Gjest Skrevet 23. april 2007 #1 Skrevet 23. april 2007 Synes det virker så ulikt fra lege til lege (jordmor til jordmor) hva en gir ut på denne skalaen jeg, så lurer litt på om dere kan fortelle hvordan dere har det og hva dere har i ødem, enten det nå er 0 eller 3. Har selv på det meste hatt 3++ med førstemann, i følge sykehuset, mens legen hadde satt 2-3 på kontrollen rett før, så de ser tydeligvis etter ulike ting... Blir glad om mange svarer! Nå har jeg, i følge legen, 1-2 i ødem og har det slik: *Det er stivt og ømt å bøye fingrene *Ringen min, som egentlig er litt for stor får jeg ikke over knoken engang. Forsøkte for noen dager siden og da satte den seg fast på knoken og fikk den såvidt av med såpevann og hadde et rødt merke der lenge etterpå *Andre som kjenner meg kommenterer at fingrene og hånden min ser hoven ut, men jeg ser det ikke selv *Klokken har jeg utvidet ett hakk, men lager likevel dype merker som klør *Ansiktet er hovent, man ser ikke kinnbena mine lenger og kjevelinjene er utflytende, folk kommenterer at jeg ser anderledes ut *Uansett hvor jeg trykker på kroppen så kommer det hvite merker som bruker tid på å gå bort *Føttene er veldig hoven på kvelden, litt bedre om morningen. Huden folder seg i overgangen mellom legg og fot, tærene ser ut som små ballonger og hele foten er som en lubben babyfot (jeg har normalt tynne og senete føtter) *Det er vondt å gå med sokker, selv de løseste sokkene mine setter dype spor på leggen, snakk om et hakk inn på 3-4 mm etter få timers bruk *Det er vondt å sitte på kne pga at huden på leggene og føttene er spent ut av vannet *Trykker jeg oppå foten kommer det hvote merker som bruker lang tid på å gå vekk og et lite søkk ned i huden som går fort vekk (noen sekunder). *Eneste sko som er gode å gå med er sandaler med regulerbar rem, mine egne sko kan jeg bare glemme å få på, men min mann sine er ganske passe *Det er vondt å åpne bokser med boksåpneren fordi jeg da må klemme hånden mye sammen, eller røre sammen en bolledeig (av samme grunn).
mirremamma Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 HUFF d høres ikke så godt ut... jeg har 1 i ødem ifølge jordmor(termin om 7 dager) eneste jeg merker er at fingrene blir litt stivere mot kvelden, har en ankel som ble opperert for et år siden og den hovner også litt opp mot kvelden. ellers har jeg ingen andre symtomer...heldig sånn sett.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 23. april 2007 #3 Skrevet 23. april 2007 Stakkars! Jeg har i følge lege og jordmor 0-1, har litt hovne føtter/legger og problemer med å få på meg gifteringen. Også termin om 7 dager.
pea77 Skrevet 23. april 2007 #4 Skrevet 23. april 2007 Skulle tro du beskrev meg... Fikk ødem 1-2 på helsekortet og har akkurat samme ubehagelihetene som deg! Fikk tips om å ligge mest på venstre side siden min høyre fot var litt mere hoven, og det hjalp! Ellers så gjør litt tåhev og rør på kroppen litt mens du sitter, fingre og tær. Sitt med føttene høyt 2-3 ganger om dagen, det hjelper. Ja, og alle de andre kjerringråd som finnes her inne =) Lykke til, føler med deg!
Gjest Skrevet 23. april 2007 #5 Skrevet 23. april 2007 Takk skal dere ha for svar (og tar gjerne flere!). Jeg sitter mye med bena opp og foretrekker faktisk å ligge på venstre siden, hehe... Det begynner å bli litt plagsomt nå ja, men siden jeg hadde det mye verre med førstemann så synes jeg ikke det er så ille heller enda, men er jo enda endel uker igjen da...
♥Innimor & guttaboys♥ Skrevet 23. april 2007 #6 Skrevet 23. april 2007 Jeg har 1 i ødem.Jeg er litt hoven i fjeset, ringene mine får jeg ikke lenger på meg, får merker etter sokkene, og om kveldene virker det som om tærne mine er tykkere, de gnisser sammen....
Mio77 gutt 16.mai Skrevet 23. april 2007 #7 Skrevet 23. april 2007 Oi, jeg har aldri hørt om at det fins en skala for ødem, jeg! Jordmor spør meg alltid bare om jeg er øm/hoven i føtter og hender på morgen eller kveld.Jeg svarer alltid nei, og da skriver hun 0. Jeg er jo litt tykkere i hendene- ringen måtte av for noen dager siden og jeg er litt rundere i ansiktet,men jeg forstod det på henne at det ikke hadde noe med hovenhet å gjøre.
Gjest Skrevet 23. april 2007 #8 Skrevet 23. april 2007 Har hatt 1++ lenge, men nå tror jeg søren meg det har gått ned igjen. Har hatt stive fingre, merker etter sokkene, og hvite merker når man klemmer på beinet og leggen. Men ikke noe i ansiktet, og lite på armene. Men, nå har vikten gått ned 2 kg, tror noe av det har forsvunnet. Skal ikke klage, det er skikkelig ubehagelig med det vannet. Høres ikke godt ut, Alva..
Gjest Skrevet 23. april 2007 #9 Skrevet 23. april 2007 Joda, de har en skala, den går fra 0-3 :-) Kan godt være du har litt vann i kroppen nå, du bør i hvertfall nevne det med ringen.
Forskeren Skrevet 23. april 2007 #10 Skrevet 23. april 2007 Har 1 i ødem, har sokke-merker og får ikke på meg ringene. Hovne bein til kvelden, trykkmerker nedover leggene. Ikke sett noe "vann i ansiktet", tror jeg...
&susy& Skrevet 23. april 2007 #11 Skrevet 23. april 2007 Jeg har 1 i ødem og kjenner det stort sett bare i fingrene. Hadde problem med å få ringene av. ellers merker jeg lite. Er i uke 41+3 i dag.
*Muffin* og mini Muffin * Skrevet 23. april 2007 #12 Skrevet 23. april 2007 Jeg har 1-2 i ødem. * Orker ikke bruke "vanlige" sokker, må bruke ankel sokker ellers så får jeg veldig merke etter strikken * Orker ikke sitte lenge med beina "ned" for lenge av gangen, det beste er å ha de høyt.. * Har ikke kunnet brukt ringer eller klokka mi på leeeeenge. * Trykker jeg på huden, får jeg hvite merker som det tar litt tid før går bort * Vondt å sitte på kne spm Alva sier Tja kommer vel ikke på noe mer akkurat nå.
*Muffin* og mini Muffin * Skrevet 23. april 2007 #13 Skrevet 23. april 2007 Jo kom på en ting til,,, armene mine "Sovner" fort, da begynner de å prikke liksom..
Anonym bruker Skrevet 23. april 2007 #14 Skrevet 23. april 2007 Ja, det er litt ulikt hva som bedømmes som en 2èr og en 3èr i ødemer, alt etter hvem man går til. Det viktigste er å oppfange større endringer, og andre symptomer som kan settes i sammenheng med en mulig svangerskapsforgiftning. Store endringer skal derfor alltid tas opp med lege eller jordmor. Selv har jeg vært spart for de helt store ødemene, har vel hatt 1-2 fra midten av sv. skapet. Stort sett hovne ben og fingre, og dovner fort bort i armer og ben om jeg ligger for lenge i en stilling. Finmotorikken er ikke optimal den heller. Anbefaler deg støttestrømper, kjøpes på apoteket(: Venepumpen jobber ikke alltid så godt hos oss gravide på slutten av sv. skapet, og er glad for den hjelp den kan få tror jeg(: Jeg måtte til innkjøp av slike og er strålende fornøyd: får jammen på meg støvlene mine igjen - og de er i utg. pktet romslige..
Xenaen Skrevet 23. april 2007 #15 Skrevet 23. april 2007 Hei Alva! Ikke noe særlig å plages med ødem, nei! Har 1-2 i følge min jordmor. Føler at jeg liksom går litt på vannputer, men det er først og fremst i beina. Også tatt av ringene for lenge sida, de begynte å bli så ubehagelige. Ser også hoven ut i fjeset - ser det på haken og under øynene. Med førstemann var jeg mer hoven enn dette- da passet jeg ingen sko. Nå kan jeg gå i skoa mine, ja! Kjenner forresten også at jeg er hoven i fingrene, når jeg klemmer sammen henda-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå