Gå til innhold

Totalruptur... erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei.... jeg fødte en nydelig gutt 16 april. Lille Mikkel ble til slutt forløst med vakum. på grunn av dette var jeg så UTROLIG uheldig å få en totalruptur grad 4. Dette var vanvittig vondt, og er i dag sinnsykt smertefullt. Er det noen som har født før som har vært utsatt for dette?? Hva kan jeg isåfall forvente de neste mnd? Har fått beskjed fra legene at jeg ikke kommer til å være meg selv på ihvertfall et år.... håper ingen andre opplever dette!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

vært der. måtte inn til reoperasjon etter tre måneder. Var ganske god etter fire måneder. Har hatt normal fødsel i ettertid som gikk heeelt fint. Nummer en var tøff fødsel, to var bra

Skrevet

Hei og gratulerer med gutten!

Jeg fødte for vel et år siden og endte opp med totalruptur (vet ikke hvilken grad, har ikke sett journalen min enda, men det var mange sting og tok lang tid å sy sammen...). Jeg fikk beskjed om at dette var ille og det var ikke måte på hva jeg måtte forberede meg på av ukontrollert "aktivitet" der nede. Men, det gikk kjempefint, var til etterkontroll og da så alt fint ut. Har ikke hatt nevneverdige problemer i etterkant! Men, jeg ble såpass "skremt" av alle advarslene at jeg var veldig flink til å ligge med rumpa høyt de første en-to ukene, satt og sto og gikk så lite som mulig i starten. Da gikk hevelsen ned og det var mindre vondt. Helt fra første dag fikk jeg beskjed om å gjøre knipeøvelser, både foran og bak, hehe, og jeg var lydig og flink en god stund. Men jeg er sikker på at det hjalp, så prøv å være disiplinert. Lett å glemme, men kanskje kan du få inn rutine når du legger deg eller når du evt. ammer. Lykke til!

Skrevet

jeg hadde "bare" grad 3 og store problemer den første måneden, så bedret det seg og ble helt levelig. Såret er grodd fint.

Har imidlertid hatt en del problemer med samleie i etterkant, vet ikke om dette er fysisk i tillegg til psykisk, tror dessverre det er noe fysisk...men har lest at 1 av 3 opplever det sånn det første året uavhengig av ruptur da...men for meg har det vært flere år dessverre.

Mange med ruptur klarer seg helt fint etterhvert men i begynnelsen må jeg skrive under på at det er jævllig.

Skrevet

Dytt Dytt...............=)

Skrevet

Opplevde det samme som deg. Totalruptur etter vakum (kom på 3 forsøket.. og da hadde han sittet fast og blitt vrikket løs imellomtiden også..au). Hadde ikke noe smerte nedentil utenom at det var vondt å sitte rettopp, samt grusomt å sitte på doringen. Føltes som jeg skulle revne opp igjen. Men jeg var så "heldig" å bli operert rett etter fødselen (i full narkose), så jeg aner ikke hvor mange sting eller noe. Kun at det var 4 grad og over lukkemuskel.

Spiste laktulose en god stund etterpå for å ikke bli for hard i magen. Hadde prob. kun 1 gang med å gå på nr to. Var som å drite murstein.. mildt sagt. Men etter det har alt vært helt fint.

Hadde vel sex etter ca 4 mnd, var litt stramt, men med masse glidemiddel gikk det fint. Fikk beskjed om å ikke trene på 3 mnd.. prøvde meg etter 2..men fikk så vondt (klarte ikke å stå/gå lenge uten å legge meg ned) ettert det at jeg ikke trente noe igjen før etter 6 mnd. Gikk masse tur til gjengjeld.

De første ukene kjentes det ut som jeg hadde ei svær kjøttkake mellom endetarm og kjeden. Trodde aldri noensinne den kjøttkaka kom til å forsvinne. Men i dag (13 mnd senere) syns det ikke nedentil.

Lykke til, du blir nok bra, må bare ta tiden til hjelp! Vær flink å knipe, det har ikke jeg vært... har heldigvis til tross ikke vært uheldig med lekasje...utenom de første mnd når jeg måtte på nr to.. ja då måtte jeg virkelig LØPE på do! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...