Mariana_K Skrevet 23. april 2007 #1 Skrevet 23. april 2007 Har begynt å tenke litt på hvordan jeg ønsker at fødselen skal være...ikke det at den nødvendigvis blir sånn da... Synes det er vanskelig med tanke på hvilken smertelindring jeg ønsker, ettersom jeg ikke har vært igjennom dette før... Har tenkt en del på badekar, da jeg har tro på at varmt vann lindrer smerte godt. Noen med erfaring her? Ellers er kanskje akupunktur verdt å prøve, men har aldri prøvd det før. Det er vel også individuelt hva man føler hjelper en best... Jeg vet i hvertfall at jeg vil ha barnet hos meg så mye som mulig, og at far skal få være til stede både før og etter...når jeg trenger han, og også for hans del- for å kunne bli best mulig kjent med barnet han også. Noen som har skrevet/skal skrive ønsker for fødsel og gi til jordmor?
Skurvelurven Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 Badekar har jeg tenkt masse på. Det høres fint ut:) Jeg går faktisk og gleder meg til fødselen. Ser for meg at det skal bli den beste opplevelsen i livet mitt (i hvert fall når den er over). Jeg kommer nok til å bli overraska over hvor vondt det gjør, men så tenker jeg at dette har jo kvinner klart i tusenvis av år, og da skal jammen jeg klare det med så mange hjelpemidler vi har i dag. Det eneste jeg vet, er at jeg IKKE skal ha lystgass. Jeg har skikkelig noia for å få maske på meg og puste inn ting som ikke er vanlig luft. Epidural derimot kommer jeg sikkert til å rope hurra får når det står på som verst. Og det blir sikkert ikke som jeg hadde tenkt uansett, men tror det blir en vakker opplevelse.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 23. april 2007 #3 Skrevet 23. april 2007 Jeg kommer nok til aa skrive en liste, men er ogsaa klar over at mye sikkert kan forandre seg. Jeg er foerstegangsfoedende, og det er sikkert mye som i teorien hoeres bra ut...og kanskje jeg vil forandre mening naar den tid kommer. Noe av det jeg oensker: -dempet belysning dersom dette er mulig -bruke "Bradley" pusteoevelser og egen pute i fase 1. (Mannen min og jeg gaar "Bradley" kurs her i USA, og dersom det er mulig vil jeg gjerne bruke den typen pusteoevelser i stedet for den typiske "Lamaze" stilen.) -gjoere obs paa at mannen min har gaatt "coach" kurs (over 6 kvelder), og at vi gjerne vil proeve ut massasjeteknikkene osv. vi har laert--selv om vi selvfoelgelig er aapne for aa proeve andre metoder ogsaa. -vil helst unngaa epidural, men jeg stiller meg ikke het fremmed til det heller--dersom det blir skikkelig ille -oensker klyster -vil helst unngaa klipp, dersom det ikke er helt noedvendig -gjoere obs paa at jeg er litt beskjeden naar det gjelder nakenhet og slikt, og vil beholde sykehusskjorta paa/dekkes litt (ja, jeg vet mange sier at dette glemmer man naar man foeder...men dette er likevel noe jeg gjerne vil ha med i brevet.) Kan godt hende det er mer, men dette er det jeg kommer paa i farta...
LynxLynx Skrevet 23. april 2007 #4 Skrevet 23. april 2007 Jeg har ikke tenkt å komme med masse ønsker om diverse greier for fødselen. Jeg er førstegangsfødende og har over hodet ingen anelse om hvordan det hele kommer til å bli. Jeg tror det er mye større sjangse for å bli skuffa hvis man har lagt store planer om hvordan det hele skal forløpe. Jeg har ingen betenkeligheter med å ta i mot de smertelindringsmetodene sykehuset kan tilby, det er ikke et mål for meg å føde uten smertestillende, jeg liker ikke å ha vondt, jeg. Min definisjon av naturlig fødsel er at barnet kommer ut den veien det er meningen... De eneste ønskene jeg har er at mannen min er der hele tiden og at barnet er sundt og friskt. Og at jeg og mannen min og ungen vår kan være sammen i hele barselstiden. Det er egentlig det viktigste, heldigvis har vi fødeplass på Ullevål
SuperGlad Skrevet 23. april 2007 #5 Skrevet 23. april 2007 siden jeg har født en gang før, å erfart at ting ikke alltid blir som man tenker seg til, så er det eneste jeg vil/krever, er at hvis fødselen er normal så vi jeg ha gutten opp på brystet mitt med en gang! Jeg fikk jenta mi opp til meg men en eneste gang, å det var helt utrolig. Dette vil jeg også oppleve med gutten min :-)
Det lille klubbhuset på Haugen Skrevet 23. april 2007 #6 Skrevet 23. april 2007 Så lenge eg får lystgass, blir eg lykkelig! Funka så fint sist, og kanskje badekar... Følte det satte fortgang på ting. Ellers så håpe eg at eg får en fødsel som sist, for det var en flott opplevevelse!
Gjest Skrevet 23. april 2007 #7 Skrevet 23. april 2007 EPIDURAL!! Forrige fødsel fikk jeg det etter noen timer med smerte, så vondt at jeg ikke klarte å puste engang. Når de satte epiduralen, så jeg på Hotel Cæsar og leste avisa til de fortalte at 'nå kan du snart begynne å trykke' ) Herlig, det anbefaler jeg iallefall. Mange som er redd for det, men det går jo ikke over til barnet, og du blir helt bedøvd i magen.
Audacious Angel Skrevet 23. april 2007 #8 Skrevet 23. april 2007 Jeg hadde planer om å føde i badekar, men det ble det ikke noe av. Men den tidien jeg fikk i karet var deilig. Jeg fikk også akupunktur, men dette ble helt feil for meg. Følte at jeg ikke kunne bevege meg. Dette er jo selvfølgelig individuelt. Lystgassen brakk jeg meg av, grusom. Jeg fikk drypp etter 5 timer med pressrier og da kom hun ut etter 30 min. Da fikk jeg den herlige jenta mi opp på brystet og alle smerter var glemt!! Jeg har ikke tenk å planlegge noe som helst denne gangen, bare ta det litt som det kommer. Jeg fødte forresten på fredrikstad der har de fødestue og baby,far og jeg sov i dobbelt seng i 4 dager. Supert.
@nemone Skrevet 23. april 2007 #9 Skrevet 23. april 2007 Ikke tenkt noe på det - måtte ta planlagt KS sist pga tverrleie og har bestemt meg denne gangen for å ta det helt som det kommer - det blir ikke som man har planlagt likevel. En ting jeg dog skal planlegge er at jeg skal være mer stri på å la personalet ta babyen litt slik at jeg får sovet litt. Dette mor/barn vennlige greiene er sikkert mor/barn vennlig hvis man har rom for seg selv, men deler man rom med mange andre så blir det ekstremt lite søvn og det er iallfall ikke morvennlig..... Var utrolig sliten etter 5 dager på sykehuset og slet meg løs selv om vi ikke hadde fått til ammingen. Og jeg skal ikke la meg presse av "ammemafiaen" på sykehuset denne gangen.
Audacious Angel Skrevet 23. april 2007 #10 Skrevet 23. april 2007 Jeg vet hvertfall en ting, og det er at jeg SKAL inn på fødestuen denne gangen også. Lite stress og mas, nesten ikke medisinsk utstyr (Fødte i en dobbel seng) og det å ha muligheten til å dele seng med din kjære etterpå, fantastisk. Og til innlegger over, amming er fantastisk om man får lov til å ta ting i eget tempo og prøve ut litt selv! Så til alle førstegangs ikke stress med ammingen så går det nok bra skal du se. Du bestemmer helt selv!
Mariana_K Skrevet 23. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 23. april 2007 Jeg vil også føde mest mulig naturlig...prøve ut alternative fødestillinger, synes ikke at det å ligge på rygg virker som en behagelig stilling egentlig... og da jobber man jo mer mot tyngdekraften... Jeg har ikke lyst til å føde i vann, men å ligge i badekar i tiden før utdrivelsen. Jeg er førstegangsfødende, men har vært med å sett på fødsel... Håper å slippe hastekeisersnitt, for det har jeg også vært vitne til... tror det er ganske så nervepirrende for foreldrene, og at man blir bekymret for barnet... Jeg ønsker å føde så naturlig som mulig! Må være utrolig kjedelig om man har "vært i fødsel" i mange timer, og det så blir hastekeisersnitt likevel... men når man står oppe i det er man sikkert bare glad for å bli ferdig :-)
Mariana_K Skrevet 23. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 23. april 2007 Takk for tipset...føler at ammingen er en av de tingene jeg er mest nervøs for... Redd for å ikke få det til... men det hjelper jo ikke å bli stresset heller, vet det heller kan gjøre vondt verre. Det går nok best om man lar ting skje naturlig... :-)
Audacious Angel Skrevet 23. april 2007 #13 Skrevet 23. april 2007 Jeg fødte i sideleie.. Jeg hadde bekkenløsning og dette var en behagelig og nyttig stilling for meg. Jeg og hadde tenkt på dette med en så naturlig fødsel som mulig, og det kommer jeg til å tenke på denne gangen også. Morkaken kom ikke ut før etter 50 min, og da var det revner i den. Det ble fjerning av hinnerester på stede og det er litt voldsomt. Men uansett så er jeg for en så naturlig fødsel som mulig,og kommer ikke til å gjøre noe anderledes denne gangen.
Gjest Skrevet 23. april 2007 #14 Skrevet 23. april 2007 Jeg håper jeg ikke må gjennom et hastesnitt til!!! det er mitt høyeste ønske.. Gikk glipp av de første timene med tuppa mi
prøvekluten+3små Skrevet 23. april 2007 #15 Skrevet 23. april 2007 badekar,badekar, og atter badekar!...og en suel lystgass...greid seg fint de to første gangene hvertfall..sto evl epidural i brevet,men d rakk jeg aldri me noen av de
pysjamas-fantomet Skrevet 24. april 2007 #16 Skrevet 24. april 2007 -Badekar -Epidural! -Hud-til-hud kontakt saa snart som mulig (vil ikke at de skal baere vekk barnet) -Jeg vil ikke ligge helt naken -Jeg vil at pappa'n skal bekrefte kjoennet for meg naar barnet er foedt :-)
Guttemamma x 3 Skrevet 24. april 2007 #17 Skrevet 24. april 2007 Storebror ble født i uke 32 med katastrofekeisersnitt med komplikasjoner. Det tok 8 timer før jeg var såpass stabil at jeg kunne trilles ned til nyfødtintensiven for å se ham. Håper på litt mindre dramatikk denne gangen. Drømmen er selvsagt å få Lillebror opp på magen rett etter fødselen, men jeg er forberedt på det meste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå