rogaland81 Skrevet 23. april 2007 #1 Skrevet 23. april 2007 Så ett innlegg der noen mente at dersom du ønsker salmer uten så mye kristent budskap så burde du vurdere om det er rett å gifte seg i kirken. Jeg er ikke akkurat så veldig kristen av meg selv, men ønsker selvsagt å gifte meg i kirken! I Norge hvor vi har statskirke står det jo like mye for kultur og tradisjon som religion synes nå jeg! Dessuten er det jo en helt annen opplevelse enn en borgerlig vielse. Søsteren min giftet seg borgerlig og det hele var jo gjordt på null komma niks! Der var noen lys og blomster, men vi var bare 6-7 stk tilstede. I kirken kan alle du kjenner komme å se på og stemningen blir jo en helt annen i ett sånn flott gammelt bygg! ;o) Hva synes dere andre?
Hjertefamilien Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 Hvis man ikke har noen spesiell kristen tro mener jeg at man bør gifte seg på annet vis.. Det er jo selve budskapet presten får frem man da ikke ønsker vil jeg tro? Dersom den ene parten ønsker kirke er det forsåvidt greit at den andre jenker seg Men å gifte seg i kirken bare pga tradisjon og for at alle som vil kan komme og se syns jeg blir på feil grunnlag. Søs giftet seg borgerlig. Vi var en hel haug, sikkert 20-25 som var i tinghuset. Seremonien var flott, stemningen også!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2007 #3 Skrevet 23. april 2007 Jeg er enig m Rogaland81. Gifter meg også i kirken, det er noe majestetisk med det, i stedenfor på et kontor.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2007 #4 Skrevet 23. april 2007 For oss ville det bli helt feil å gifte seg i kirken. Ingen av oss er kristne, og en kristen vielse ville ikke føles bra. Jeg synes det er litt rart at folk har så liten respekt for andres religion at de vil inngå ekteskap i kirken hvis de ikke tror på gud. Det inngår jo også endel gud i selve seremonien. Vil ikke det føles litt rart??
rogaland81 Skrevet 23. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. april 2007 Jo det er egentlig sant det du sier der, men det er det jeg mener at kristendommen er liksom så printa inn at du er vandt med å gjøre "kristne ting" uten å egentlig være kristen! Vi synger alle bordverset uten å blunke og følger med på alle kristendomstimene og går i kirka med klassen på julafta! Det er liksom bare sånn det er! Det er jo en fin religion og jeg er ikke antikristen heller da, så jeg gjør som jeg alltid har gjordt, lukker ørene litt når alt Jesuspratet kommer og koser meg stort med resten! ;o)
Gjest Ut på tur Skrevet 23. april 2007 #6 Skrevet 23. april 2007 Heisann Rogaland81, Ser ut som om du har bestemt deg, men har lyst til å nevne et tredje forslag for deg som var det vi valgte. Vi hadde humanetisk vielse. Vi var utendørs med ca 70 tilskuere. Vigsleren var på besøk hjemme hos oss to ganger før vigselen.Der snakket vi om løst og fast og hun hadde men noen temaer omkring kjærlighet og hvorfor vi ville gifte oss som vi snakket om. Under sermonien holdt hun en utrolig personlig tale for oss. Ikke ett øye var tørt. Vi hadde også leid inn en som sang to kjærlighetssanger. Vigsleren leste også dikt. Hadde vi hatt andre ønsker hadde alt vært mulig. Vi valgte å være ute, men kunne jo også vært inne. Man kan sagtens lage til noe som ligner litt på en kirke hvor brudens far følger bruden opp gulvet f.eks. Ville bare nevne dette for deg i og med du ikke ville ha borgelig pga kontoret som er fort ferdig
rogaland81 Skrevet 23. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 23. april 2007 Ja det hørtes veldig perfekt ut, det må jeg si! Men nå har jeg så liten tid igjen til den store dagen så jeg tror ikke jeg tør endre på planene nå... Men takk for ett bra tips da! ;o)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2007 #8 Skrevet 24. april 2007 Er enig i "ut på tur" om at sermonien til HEF er nydelig. Jeg er ikke gift enda, men var i et bryllup som brukte dem. Vet at mange sier at det er flottest i kirka, men tror mange ihvertfall sier det av uvitenhet. HEF sine sermonier er jo helt nye og ikke mange har kjennskap til dem, men tror det er et flott alternativ til de som syns gud og salmesang vil gi sermonien dems en bismak.
Lykke(lig) Skrevet 25. april 2007 #10 Skrevet 25. april 2007 har også valgt HEF og gelder oss veldig. Vi syntes det ble feil å velge kristelig bryllup siden vi ikke er kristne, og det da blir helt galt å gifte seg der og bli velsignet. At folk ber bordbønn, og går i kirka på julaften, følger med på kristendommstimene, men "lukker ørene for jesusprat". hehe, det er jo akkurat det som er en stor del av kristendommen, jesus og gud! Det blir feil å skylde på at du er vant med å gjøre "kristne ting". Det er også feil å si at dette er printa i oss alle. Vi f.eks. har aldri hatt bordvers verken på skolen eller hjemme. Da jeg gikk på skolen hadde vi et valg, vi kunne velge kristendomsundervisning eller Livssyn. Dette er det desverre gått vekk fra idag, men der var et valg som vi barna valgte, uten press fra foreldre. Så, husk på at alt er ikke "så enkelt" som å følge strømmen, og velge ut det i religionen som passer for deg. det er også viktig å respektere religionen, og de som ønsker å tilhøre den. Noe jeg føler jeg har valgt, når jeg velger å ikke gifte meg der på grunn av at det da ikke ville ha vært riktig siden jeg ikke er kristen. Jeg er uansett stolt over å ha tatt et valg, som jeg også merker at noen familiemedlemmer reagerer på. Får ofte spørsmål som, "tror du ikke i det hele tatt at gud eksisterer??" vi føler uansett at det er dette som er det riktige for oss, å ha gifta oss i kirka vill følt som blasfemi.. Det er for oss viktig å ta et standpunkt, ikke godta halvparten av en sak også overse resten. (som du kanskje har valgt å gjøre?) Det er det som er så bra idag, at alle har et valg til hvordan de ønsker å gifte seg. seremoniene er nok like vakre uansett hvordan man velger å gjøre det, det er jo uansett brudeparet sitt valg. Ønsker dere det beste for dagen, og jeg er siker på at det blir en stemningsfull seremoni i kirka.
CB-BabyBoy Skrevet 25. april 2007 #11 Skrevet 25. april 2007 Kan også anbefale HEF på det varmeste! Så borgelig dekker vel mer enn bare tinghuset. Vi er meldt ut av Statskirken, så det var for så vidt det eneste alternativet for oss. VI hadde over 60 gjester og flere som kom for å se selve vielsen. Pyntet med masse levende lys og blomster. Hadde egne stoler for foreldre, forlovere og brudepiker samt et pyntet bord for signering av papirene. Faren min fulgte meg inn til egen musikk og ikke et øye var tørt hos oss heller! Det som er synd med HEF er at det står så lite om det på nett. Det gjelder egentlig bryllupssider i seg selv. Alle er så fokuserte på kirkebryllup. Lykke til uansett, du går en fantastisk dag i møte!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #12 Skrevet 26. april 2007 Det er vel bare 2 år siden HEF fikk vigselsrett og derfor har jo ikke så mange erfaring med dem. Kanskje ikke engang hørt om at det er mulig. Tror det er derfor mange tenker at skal de ha en fin sermomni må det være i en kirke. Og siden HEF ikke har egne lokaer kan man gifte seg akuratt der man vil. Om det er i hagen, på et fjell eller ved havet. Eller rett å slett i et flott lokalet som man skal være i hele dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå