Moonit Skrevet 22. april 2007 #1 Skrevet 22. april 2007 Poden min på 11mnd dilter etter meg hele tida. Med en gang jeg setter meg foran pcn for å slappe av litt er han der å river meg i buksa å skriker. Greit nok at dem skal ha mye oppmerksomhet, men skal jeg ikke kunne sette meg ned i 30 min å slappe av mens han leker på gulvet? Blir jo utslitt skal jeg ligge å leke å bære på han hele dagen Noen tips?
Lumsk Skrevet 22. april 2007 #2 Skrevet 22. april 2007 Jeg har ingen erfaring med så store barn selv, men det virker som om han vil ha mye kontakt. Hva med å få deg et bæresjal eller en mei tai slik at du kan bære han på ryggen eller magen mens du gjør husarbeid og slikt. På den måten får han masse hudkontakt og mange opplever at barna får tilfredsstilt kontakt-trangen på denne måten og at de blir flinkere til å leke på gulvet (forutsatt at han har lært å leke selv på gulvet selvfølgelig).
sprellemor Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 Hei Sånn er min tulle også. Finnes ingen mulighet i verden at jeg kan sitte 30 min og hvile når hun er våken. Tror det er ganske vanlig i den alderen. Hvis jeg ignorerer henne skjønner hun etter kort tid at det ikke nytter å mase, og begynner å leke for seg selv (men kan aldri sitte i 30 min). Men så er det det med å være konsekvent, da, for at det skal fungere. Du får ta dine 30 min hvile når han sover, tror jeg. (Ble plutselig usikker - var du ironisk?)
Moonit Skrevet 22. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2007 Haha nei var ikke ironisk Joda prøvd "ignorer-taktikken", men jeg får så innmari dårlig samvittighet. Samtidig tenker jeg jo at det er jo ikke bra for han om mamma gir for mye oppmerksomhet heller, da blir han jo kanskje bare en sånn liten mammadalt som henger i skjørtekanten på mamma hele tida:/ Ikke lett dette, vil jo gjerne gjøre det som er best for lille
meg og jentene Skrevet 23. april 2007 #5 Skrevet 23. april 2007 Jenta vår er 7 mnd. Kan heldigvis leke litt alene på gulvet, men aldri så lenge som 30 min. Men lenge nok til å ta en rask dusj eller skrive et par innlegg her på småtroll Jeg har også lurt på hvor mye oppmerksomhet man skal gi. Jeg tror man kan gi for mye. Men det er jo grusomt for et mamma-hjerte å måtte ignorere babyen sin... Vanskelig det der.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2007 #6 Skrevet 23. april 2007 For å få en mammadalt, trenger du bare å ignorere ham masse. Da blir han usikker, og søker din oppmerksomhet hele tiden. Hvis du gir ham den oppmerksomheten han har behov for, blir han trygg og utforsker verden mer og mer på egen hånd.
Sivalur Skrevet 23. april 2007 #7 Skrevet 23. april 2007 Min er nå 10 mnd. Tidligere kunne han fint leke på gulvet alene minst 1 time. Jeg har nå begynt i jobb igjen, og nå er det sutring når han ser meg, og kan ikke leke noe særlig lenge alene når jeg er hjemme. Når pappa'n er hjemme leker han mer alene. Aner ikke hvor mye oppmerksomhet jeg skal gi, i helgene hadde det vært greit med litt 'fri' også. Men, får bare leke og tulle og bære han litt fremover nå, jeg orker ikke høre på den sutringen hvertfall. Bæresjal til en på 10 mnd tror jeg blir litt for voldsomt... de har ikke tid til å sitte rolig i noe sånt når de er så store (er min erfaring hvertfall....) I tillegg til at det begynner å bli vel tungt. Heldigvis sover han som regel 2 timer på formiddagen, og hvis vi drar i butikken eller ut på besøk eller noe, så er han kjempegrei. Det er bare når vi er hjemme at det kan bli litt mye 'mas' men jeg prøver å gi han det han ber om, innenfor rimelige grenser...
snull Skrevet 23. april 2007 #8 Skrevet 23. april 2007 Mi er 11.5 mnd og er AKKURAT slik du beskriver! Kan ikke sitte ned ett sekund, før hun er og skal klatre i bena mine og helst opp på fanget. Der vil hun være i kanskje 5 sek, så skal hun ned igjen.....og da tar hun meg i fingrene, slik at jeg må gå med henne! Liten luring ja...;-)
Anonym bruker Skrevet 23. april 2007 #9 Skrevet 23. april 2007 Min er motsatt nesten. Hvis jeg skal ha han oppe må vi tulle hele tiden, men når jeg setter han ned er det på full fart for å utforske verden. Han kan sikkert underholde selg selv i timesvis. Han kan også sitte i lekegrinda lenge alene.
ScaryMama Skrevet 23. april 2007 #10 Skrevet 23. april 2007 Enig med anonym 9:53. Hvis man gir barn den oppmerksomheten de trenger så kommer de til å bli tryggere og mer selvstendige etter hvert. Noen barn krever mer oppmerksomhet enn andre, men de kommer til å kreve mindre når de blir trygge på at oppmerksomheten finns hvis de plutselig trenger den.
Moonit Skrevet 23. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 23. april 2007 Har idag testa ut både å gi oppmerksomhet når han kommer og å ignorere han. Her har dere hvordan det gikk: Ignorere: Poden klatrer opp ijenna leggen på meg å lager sure lyder mens han roper "mamamama", men jeg later som jeg ikke ser han. (Ikke noe gøy:( ) Han holder på i 5 minutter så går han på gulvet å leker for seg selv. Det tar kanskje 5 minutter så kommer han tilbake for å forsøke å få min oppmerksomhet igjen. Jeg ignorerer igjenn og også nå tar det 5 minutter før han går på gulvet og leker for seg selv. Men denne gangen er han fornærma/lei seg og sitter å surker på gulvet mens han leker. Det tar nå under 5 minutter før han kommer tilbake. Gi oppmerksomhet: Nå er han her igjenn å røsker meg i buksa, men denne gangen tar jeg han opp på fanget. Går en runde i stua med han å titter litt ut igjenna vinduet. Raser med han på gulvet og gir han masse oppmerksomhet. Etter rundt 20min blir han lei meg og går å leker for seg selv, og jeg benytter kjangsen til å titte litt på tv. Han sitter 10-15 min for seg selv, så kommer han å river meg i buksa igjenn. Jeg tar han på nytt opp å koser med han å lar han krype rundt i sofaen å utforske, men etter 10min blir han lei og vil på gulvet. Der sitter han igjenn å leker så fint for seg selv en laang stund før han kommer tilbake for litt kos. Konkusjon: Jeg gir han heller den oppmerksomhet han krever, så er både ungen og mamma og resten av huset fornøyd:p Takk til deg som orka å lese!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå