Gå til innhold

Har jeg gjort rett, ang smokk.... ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 16 dager. De siste dagene har han nektet å sove uten å ha pupp i munnen, både dag og natt. Selv etter gode måltider bare hyler han og nekter å sovne. Har vært nødt til å legge han i sengen min med puppen i munn for å få han til å sove. På dagtid har det ikke vært mulig å legge han i bagen uten at han hylskriker og han stopper ofte ikke før han har fått puppen i munnen. Det er slitsomt, spesielt siden nattevåket ofte blir 3 timer. Siste utvei har jo vært å ta han opp i min seng og gi pupp. Stakkars far som måtte stå opp etter 3 timers søvn i natt for å gå på jobb.

Nå har jeg kapitulert og gitt han smokken. Han tok den med en gang og nå ligger han å suger for harde livet...

Jeg hadde endel ammeproblemer frem til dag 4-5 hvor ting ordnet seg. Han gikk ned 400 gr. de 3 første levedager. De to siste ukene har han lagt på seg hhv 160 gr. på 2 dager og 300 gr. sist uke.

Har jeg gjort rett i å gi han smokken eller burde jeg ha ventet? Når har evt. dere andre gitt smokk?

Har spurt helsesøster om råd, men hun var ganske vag i sine utalelser, derfor spør jeg her.

Råd og synspunkter tas i mot med takk:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sønnen min får også smokk, og elsker det. begynte med smokk etter mye hyling og grining, og smokken roet han helt ned. synes ikke det gjør noe å gi de smokk jeg, føler de slapper sånn av og blir trygge av det. og når de enda er såpass små, får heller ta problemene senere når en skal avvenne de, da både mor og barn er blitt litt tryggere :)

Skrevet

Vi begynte med smokk to dager etter vi kom hjem fra sykehuset. Lillegutt hadde et tydelig sugebehov, og vi var ikke interessert i at jeg skulle fungere som smokk.

Skrevet

Jeg ga jr smokk allerede på sykehuset jeg. Han hadde et enormt sugebehov, og jeg var fryktelig sår. Han brukte meg som smokk, og slo seg ikke til ro uten at han fikk suge. Melka kom allerede etter 3. døgnet så jeg vet at jeg hadde melk og at han fikk i seg rikelig. Amminga gikk også fint, så jeg tok den beslutningen selv jeg! Spurte alikevel en barnepleier som sa at dette var helt ok så lenge amminga gikk fint og vi hadde kommet godt i gang med den! Så jeg tror nok du gjør det eneste riktige her ja :o)

Skrevet

hadde samme problemet, ho nekta å legge seg til å sove uten å ha puppen i munnen..

men ho her godtok ikke smokken med en gang, men det gikk fort over, bare la tskjorten min inntil ansiktet hennes nedi vuggen hennes... så ho kjennte lukten min..

vi fikk beskjed om å vente 4-6 uker med det (og flaske) pga ho kunne bli sugeforvirret, men vi begynnte etter 3 uker, og det har ikke vært noe forvirring her!

Skrevet

Vi ga smokk da guttn var 1 mnd gammel. Han brukte også meg som smokk, syns ikke jeg gjorde annet enn å ha han på brystet. Han var skeptisk til å begynne med, men da han ble vant var den sååå deilig:) Syns du har gjort helt rett jeg

Skrevet

Vi har også brukt smokk til jenta mi helt siden hun var født for da sovner hun lettere....Eg har alltid trodd at man skulle vente litt og var veldig skeptisk til smokk før eg fikk henne, men på sykehuset gav de henne smokken samme dag som var født, og da tenkte eg det var greit:) Hun koser seg med den iallefall!

Skrevet

Takk og lov for smokk!

Gutten min brukte meg som smokk den første mnd. Han kunne ligge på puppen, slippe den og gulpe opp masse for å snu seg til puppen igjen. Han var jo stappmett men hadde sugebehov. Prøvde 5 forskjellige smokker før vi fant en han likte.Ingen sugeforvirring her.Nå gir han klar beskjed om det er pupp eller smokk han vil ha.

Skrevet

Vi begynte med smokk etter ca 14 dager, og fikk en helt ny hverdag!!

Så lenge ammingen går fint nå, tror jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for¨å gi smokk. Bare vær litt obs på at du ikke hopper over måltider fordi han ligger med smokken, var en tendens til det her, men gått over nå. Sier i fra klart og tydelig denne jenta når hun er sulten!!

Alle barn går vel ned de første dagene før melken kommer godt hos mor, høres ut som han legger på seg bra!

Jenta vår er 3 mnd nå, var helt avhengig av smokken i begynnelsen, men spytter den ofte ut nå.

Skrevet

Det sies at man bør avvente introduksjonen av smokk til ammingen er veletablert. Det virker jo som om du har fått etablert amminga greit, og slik jeg ser det er det HELT greit at du har begynt nå. Du kan jo ikke være smokken hans heller... det gjør deg utslitt, og kan virke mer ødeleggende på amminga enn smokkebruk.

Nei, ikke føl deg usikker du :) Det er mange som har gjort det samme, og så lenge en er oppmerksom på dette med sugeteknikker så går det no helt fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...