Gå til innhold

Hvor langt borte fra kristendommen er jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mange ganger fått spørsmål om jeg er personlig kristen, og har egentlig problemer med å svare.

Jeg tror på Guds kraft, jeg tror på Jesus, hans gjerninger og hans kjærlighet.

MEN: jeg er uenig i et par ting som mange ser på som "typisk kristent":

1)jeg tror ikke det finnes et helvete

Jeg tror helvete er en tilstand man opplever etter døden dersom man ikke aksepterer Guds kjærlighet. Altså: Helvete er ikke et sted som herskes av en ond (og som Gud "sender oss til"), men en ikke-tilstedeværelse av Gud, fordi VI ikke har akseptert Ham.

2)jeg tror ikke Gud dømmer

Jeg tror ikke man blir bortvist fra Guds rike fordi man har syndet, gjort dumme ting eller ikke levd perfekt

3)jeg tror ikke Gud er forebeholdt prester og kirker.

Jeg tror Gud er alt som er , i alt som er. Jeg tror vi finner Gud i hvert smil, i hver blomst, i hvert øyeblikk av kjærlighet.

Jeg har opplevd Gud utallige ganger, og jeg kan ikke forstå dette med å "frykte Gud". For meg har mine opplevelser av Gud vært 100% gode, fylt av kjærlighet og trøst. Jeg har aldri opplevd Gud som noe man skal frykte, bare noe man skal (kan) elske.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm jeg er veldig ening med deg i det med helvete, at det er evigheten uten Gud. Der deler du tanken med 7dags adventistene, de tror at den dagen du dør, går sjelen i en søv som skal vare til den dagen jesus kommer tilbake for å ta oss opp til paradis som han har forberedt for oss, og de sjelene som ikke tok i mot troen da de var i live, blir ligende i den samme søvn. Ikke noe evig brennede helvete og pinsler osv osv.

men det at Gud ikke dømmer, det tror jeg ikke helt på, det står at på dommens dag skal vi stå for Gud, men tror ingen som har tatt Gud inn i sitt hjerte vil bli bortvist fra paradis, Gud er en kjærlig og tilgivende Gud,

og på det tredje pungtet ditt, er vel ingen i dag som ærlig tror at Gud er forbeholdt prester og kirker, har fått høre fra en stor pastor her i norge, at så lenge du har Gud i hjerte og bekjenner deg til Han, så er Gud i deg å.

Jeg opplever Guds nærhet i livet mitt daglig, iblomstene som titter opp nå, Gud gir meg oppmuntring ogg kjærlighet i det, isola som varmer når jeg er ute, ett kjærteng fra Gud, eller regnet som faller i dag for å gi næring og liv til alt i naturen, Guds gave til meg i dag, Han vil gi oss noe enda mere vakert.

Den pietistiske Gud er borte, vi kan i stede ta i mot en kjærlig og faderlig Gud.

Og om alle kunne begynne å tro det så hadde vi sluppet en fordømende kirke som ikke kan godta homofile prester, eller som preker ett helvete for de som ikke snur.

men for meg å si hvor langt borte du er fra kristendommen, det kan jeg ikke, det er ikke min oppgave å dømme.

Lykke til videre

Skrevet

I forhold til det at Gud dømmer: Jeg trodde at det eneste Gud skal dømme etter på dommens dag er hvorvidt du tror eller ikke? Altså at man ikke blir bortvist fordi man ikke har levd perfekt, men fordi man ikke har trodd.

Skrevet

Det er så utrolig mange år siden jeg var i en menighet, da jeg var nyfreslt og gikk på bibelskole, lærte jeg at Gud skulle dømme levende og døde på domens dag, det er der har fått for meg at Gud også skal dømme alle, men ser så abselutt ikke bort fra at jeg tar feil. bibelen blir jo tolket forskjelige fra trossamfunn til trosamfunn.

Ellers så har jeg selv vært 7 dags adventist, men ble utstøtt, bedt om å gå da jeg ble gravid med min sønn uten å være gift, de lærte at Gud henter sine på domens dag, og de andre får være igjen i søvnen sin.

Men dette er vanskelige spm, og da når jeg ikke har gått i noe menighet på 7år, så er jeg nok ikke særlig engnet til å svare på dette.

men lev etter beste evne du anonym, så ser nok Gud at du ønsker å være en av hans disipler på jord.

Skrevet

Tusen takk for svar! det jeg mener med at Gud ikke dømmer, er at jeg ikke tror Gud sender oss ut av sitt rike, selv om vi er troende, fordi vi f.eks har hatt sex før ekteskapet, har bannet, har latt vær å følge de diverse regler... Jeg tror kjærligheten til Gud er viktigst.

Det står jo skrevet:

for så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn, den enbårne, for at HVER DEN som TROR på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Og Jesus døde for våre synder, slik at han kunne bære våre synder. Vi er mennesker, det er ikke meningen at vi skal være perfekte. jeg tror og håper Gud aksepterer oss så lenge vi gjør så godt vi kan.

Hilsen HI

• 2 uker senere...
Skrevet

1.bibelen støtter ikke helvete. men evig tilintetgjørelse av onde mennesker på dommens dag.

2.vi synder alle men hvis vi praktiserer rett tro så blir vi tilgitt når vi angrer.

3.nei gud er ikke forbeholdt prester,det står ibibelen at alle som vil og følger bibelen kan nærme seg Gud. (desuten vil jeg påsto at krikens prester osv ikke kan ha den sann tro,da de går stikk i strid med bibelen..da de for eksempel velsigner militær som skal ut i krig osv.. da det står rett ut at vi ikke skal drepe..osv..)

4.det står i bibelen om å frykte gud.ikke fordi man skal være redd ham men fordi man skal h ærefrykt for Gud.altså ha slik kjærlighet til Gud at man er redd for og såre ham osv.. frykte det og gjøre ham lei seg på en måte.

men mye av de tingene du sier syns jeg høres ut som endel til jehovasvittner

Skrevet

Hebreerne 13:4 -....for Gud Skal dømme utuktige

(utuktige er sexuelle ting utenfor ekteskapet)

!kor 6:18: flykt fra utukt..den som praktiserer utukt synder mot sitt eget legeme.

kolosserne 3:5...

Så død da deres lemmer som er på jorden med hensyn til utukt,urenhet,seksuell lyst skadelig begjær og griskhet som er avgudsdyrkelse.på grunn av disse ting kommer Guds vrede.Nettopp disse ting vandret dere i også en gang da dere levde i dem.Men nå skal dere virkelig avlegge dem alle vrede,harme,spottende tale ,ondskap,usømmelig snakk fra deres munn.Lyv ikke for hverandre.Legg av den gamle personlighet med dens gjerniger,ikle dere den nye personlighet..

Det er slik t Jesus døde for oss..fordi vi alle er syndere pg av arvesynden... så vi vil aldri klare og gå igjennom et helt liv uten og gjøre noe som helst galt. men det betyr ikke at vi kan gjøre gale ting vi er klar over er galt ifølge bibelen fordi de kommer til og bli tilgitt pg av jesus soneoffer. Gud hater utukt og umoral står det i bibelen.

det står i bibelen at den som vet at noe er galt og likevel gjør det er verre en en om ikke kjenner gud og sannheten..

det står også at vimå anstrenge oss for og ikke gjøre gale ting.. men siden vi er ufulkomne hender det at vi faller etter for fristeleser..og da må vi angre oppriktig står det i bibeln for at Gud skal tilgi oss.Det er derfor JEsus døde for oss for og dekke over de syndene vi angrer med oppriktighet.

Skrevet

har du tatt Jesus inn i hjertet ditt er du frelst.

alle har vi forskjellige tolkninger på det meste i bibelen.

eg trur personligt at di som ikke trur på Jesus havner i ildskjøen med Satan og alle di falne englene.

men det er jo så lett å ikke komme der. en må bare si : ja Jesus eg vill at du skal komme inn i hjertet mitt

viss ikke det er et helvete, og alle kommer til himmelen er det da noe vits i å ofre ting for Jesus som disiplene gjorde og di forfølgte kristne i dag gjør?

eg mener at denne helvetes debatten og hvilken side en står på av den gjør oss mer eller mindre kristne.

Gud kan ikke ha syndige mennesker i himmelen for Gud tåler ikke synd. men Jesus dekker oss med det han gjorde på korset, og da ser ikke Gud syndene våre, men viss ikke Jesus får lov å dekke oss, så kan vi ikke komme inn i himmelen.

men eg skulle ønske av hele mitt hjerte at alle kom til himmelen og ingen kom til helvete. derfor er det så viktig å be for folk.

du er ikke mindre kristen enn meg og alle andre. du er fullkommen for Jesus dekker deg. og han er fullkommen

Skrevet

for det første.. det står flere plasser i bibelen at de rettferdige skal arve jorden. blant annet i salme 37:11...saktmodige skal arve jorden. lykkelig er de milde for de skal arve jorden osv osv... det står også at det er en tid da Gud skal fjerne de onde. og de som ikke hører på han.de skal bli evig tilintetgjort. og forholdene skal bli slik det står i åpenbaringen om at tårer og sorg og smerte og død skal være bort...

det står også at det bare er 144000 som er kjøpt fri fra jorden som skal til himmelen og herske sammen med jesus i Guds rike.og de skal hjelpe med og fullbyrde Guds dom over jorden når tiden er inne.

Opprinnelig ord er gehenna. betyr evig tilintetgjørelse.mange bibler har satt inn ordet helvete nå . Korset er hedensk opprinnelse og det opprinnelige ordet i de greske skrifter var stauros. betyr stake,pæl . Altså Jesus døde på en torturpæl ikke noe hedensk som et kors.

MATTEUS 24:13,14 «Men det er den som har holdt ut inntil enden, som skal bli frelst. Og dette gode budskap om riket skal bli forkynt på hele den bebodde jord til et vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.» Legg merke til at det er ENDEN det står. Altså da Gud griper inn.

Tenk og si at Gud er SÅÅÅ ukjærlig at han har et helvete der han skal pine folk i evighet .FOR EN SARKASTISK TING OG BESKYLDE GUD FOR!!!!!!!!

Og Gud tåler synd.det står i bibelen at han tilgir oss når vi prøver og gjøre vårt beste og angrer oppriktig på ting vi gjør galt.det står at han kommer i hu at vi er bare støv. og ufulkommen. Det står At Gud ER kjærlighet...

LES HELE BIBELEN FØR DU BEGYNNE ROG BESKYLDE VÅR KJÆRLIGE GUD FOR OG GJØRE NOE SÅ GRUSOMT SOM OG PINE MEnNESKER I ALLE EVIGHET!!

Skrevet

Fortapelsen/helvete er i alle fall en tilstand hvor man er avskåret fra Guds kjærlighet, som jeg personlig ikke tror vi kan leve uten. Enig med deg der.

En gang skal Gud dømme levende og døde, men før den tid har du all mulig anledning til å få tilgitt dine synder. Ingen synd er for stor til å tilgies, og det er bare å be om tilgivelse, så får du det.

Gud er på ingen måte forbeholdt noen som helst, men enkelte har brukt år av sine liv på å studere Bibelen, menneskers forhold til Gud og slike ting.

Når man sier "frykte" Gud, sier man ofte "elske" like etterpå. Tror det er snakk om ærefrykt, altså en følelse av å stå ovenfor noe man ikke fullt ut kan forstå, som er radikalt annerledes enn alt annet man kjenner til. Det kan også bety respektere. Husk at Bibelen er opprinnelig skrevet på Hebraisk og gammelgresk, språk som ikke er i bruk i dag. Oversetting er vanskelig nok når det er mellom to levende språk, men når det ene ikke er i bruk lenger.... Det er en hel vitenskap i seg selv, men noen vanskeligheter er det jo.

Jeg mener du praktisk talt er en kristen. Det innbærer jo ikke så mye mer enn å tro at jesus døde for dine synder, og at du derfor kan få tilgivelse, og slik kan være nær Gud, og han nær deg.

Håper du snart vil anse deg selv som en kristen, og anbefaler å oppsøke en menighet (ikke nødvendigvis statskirken).

Lykke til, og Guds velsignelse!

Skrevet

For det første bør du roe deg ned litt Anonym.

For det andre bør du gjøre det klart at du tilhører Jehovas Vitner, en av de få egentlige sektene som eksisterer i Norge. Farlige er dere. Dessuten har dere ikke den samme Bibel som oss kristne. Tenkte det var litt greit å få på plass siden du engasjerer deg. Greit å vite hvor man har folk liksom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...