Dady79 Skrevet 22. april 2007 #1 Skrevet 22. april 2007 Hei. Vår datter er snart to år og utvikler seg normalt. For noen dager siden skjedde det imidlertid en dramatisk endring under stell. Hun lå på stellebordet og begynte å ake seg mot meg. Hun har alltid vært rastløs under stellsituasjon, så jeg tenkte ikke mer over det og løftet henne tilbake så hun ikke skulle skli ned. I samme sekund ble hun imidlertid hysterisk, og klamret seg fast til sidegjerdet. Jeg tolket henne først som sint pga at hun ikke fikk ake seg fram, og fosøkte bare å late som det ikke affiserte meg/ikke gi oppmerksomhet. Hun ble da enda mer hysterisk og spente kroppen så stiv at jeg måtte avbryte stellet. Jeg løftet henne inntil meg og trøstet. Da roet hun seg og slappet av. Likevel, da jeg forsøkte å legge henne ned igjen og avslutte stellet, ble hun like hysterisk med en gang. Jeg måtte kave for å få på bleie, og klærne endte jeg med å ta på mens hun fikk stå. Etter denne episoden har hun fortsatt atferden helt likt. Hun oppleves livredd. Det eneste hun har gitt uttrykk for er at hun peker bak stellebordet og sier "offa bom." Vi tolker det som at hun er redd for å ramle ned. Likevel skjer det samme om hun blir stelt på gulvet. Vi er rådville og vet ikke hvordan vi kan hjelpe henne over denne irrasjonelle frykten. Hun er forøvrig trygg og modig i de fleste andre interaksjoner og aktiviteter. Takker for alle innlegg. Mvh Jørgen/Siri
Expat Skrevet 22. april 2007 #2 Skrevet 22. april 2007 Er hun i barnehagen og 1) har falt ned selv, eller 2) har sett et annet barn dette ned? Hun sier jo offa-bom, det hoeres vitterlig ut som det er noen som ikke har fortalt dere noe... Hoeydeskrekk i denne alderen er heller ikke uvanlig, og spoer du meg, ganske sundt... Ellers, det er mange som maa stelle staaende fra denne alderen, eller en periode.
Expat Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 Forøvrig, som du sier om at hun våkner med et vræl, har hun vært forkjølet i det siste, kan det være øreinfeksjon på gang? Eller drømmer hun om at hun faller? Kræsjer hun borti ting og er balansen dårligere enn ellers? Er det noe annet nytt i livet hennes? Gå til ivillage.com, skriv inn child nightmares i søkemotoren deres så får du opp siden der det står om det. Vet ikke hvorfor jeg ikke klarer å skrive det inn her... hrmpf...
Expat Skrevet 22. april 2007 #4 Skrevet 22. april 2007 http://parenting.ivillage.com/gs/gssleep/0,,nxkw,00.html DER!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå