Gå til innhold

Er det best at barnet starter i bh i august?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Shit, nå kommer noe jeg ikke har ofret en tanke på før... Jeg har termin i august og permisjonsslutt ville egentlig vært i august neste år... Men nå har jeg tenkt å ta ut ferie ++ slik at jeg ikke er tilbake før oktober. Hvor lett er det å få barnehageplass da? Ev. hvor gunstig er det for barnet å starte senere enn de andre? Har det noe å si når de er så små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må jo bare søke fra oktober og se om du får plass. Hos oss prioriterer vi de som begynner i august først. Men du kan jo skrive i søknaden din at du tar imot plass fra august dersom det ikke vil være plass i oktober. Dessuten har du da kjempegod tid på tilvenning, og det er jo en fordel. Er vel igrunn det samme når de begynner med tanke på barnet:)

Skrevet

Tror ikke det har noe å si for barnet når det starter, men blir nok vanskelig å få plass utenom hovedopptaket. Kommer selvfølgelig ann på hvor i Norge du bor, men det er jo sjelden det blir ledige plasser i oktober. En mulighet er jo å betale for plassen allerede fra august av, men det er vist egentlig ikke lov for barnehagen og "holde av" plass til deg slik.

Skrevet

det er lov jo, så lenge foreldrene betaler for plassen er det ingen som kan si noe på det. Foredlrene bestemmer jo selv hvor ofte barna skal ha fri....

Skrevet

Jeg ville søkt plass fra august, det er så og si umulig å få plass ellers i året. Hos oss får noen plass fom 1. august og resten fom15.august. Når du får tilbud om plass takker du først ja! I mai/juni kan du ringe styrer i bhg og si at du gjerne er den siste som starter tilvenning (vi sprer barna lengst mulig utover og setter av tre dager til tilvenning). Så lenge du betaler plassen bør det ikke være noe problem å starte senere.

Men når du først starter tilvenningen bør barnet være litt i bhg hver dag...dette er ikke for personalet sin del, men for barnet sin del. Tar du lengre fri de første ukene resikerer du at barnet starter tilvenningen på nytt hver gang og det er ikke noe kjekt for barnet eller deg.

Som du skjønner jobber jeg i bhg (8 år hvorav 6år med 0-3 åringer) og jeg må avslutte med å si at får du plass er barnet ditt heldig! Det er utrolig hvor mange og gode venner en 1 åring får iløpet av det første året i bhg!

Lykke til

Skrevet

Jeg ville ha søkt om plass i august, og heller ha "permisjon" fra barnehagen fram til oktober, men da må du nok betale for plasse fom agust. Det er veldig skjelden at barnehager ikke fyller opp plassene i august, å holde en plass ledig til oktober er ikke god økonomi for barnehagen

Jeg er sikker på at det ikke betyr noe for lille barnet om dere begynner to måneder senere. Da er personalet antageligvis og forhåpentligvis ferdig med tilvenningen av de andre unga, og har kommet inn i de daglige rutinene. Det vil være roligere på avdelingen og ikke føles like stressende som i august. Du må nok likevell regne med å måtte tilbringe den første tiden sammen med barnet på avdelinga. Hvordan tilvenninga skjer er forskjellig fra barnehage til barnehage (og fra barn til barn) så der finnes det ingen fasit. Noen unger sklir rett inn, andre trenger mer tid før de blir trygge.

Hvis jeg hadde hatt mulighet ville jeg har begynt i oktober sjølv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...