Gå til innhold

Barn nr 2 - fødselspøpenger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at en må jobbe 10 mnd før en går ut i permisjon for å få fødselspenger? Jeg har ikke fast jobb, men kan få vikariat. har mamma permisjon nå 80 %. Kan ikke en regne det som inntekt? hvor finner jeg informasjon om dette? Har sjekket nav, men syntes det var dårlig informasjon...... Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha jobbet minst 6 av de siste 10 mnd........ for å få fødselspermisjon............. Om du har fast jobb eller vikariat har ingenting å si......... fødselspenger får du uansett. Eneste forsekjllen er at v ed fast arbeid får du penger fra arbeidsgiver ( som igjen får tilbakebetalt det fra NAV ), har du derimot hatt vikariat. får du penger fra NAV direkte...........

 

I mitt tilfelle: jeg har 50 % fast stilling, + 25 % vikariat, + litt ekstra utennom............

 

50 % lønning får jeg den 12. av arbeidsgiver og resten ( 25 % og ekstra) får jeg rundt 24-25. av NAV

 

 

Fødselspenger du har for øyeblikket telles ikke som inntekt. Så hvis man blir gravid mens man er i permisjon, ender man i egentlig uten fødselspenger................

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Det er feil, Anya...fødselspenger telles som inntekt!

 

Er mange som spør om det her, men jeg vet desseverre ikke åssen det er når du, HI, har 80% permisjon.

Skrevet

Må bare rette på hun over her.

 

Permisjon teller som inntekt på lik linje med arbeid, så du kan gå fra en permisjon til den neste uten å jobbe imellom og likevel få det samme i neste permisjon. Du kan også gå hjemme el være uten jobb i opptil 4 mnd mellom permisjonene og få det samme utbetalt som du har nå. (6 av 10 siste mnd som gjelder)

 

Og i en perm. nr 2 får du ikke f.eks 80% av de 80% du får utbetalt nå, du FÅR akkurat det samme som du har nå.

 

 

 

Skrevet

Fødselspenger teller som inntekt. Har du 80 % av lønna di nå, får du 80 % av det igjen i fødselspenger neste gang (eller 100 % hvis du velger å være hjemme 54 uker).

 

sjekk her: http://www.nav.no/page?id=328

 

;)

Skrevet

Feil Visanto, du får ikke 80% av 80%, du får akkurat det samme som du har nå.

 

Jeg er i perm. nr 2 nå (15 mnd mellom mine) og får AKKURAT det samme som i forrige perm, dvs jeg får faktisk litt mer fordi jeg har gått litt opp i lønn mens jeg har vært hjemme. :)

Skrevet

tusen takk for go info!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...