Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #1 Skrevet 22. april 2007 lurer på hva man får i mnd for å ha en avlastningsunge boende for en stund? eller heter det fosterbarn når det blir over lengre tid. ville bare høre,for søstra mi har ei jente på 16 år,å det virker som de har endel mere penger nå som de har henne i huset,men klager på henne,ja det gjør hun ennå så grei som hun er
Familien Flint. Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 Vet iallefall at i den kommunen jeg bor i så får de som har fosterbarn utbetalt litt mer i brutto enn en som sykepleier med topp ansiennitet gjør. MEN, det er jo en kjempefordel at en får såpass mye penger at en har mulighet til å ta permisjon el. slutte i jobben. FOR: uansett alderen på barnet, og uansett hvor snilt det er, så må en huske på at det ER en grunn til at det er i fosterhjem. Og, barnet har gjerne endel problemer som ikke vises så godt utenpå - og ikke alltid utenfor husets fire vegger. Det er et stort og utfordrende ansvar å være fosterforeldre - det krever egentlig mer enn å være foreldre til biologiske barn. Dette innlegget ble kanskje litt "krasst".............Var egentlig ikke meningen det, men det får iallefall fram noen av mine synspunkter:)
Anonym bruker Skrevet 23. april 2007 #3 Skrevet 23. april 2007 nei for all del =) er helt enig med deg. det er en grunn til at de er i fosterhjem,å vi har hatt 1 fosterbarn selv i vårt hjem da jeg var mindre og mange avlastningsbarn. hun som er hos søsteren min nå er vårt eget tantebarn,å jeg vet at det er enkelte ting som kan være vanskeli å få henne til å gjøre,men lurte på hvor mye man får for å ha barnet boende hos seg. søsteren min vil hvist ikke ha henne lengere enn til sommerne,å da har hun ingen andre steder å være,vet ikke om hun er klar for å flytte på hybel ennå,så tenkte litt på at vi kunne hatt henne,nå som vi skal skaffe oss leilighet med 3 soverom,men jeg går på sosialn,å bare samboer jobber,så vet ikke hvordan det blir økonomisk.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2007 #4 Skrevet 23. april 2007 Har du fosterbarn (barn boende over lengre tid), får du pr. idag lønn på kr 5300 pr mnd og utgiftsdekning på kr. 3970,- pr. mnd for barn opp til 6 år. For de fra 6-11 år, øker utgiftsdekningen til kr. 4930,- og for de fra 11-15 år til kr 5390,-. Er fosterbarnet over 15 år, får du 5860,- i utgiftsdekning og fremdeles 5300 i lønn. Det er kun lønna som er skattepliktig. Er du besøkshejm, får du ca kr. 700 -750 pr helg du har barnet. Det vanlige er ofte at du har et barn på besøk fra fredag til søndag annen hver helg, tredje hver helg eller ei helg i måneden. Håper dette var et klart svar på det du lurte på. Penger får man, men jammen er det mye arbeid også. Du må huske på at dette som oftest er barn med spesielle behov...
Anonym bruker Skrevet 23. april 2007 #5 Skrevet 23. april 2007 takk=) finnes det noen steder på nett man kan lese om dette?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2007 #6 Skrevet 25. april 2007 Ja, det fins nettsteder. Gå f.eks. inn på Bufetat.no og derfra videre til fosterhjem. Eller du kan gå inn på Fosterhjemsforeningens egne sider. Det fins vel også linker derfra til alt du måtte ha behov for å vite. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå