Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #1 Skrevet 22. april 2007 Har en jente på 6 år, som er litt godt i holda. Hun er 120 cm lang og veier 28 kg. Synes ikke hun er direkte tykk, men hun har en ganske stor mage....Dette plager henne ikke (enda) men jeg er obs på at vekta ikke bør krype unødvendig oppover, slik at hun får problemer senere. Har selv alltid måtte være forsiktig med mat så det er jo litt genetisk også. Hun får vanlig mat, godteri på lørdager og er påpasselig med "mellommåltider" og da evnt. frukt. Hun er ikke glad i mosjon, og det krever mye bare å få henne til å gå ut og leke. Så det er en utfordring å få uteaktiviteter til å være morsomt. Men hva mener dere, er 6 åringen min overvektig med sine 120 cm og 28 kg?
Gjest Skrevet 22. april 2007 #2 Skrevet 22. april 2007 Det vet jeg ingenting om, men jeg tenker jo at dere har en utfordring i henhold til det å få henne til å være i aktivitet. Det er jo uansett ikke sunt å sitte for mye i ro, overvektig eller ikke. Kan dere melde henne inn i et lag eller noe? Speider, svømming, fotball, håndball, karate? Hvilke forbilder er dere selv på det området?
Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 Jeg svarte på "Overvekt hos barn"-forumet.
little old lady hoo Skrevet 2. mai 2007 #4 Skrevet 2. mai 2007 Om hun er overvektig vet jeg ikke. Min sønn på 5 år er 111 cm lang og 18 kg. Han er hverken tynn eller tykk. Tror ikke egentlig at ev overvekt kan løses kun ved kosthold, hun er jo bare 6 år, men tror nok at løsningen kan være mer aktiv lek. Noen må hjelpes litt i vei. Er det ingen uteaktiviteter hun liker? Vi har nok fysisk aktivitet 5 dager pr uke, enten svømmehall, idrett, utelek, hall-lek, hinderløype i stua, osv, men vi har to svært aktive gutter, som trives med litt konkurranse og høyt aktivitetsnivå. Vi opplever at det hjelper på at jeg og pappaen er med å leke, men da gjør vi slike ting som vi også syns er gøy i stedet for at de voksne bare er tilstedet. Lykke til.
.Gruffalo. Skrevet 5. mai 2007 #5 Skrevet 5. mai 2007 Det høres ut som om hun er overvektig. Du bør ta kontakt med helsestasjonen og få se på vekstkurven hennes. Tror hun ligger utenfor øverste percentil vekt i forhold til høyde. Det er vikitg å IKKE slanke barn, men å la dem holde vekta mens de vokser i høyden. Det viktigste er fysisk aktivitet (og at du som forelder går forran som et godt forbilde). Spis variert og sundt.
MamaBear Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 Hei! Datteren din er ikke veldig overvektig. Hun er en stor "dame", som høyst sansynlig må være påpasselig med maten hele livet. Har jobbet med ernæring i 16 år, både i Norge og i USA, og ofte kan høy vekt hos barn være genetikk. Det du skal være påpasselig med, er at hun kan ha en høyere risiko for diabetes, og i senere alder - hjerte og karsykdommer, høyt kolestrol osv. Lider hun av astma? Kortison som finnes i innhalatorene setter seg i kroppen og gjør at man eser ut. Er hun mye forkjølet - eller uregelmessig i magen? Forskning viser også at det finnes visse mennesker som er følsomme overfor visse typer karbohydrater/stivelse (brød, pasta, ris, poteter og nesten alle former for frukt). Det betyr ikke at du skal unngå å gi henne disse matvarene, men kanskje være litt mer påpasselig med valgene av ingredienser i nettopp disse matvarene; f.eks pasta kan kjøpes med fullkorn, glutenfri, ris bør være naturris eller ubehandlet ris, brød bør være fullt av rug og havre - og mindre blankpolert hvetemel osv. Det finnes masse informasjon på nettet om dette. Gi henne heller grønnsaker, og hvis hun absolutt MÅ ha frukt - gi henne pærer, druer og melon (helst vannmelon)(hvis hun da ikke er allergisk mot sorbitol. Jeg anbefaler deg også å gå til primærlegene din, og få en rekvisisjon til en astma og allergi-lege som kan teste ut alle former for allergier og intolleranser. Ikke gå til naturleger og andre alternative terapeuter...Det finnes mange gode spesialister (les:leger) som kan hjelpe deg. At hun ikke er glad i mosjon er trist, men av og til må man slå hardt til og regelrett "tvinge" dem ut. Husker da jeg var liten (er 37) var alle ute - om vi ikke ville, så skulle vi! Har hun sykkel? Rulleskøyter? Hoppetau? Paradis? Hva med andre venner? Liker hun å bade/svømme? Ikke for å virke moraliserende, men kanskje man skulle sette en grense på tv-titting, dataspill, gameboys osv? .. noe som faktisk gjorde at hun kom til å kjede seg ihjel, hvis ikke hun fant på noe?..
.Gruffalo. Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 MamaBear: Blir nyskjerrig på din bakgrunn. Har du utdannelse innenfor ernæring? Du kommer med gode tips, er veldig enig med det med fysisk aktivitet! Men hvorfor anbefaler du å gi druer som frukt? Det er masse fruktsukker (fruktose) i druer. Og er det sorbitol (altså en sukkeralkohol) i vannmelon? Bare nyskjerrig:)
mamamaria Skrevet 11. mai 2007 #8 Skrevet 11. mai 2007 Heia, nå vet jeg ikke hva som er vanlig vekt egentlig, men har et tips til barn som ikke liker seg ute. Mine 2 eldste (7 og 9 år) har aldri vært særlig glad i å være ute. Klart jeg 'hiver' dem ut av og til, hvertfall i fint vær, men har ikke lyst til å mase på dem hele tiden. Som de fleste barn liker de dataspill og tv, men jeg vil ikke at de sitter på rompa hele dagen ;-) Vi har kjøpt Playstation2 med EyeToy-spill. Dette er et spill med kamera og barna har ikke kontroller men må gjøre alt med kroppen og bevegelse. Det er mange kjekke spill på CD'en, og til og med jeg og papsen synes det er kult å spille sammen med dem. De er i bevegelse hele tiden! Istedenfor å sitte på rompa med en håndkontroll og bare trykke på knapper, står de nå og hoppe og sprette og ikke minst svette, og har det kjempemoro!!! Kameratene synes også det er kjekt. Så på regnfylte deg (som det kan bli en del av her på vestlandet) kan vi allikevel ha masse moro og aktivitet selv om vi er inne! Vi har nå akkurat kjøpt en ny EyeToy CD, for de begynte bli litt lei av de gamle spill, og moroa har starta igjen ;-)
MamaBear Skrevet 15. mai 2007 #9 Skrevet 15. mai 2007 Hei! Så akkurat innlegget ditt. Ja, jeg er utdannet innen ernæring, er også utdannet hud- og kroppsterapeut, massør, fotpleier og makeupartist. Har 16 år "på baken" med dette. Jeg anbefaler druer som frukt, fordi det også er lakserende/avførende. Ikke det at man skal gi barn avføringsmiddel (og det er det heller ikke), men det hjelper på den naturlige prosessen. Særlig hvis barnet er mer stillesittende, for da er også vanligvis den naturlige prosessen tregere. Dette gjelder for alle - med unntak av de som ikke tåler sorbitol. Druer inneholder masse fruktsukker, men det har en "konsentrasjons-bedrende/prestasjons-bedrende" virkning. Det er også sorbitol i vannmelon, men ikke de enorme mengdene som finnes i pærer, druer, plommer, bær og alle sten-frukter. Bare hyggelig å kunne svare!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #10 Skrevet 16. mai 2007 Hei. Vet ikke om hvordan sånn BMI er til barn. Men ta en titt på www.bodycareshop.no Så kan du jo regne ut BMI. Jeg fant ikke ut at hun var overvektig. Ville nok bare konsentrert meg om å ta henne ut på litt turer å kose dere i skogen eller finne på noe, som kan være litt hygglig, kanskje. Hva med å prøve noe dansing eller noe da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå