Gå til innhold

7 mnd og reiser seg opp....tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente som for 14 dgr siden plutselig sto og hold seg i nederste trappetrinn i gangen her, da var hun 61/2 mnd.Nå reiser hun seg stadig foran stolene i huset her,bordet er litt høyt enda. Hun er nok tidlig ute med disse tingene,ja men det jeg lurer på er: Bør jeg gå til innkjøp av godt fottøy allerede i og med at hun står mye på bena sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

står hun utendørs da?

Skrevet

De anbefaler vel ikke å bruke sko før de går skikkelig, tror jeg. Foten skal liksom bli stabil på egenhånd uten hjelp av en sko. Her bruker frøkna kun myke sko (robeez) eller gymsokker, dunsko med skinnsåle når vi er ute.

Skrevet

Min er snart 8 mnd og han kan ikke reise seg opp, men detter er veldig forskjellig fra barn til barn.... Jeg ville ikke kjøpt sko eller tøfler med hard såle til henne enda. Men gode sklisokker eller tøfler med myk lærsåle kan vær greit å ha.

Skrevet

Her er lillemor 7 mnd og har holdt på sånn som din siden hun var omtrent 6,5 mnd hun også.

Jeg har kjøpt gode sklisokker til henne og sånne myke tøfler som er sklisikre.

Vurderer også å kjøpe hjelm:p Hehe... Slår din seg mye? Min har ikke helt skjønt dette med å fortsette å holde seg ellers faller hun, samt at hun er litt uvøren når hun reiser seg og slår seg gjerne på kanter eller vipper seg for fort opp og slår panna.

Skrevet

NIkolai har begynt å reise seg opp i sofaen! Men heldigvis så gjør han ikke det på gulvet, da hadde jeg kjøpt hjelm;)

Skrevet

Tillab: Ja hun eier jo ikke balanse, og vi må jo passe på hele tiden for hun er som din, skjønner ikke det å fortsette å holde seg. Så det har blitt noen knall og fall da...Ellers så trodde jeg at sko må til for å støtte opp de myke bena, men da var jeg feilinformert. Det er jo helt rart å se på, lille babyen skritter langs sofaen liksom....

HI

Skrevet

HI; det er kjempefestlig, og samtidig veldig vanskelig egentlig.

Hvor ble det av den lille bylten liksom?! Hehe...

Embla har vært alene med pappaen nå og kom inn her med det blåøyet:p Gjett om hun har tryna IGJEN. Lurer på når de lærer jeg. Nok knall og fall?!

Har du prøvd hjørne beskyttere og sånn ennå? Og hva gjør du for å sikre mest mulig der hun pleier å gå?

Vi har forsøkt med matte, dyne og puter, men synes liksom ingenting holder, for hun faller jo bare en ny vei når jeg har sikret der hun falt sist:p

Skrevet

Vi harhjørnebeskyttere på stuebordet og propper i kontaktene, men hun er så veldig overalt hele tiden så det eneste "sikre" er å passe på,da. Og mor får ikke gjort noe når hun er våken.Heldigvis sover hun noen timer i løpet av dagen, hadde vært håpløst ellers..hehe

Skrevet

Her har vi ei frøken som ikke liker soving heller:p

Men får nå lurt henne til noen lurer i løpet av dagen.

Jammen godt mannen min har pappaperm nå og er den som skal passe på at hun ikke faller. Mens jeg kan sitte her og dibbe:p

Skrevet

De trenger ikke sko før de begynner å vise interesse for å gå. Niesen min var 6 mnd da hun reiste seg opp og holdt seg i bordkanten. Hun kunne derimot ikke gå før hun var 11 mnd. Du har enda litt igjen før hun går, tenker jeg. Ofte kan et par sko hjelpe til som støtte til at de tar sine første skritt, men ikke ta de på for tidlig. Føttene har godt av å utvikle muskulaturen før de kommer i sko hvor de ikke kan få utfoldet seg skikkelig.

Forresten, var hun tidlig ute med å stå =) Flink pike!

Skrevet

Før var det sånn at man skulle bruke sko på dem tidlig så de fikk støtte når de gikk, så du gjør forsåvidt ingenting galt om du tar på henne sko, men nyere forskning har vel vist at stabile sko ikke er så bra likevel. ;)

Skrevet

Min eldste reiste seg opp ved bord og stoler osv da han var 7 mnd. Kjøpte ikke sko før han begynte å gå. Tok sitt første steg litt før 10 mnd og gikk da han var 10 mnd. Sko brukte og bruker vi bare ute. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...