Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #1 Skrevet 22. april 2007 ser at noen skriver om streptokokk B-prøve. Kan denne tas i form av urinprøve eller må det underlivsundersøkelse til? Kan noen fortelle meg også hvorfor en skal ta slik prøve?
Sirimamman Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 hei jeg kan kun svare for min egen del, og da ble jeg testet utifra en dyrket urinprøve tatt hos jordmor..ingenting å frykte
Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #4 Skrevet 22. april 2007 tror det er noe med at du kan smitte babyen under fødselen hvis du har bakterien. Tok en annen strep og det var spyttprøve fra hals, nese, mellom fingrene og "bak nedentil". Antar det er noe av det samme.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 22. april 2007 #5 Skrevet 22. april 2007 Tok denne sist uke og den eneste måten å ta den riktig på er å bruke en slik vattpinne i kjeden og ta prøven med denne. Gikk på 3 sek. Har du denne i kjeden under fødsel er det stor sjanse for at babyen blir smittet og kan få lundebetennelse. Det er farlig for babyen.
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 22. april 2007 #6 Skrevet 22. april 2007 Den taes ved en GU. Symptomfrie gravide trenger ikke å ta undersøkelsen. Ca 30% av alle gravide har streptokokk b naturlig i skjeden uten at det behøver å være til noen fare for baby. Slår en test positivt ut kan det føre til unødig bekymring for den gravide, og er den negativ kan det gi en falsk trygghet siden en oppblomstring av bakterien kan skje ved et senere tidspunkt. Eneste behandling for streptokokk b er antibiotika intravenøst under fødselen, helsepersonell er veldig skeptisk til å behandle med antibiotika unødig siden både mor og barn får større fare for å utvikle resistente bakterier senere i livet... Folkehelseinstituttet har mye god info på området. Jeg vurderte å ta testen, men har nå nesten bestemt meg for å la det være... Sjansen for at babyen blir smittet er uansett forvinnende liten, selv om det selvfølgelig ville være helt grusomt å miste et nyfødt barn...
Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #7 Skrevet 22. april 2007 her har babill stray-pedersen v rikshospitalet svart på spm om bakterien: http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=884
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå