Gå til innhold

et veldig intimt spørsmål ... men trenger svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 1 år... det jeg lurer på er følgende: har en gutt fra før, så jeg har ikke peiling på hvordan dette skal være. Vaginaen til datteren min har bare et bitte lite hull helt øverst ved klitoris... dette er det eneste hullet hun har.... det er ikke noe skjede åpning der....... jeg kan se at det er en slags åpning, men det er en hinne over der..

Føler meg ganske flau over å spørre om slikt, men syntes det virker veldig rart, for det står jo overalt at man skal passe på at det ikke kommer avføring i skjeden ved avføring ... men hun har jo ingen skjede åpning bare dette bitte lille hullet helt øverst....

Kjempefint om dere kan komme med svar....

Har bestillt legetime til henne, men den er ikke før 7 mai, så jeg bekymrer meg jo veldig da.....

håper på svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente har det samme. Lest for lenge siden om det her inne. Mener å huske at det oftest ordner seg selv. Ellers kan man få en krem hos legen(østrogen tror jeg) Ved å smøre og tøye forsiktig, skal det ordne seg. Hvis ikke er det visst enkelt og smertefritt og "åpne" hos legen.

Jeg skal til helsestasjonen 10 mai.

Du trenger ikke bekymre deg:D

Skrevet

Ikke den rette til å svare, men mener å ha lest her før at det er noe som heter "lukket skjedeåpning" og at legen enkelt kan ordne dette. Fint at du har ordnet med legetime!

Skrevet

Mener å ha lest om dette et sted. Tror ikke det er farlig, og at det ordner seg selv. Men jeg hadde tatt en tur til legen hvis jeg var deg. Mye bedre å høre det fra noen som har peiling.

Skrevet

Et hull øverst ved klitoris? Skulle jo tro dette var skjedeåpningen? Hun har vel rumpehull? Eller har hun kun rompehull og ikke annet hull?

Ja, "snakker" rett fra levra her..hehe.

Jeg har ei jente på 4 år som ikke har skjedeåpning. Det har grodd igjen. Har vært i kontakt med både fastlege, barnelege og helsesøster (som har undersøkt med gynekolog) og alle sier at dette kan åpne seg av seg selv. Vi skal i alle fall se det an rundt skolealder...

Dette er ikke helt vanlig, men ikke helt uvanlig heller om du skjønner. Ta det opp med legen 7.mai. Hadde ikke bekymret meg noe før den tid :-)

Skrevet

Barnelegen ved helsestasjonen her skjekket alle kroppsåpninger ved 6 uker kontroll.....

Gjorde de ikke det hos deg?

Husker både skjede og endetarmsåpning også ble kontrolert av barnelegen før hjemreise ved føden.

Missforinger skulle vel ha blitt oppdaget da?

Skrevet

Fra barnet er 6 uker til det er ett år, kan det faktisk gro igjen der nede. Gudene vite hvorfor... De trenger ikke vært født slik altså. Jeg oppdaget dette med jenta mi når hun var rundt 3 år (hun var ikke slik når hun var mindre)..så det hadde gradvis grodd igjen. Hun er nå altså 4 og har ikke skjedeåpning. Jeg bekymrer meg endel over dette selv om legene sier at det kan forekomme og at det kan åpne seg av seg selv. Ser for meg med gru hvis hun må legge seg ned og åpne dette hos lege. Herregud, hva skal jeg si til henne da???

Sorry, skal ikke kuppe tråden, kjære HI.

Skrevet

hmmm, aldrig hørt om dette før......

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding fra dere...

Det er godt å se at det er flere som har erfaring med lignende... Begynte å tro at jeg var litt hysterisk her..

Skal få sjekket dette hos legen.... da blir jeg nok litt klokere tenker jeg..... Får håpe det ordner seg av seg selv, at man slipper noe inngrep...

Igjen tusen takk for rask tilbakemelding

Skrevet

Hei!

Jeg leste ditt innlegg tidlgere i dag, og nå i kveld da snuppa (som fyller 2 i juli) hadde badet måtte jeg sjekke... Og jaggu meg fant jeg ikke noe hull heller.. Bare urin-hullet tror jeg... (og rumpe så klart)...

Så nå ble jeg bekymret også...selv om jeg jo nå har lest her at det visst ikke er unormalt.. Får ringe HS i morgen og høre hva de sier.. Tror ikke snuppa mi har hatt dette fra hun var født, for da hun var bitteliten kom det litt blod-aktig ut, som mens nesten (noe som også er normalt pga hormoner når de er nyfødte), så da må det jo ha vært åpent..

Huff..nå får jeg sjekke det også! Håper det er noe som kan ordne seg av seg selv..

Skrevet

Hei!Jenta mi hadde også en liten skjedeåpning, legen brukte fingrene for å åpne den, hun gråt bare der og da, gikk fort over, hun måtte gjøre det to ganger, det hadde vokst igjen!

Skrevet

Det var godt å lese at det finnes flere!

Har to gutter fra før, så jeg trodde nyfødte jenter så slik ut..! Følte meg litt dum da jeg tok det opp med helsesøster på fredag, men hun ble irritert på legen. Dattera vår var slik da hun ble født, og var innlagt på nyfødtintensiven i noen dager. Merkelig at det ikke ble oppdaget!!!

Nå må vi visst på sykehuset og åpne henne. Helsesøster sa at hun så ut som en afrikansk omskjært jente, og at dette ville føre til magesmerter fordi væske ikke kunne passere, spesielt med tanke på menstruasjonen, da...

Flere som har det samme..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...