legger seg alltid før Eldstemann, det kravet synes vi er greit å innfri. Hun ligger og synger, roper, prater og gråter litt. SÅ da sitter vi der da og blir veldig fastlåst til stua om kvelden for å være i nærheten hvis det må trøstes. Vi har allerede redusert sovetiden hennes på dagen med en 1/2 time, nå sover hun en time. Blir det ikke bedre får vi ta bort en 1/2 time til. I går kveld surret hun sånn i nesten 1 1/2 time! Var innom en tur da lå hun å laget gråtelyd (på lat altså!) Øynene var full av liv latter og hun virket ikke trett i det hele tatt! I dag morges sang hun da hun våknet kl 7 og det virket ikke som hun hadde sovet for lite heller.
Superlis Skrevet 24. april 2007 #10 Skrevet 24. april 2007 Tror mange kan kjenne seg igjen i dette..tror jeg kan huske at når de nærmer seg to år er det mange som begynner og synes at ting kan bli skummelt,feks legge seg med lyset av,legge seg alene osv. mange toåringer kan også få mareritt om natten....det er mange ting som kan spille inn..som du var inne på, dette med soving på dagtid,ser trollmora har kuttet ned på sovetid..selv måtte jenta mi slutte og sove på dagtid da hun var 1,5år veldig forskjellig fra barn til barn. Også dette som du snakket om at hun kanskje lurer på hvor dere er når dere går ut av rommet....iallefall tror jeg som de andre her skriver at det bare er en overgang:)) Jeg har også i perioder måtte bruke "tekopp trikset,akkurat nå sliter jeg med 1åringen min. Der har jeg bare gitt opp foreløbig,ligger med han til han sovner og løfter han oppi sin egen seng,fy og fy men sånn er det...er en overgang det også)
Tiggywinkle Skrevet 24. april 2007 #11 Skrevet 24. april 2007 Toåringen vår hadde også en slik periode...slitsomt... Men vi sluttet å lese og kose på soverommet, gjør os ferdig med alt det på stuen. Så soverommet er bare sove. I tillegg måtte vi la henne sove litt lengre på dagen, vi prøvde å kutte ned på den luren men da skar alt seg. Så nå lar vi henne sove ut det hun orker på dagen. Likevel er hun i seng til kl.18:45 og sover fint 13 timer. Så hos oss er det slik at søvn avler søvn. Lykke til med kveldene og lillesnuppa:-)
Gummelillan Skrevet 24. april 2007 #12 Skrevet 24. april 2007 Høres ut som vi alle kan starte klubben for 2 års trass ;-) Hvis det er noen trøst så er det virkelig da trasset er som værst. For når ungen endelig er tre og du tror at hvis dette var ille og er forberedt på at nå skal alt bli kaos, ja, så har det for våre unger da faktisk vært over ;-) Hos oss har vi en liten, bestemt frøken på 2 1/2 som nekter å sove. Men her sier vi da at greit, du trenger faktisk ikke sove, men legg deg og slapp av litt da.... Og det er faktisk greit. Gjerne med lyset på. Og på 1-2-3 så sovner faktisk min lille trassigplugg!
Karomamma Skrevet 25. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 25. april 2007 Tusen takk, alle sammen!! Mange gode tips til oss her! Godt å se vi ikke er alene forresten. Ikke alltid så greit å være gammal førstegangsmor.... Vi kjørte tekopp-trikset i går og det gikk faktisk litt bedre i går. Det ble tilslutt Karopappa som satt der inne, for jeg hadde lurt med meg KK og hadde tenkte å sitte helt rolig borte ved døra og kikke i bladet. Hun lå fint og koste seg med kaninen sin, men med en gang jeg bladde, reiste hun seg opp og ropte IKKE LESE MAMMA!!! I hvert fall ikke noe å si på hørselen hennes, he he... Jeg forstår at vi må være litt tålmodige...
strikkballen Skrevet 25. april 2007 #14 Skrevet 25. april 2007 He, he, ikke lese - morsomt! Jeg er ikke den rette til å gi gode råd, det er helt sikkert. Kan bare skrive under på at legging - det er ikke så veldig greit bestandig, nei! Det vi gjorde med store-junior var å sitte på sengekanten til han sovnet, og la ham sove en god del på dagtid (som Tiggywinkle sa - søvn avlet søvn hos oss også). Det var faktisk deilig å plante seg ned i sengen og sitte helt i ro en liten stund. Men nå sovnet jo han ganske fort, pleide å ta et kvarters tid eller noe, for vi begynte aldri før vi så at han var ordentlig trøtt (dvs at kl ble 2130 ganske lenge, helt til han sluttet å sove om dagen). Etterhvert sovnet han også uten at vi satt der, men da var han nærmere tre år, altså... Nå er han 4, legger seg halv åtte, sover som en stein, alltid i egen seng. Så håper vi at lille-junior følger samme rytme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå