lillepeanøtt Skrevet 22. april 2007 #1 Skrevet 22. april 2007 Noen som har gode råd mot leggkramper? Er straks 24 uker på vei, og får ikke sove en eneste natt.Sovner gjerne ikke før nesten fem. Etter x antall turer opp for å bevege på beina. Drikker masse vann, spiser banan....gjør tøye øvelser og ingenting hjelper. Ikke meningen å syte,men klokka er nå 0253, og jeg vil så gjerne sove:(
Vestlandske meierier A/S Skrevet 22. april 2007 #2 Skrevet 22. april 2007 mener rådet mot det er å spise kalktabletter! Lykke til:)
ramløsa- nok en gang Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 Har også våknet etpar netter med akutt krampe, det har gitt seg bare ved at jeg har lagt beina høyt med noen puter under. Høres jo ut som du er verre rammet, men i tilfelle du ikke har prøvd det... Ellers kan visst mangel på kalsium være en grunn, det vil si at du kunne prøve å få i deg mer melk og fet ost. Evt ta tabletter. Lykke til, håper dette eller andre tips hjelper.
Arwen* Skrevet 22. april 2007 #4 Skrevet 22. april 2007 Magnesiumtabletter kan hjelpe. Ellers var det noe tilskudd jordmor nevnte for meg, som jeg har glemt. (har ikke selv kramper..) B et eller annet, tror jeg det var.
Fødeklar_ja! Skrevet 22. april 2007 #5 Skrevet 22. april 2007 Det her funke godt på mæ : Legg føttern mot en vegg og press hælan alt du makte inn mot veggen, da går det over. Måtte gjøre det hver dag i forrige svangerskap og ø trur æ må bynne igjen no,krampan e på vei tilbake
Kummin&Lillesel Skrevet 22. april 2007 #6 Skrevet 22. april 2007 Er det noen som aner hvorfor kalk og magnesium hjelper mot leggkramper? Altså.. Hvorfor gir kalkmangel leggkramper, lissom? Jeg drikker melk til den store gullmedaljen - og sammen med osteinntak er jeg godt dekket - og jeg har ikke merket NOE til noen leggkramper. Ellers har jeg ikke så mye å tilføye.. Jeg har også hørt at det hjelper med Magnesium og Kalk-tilskudd. Og det var det. Snakke med lege/jordmor, kanskje? Mulig de har et magisk triks i bakhånd. Verdt et forsøk, i alle fall.
Leee Skrevet 22. april 2007 #7 Skrevet 22. april 2007 I min forrige graviditet var jeg mye plaget av kramper, så dette har jeg tenkt mye på :-) Fant ut at sovestillinga mi hadde en innvirkning. Jeg sov kun på siden, med beina bøyd. Det var når jeg skulle bytte side og måtte strekke ut beina, at jeg gjerne fikk krampe. Så jeg tror kanskje dårlig blodsirkulasjon (bøyde bein i mange timer) eller noe slikt kan gi kramper. For meg hjalp det å tøye beina før og mens jeg snudde meg (bare presset hælene ned og tåtippene opp mot leggen mens jeg lå). Denne gangen har jeg ikke fått kramper enda...
Pianutten Skrevet 22. april 2007 #8 Skrevet 22. april 2007 Hei hei! Jeg sniker litt jeg da...er 30uker på vei så hører egentlig til på 3.tri, men klarer ikke la være å gi slipp på diskusjonene her på 2.tri. så jeg er her inne av og til og smugtitter :-) Jeg sliter med akkurat det samme som deg, sinnssyke leggkramper som gjør leggene stokk stive dagen derpå. Jeg ser at noen anbefaler kalsium... Jeg har blitt en stordrikker av melk i svangerskapet, her går det med iallefall 1,5liter pr.dag, så jeg tror nok at kalsiumnivået mitt er på topp. Derimot har jeg hørt at magnesiumtabletter skal funke..selv har jeg ikke prøvd dette. MEN..jeg har prøvd å strekke ut leggene før jeg legger meg, altså sette hælen i gulvet inntil en vegg og tærne peker oppover vekken...da får du en god strekk på leggen. Jeg vet mange av de andre, som er plaget med leggkramper, har hatt stor hjelp av dette. Selv merker jeg ingen forandring...enda. Aldri for sent å håpe Ellers hører jeg kjærringråd som: å legge en kniv under senga. Eller et såpestykke under senga... hehehe Har aldri prøvd det...men hvem vet...kanskje det funker..hihi. Lykke til med noen av rådene du har fått iallefall!!
Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #9 Skrevet 22. april 2007 eg har det samme, fikk beskje om å legge foten litt høyt..
Gjest Ut på tur Skrevet 22. april 2007 #10 Skrevet 22. april 2007 Jeg er i uke 24 nå. Har slitt med nesten kramper lenge, har bare hatt krampe en gang. Men det som hjelper aller best for meg er at mannen min masserer legger og føtter om kvelden, eventuelt også om morgenen. Han gjør det ikke hver dag men jevnlig og noen ganger hver dag. Han gidder egentlig ikke men det får han tåle. han slipper alt det andre. Noen ganger bare klemmer han litt mens vi ser på tv, andre ganger er det med olje eller fotkrem. Når han tar leggene stryker han fra ankelen opp mot kneet. Kjempe godt Aner ikke hvordan dette fungerer på skikkelige kramper men er vel verd ett forsøk ...er jo uansett godt med masasje..
lillepeanøtt Skrevet 22. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. april 2007 Vil si tusen takk for mange gode råd:) Skulle ha dekket kalsium behovet mitt, drikker masse melk, og hvit ost er det eneste jeg har på brødskiva omtrent. Ser ut som jeg må bli enda litt flinkere til å tøye og strekke.Ble så desperat at jeg til og med har knytt en ulltråd rundt anklene. Et gammelt kjærringråd. he.he. Hjalp ikke noe særlig gitt:) Men er jo verdt det uansett når den lille kommer, er jo litt av en premie:)
snartgift.no Skrevet 22. april 2007 #12 Skrevet 22. april 2007 I forrige svangerskap hadde jeg "dilla" på icekoffee, så jeg drakk som regel 1x0,5 ltr for dagen.. (ingen som hadde sagt til meg at jeg skulle være forsiktig med koffein...) Da hadde jeg veldig med leggkramper om nettene. Så leste jeg et sted at man skulle slutte med kaffe for å få bort krampene. Jeg sluttet med det og de forsvant:) Kanskje det hjelper for deg også? Lykke til:)
Carta Skrevet 22. april 2007 #13 Skrevet 22. april 2007 Fikk et hefte av jordmor denne uka, og der står det at "det er ingen grunn til å tro at dette har med mangel på B-vitamin eller kalsium. Fotgymnastikk eller massasje kan hjelpe."
bamby Skrevet 22. april 2007 #14 Skrevet 22. april 2007 Jeg tar Solaray Cal-Mag 2:1, der får du kalsium og magnesium, magnesium er for å roe ned urolige ben, og kalsium er bra for opptaket, de er bra sammen! er også litt d-vitamin som er nødvendig for opptaket! jeg drikker ikke melk(kun kultura frokost) så er bra få i seg litt kalsium og!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå