Sitronelle Skrevet 21. april 2007 #1 Skrevet 21. april 2007 Hei hei, Var hos fastlegen min denne uken. Han er en eldre kar, og sa at det nå var utrolig viktig å herde brystvortene mine. Skikkelig gnikke dem inn mot et frottehånkle i noen minutter....Veldig rart da, for jordmoren min sier det stikk motsatte, og at det ikke er nødvendig i det hele tatt å herde disse brystvortene. blir jo litt i tvil. da.....Prøvde legens råd, noe som resulterte i såre og oppsprukne brystvorter som blødde med en gang! Vet jeg har senistive brystvorter, men likevel.....Hvordan skal det gå mon tro når babyen kommer? Tror ikke jeg kommer til å herde så mye mer...Vil ikke gå fødselen i møte med vonde pupper.... Hva gjør dere andre da?
*ønsker nr 2* Skrevet 21. april 2007 #2 Skrevet 21. april 2007 jeg gnir dem med fingrene, og drar litt i de :S høres vondt ut, og ja, det var det i begynnelsen. har nemlig veldig ssensitive bryst vorter sjøl... men nå går det bra, ikke så vondt lenger og sånn... smører med purelan i tlleg
gullet kom 03.07.07 Skrevet 21. april 2007 #3 Skrevet 21. april 2007 heisann... jeg har store planer om å herde de... da første mann kom hadde jeg vært sløv med det og klarte ikke amme mer... blødde sov... satt å grin når jeg ammet.. ikke noe gøy... så denne gangen skal jeg være forberedt
Gjest MammaTil2 & LynVingen Skrevet 21. april 2007 #4 Skrevet 21. april 2007 Har aldri herdet brystvortene mine før fødselen, og har ikke hadd noen særlige problemer med sårhet heller. Kan jo være jeg som har vært heldig bare, men søstra mi rådet meg til å rulle brystvortene mellom fingertuppene før jeg la ungen til brystet, slik at den ble hard og gjerne slik at melka kom litt igang - så slipper man at ungen bare suger, suger, suger uten at det kommer noe... for det gjør fort veldig vondt... Har alltid hatt veldig ømme bryst mens jeg har vært gravid, kan ikke forestille meg at jeg skal rulle noen brystvorter nå nei!
Mamma&LilleKrølle Skrevet 21. april 2007 #5 Skrevet 21. april 2007 Ja dette lurer jeg også på, for har hørt så mye forskjellig. Men mamma snakker stadig om at jeg MÅ herde de. Samme hva jeg hører andre steder. Bruk en tørr håndduk å knikke på de, eller ta brøstvortene mellom fingrene. Slik at de tåler litt mer når de skal bli brukt. Nå har jeg aldri hatt ømfintlige brøstvorter, sambo kan bare bite om han vil:p ..men fikk beskjed om at jeg må gjøre det uansett, så tåler de mer. Jaja, får vel høre på mor da;)
Fire småtroll Skrevet 22. april 2007 #6 Skrevet 22. april 2007 Jeg trodde de hadde gått helt bort fra dette mad herding av brystvortene jeg, det gjør bare ting værre, de blir jo såre av den gnikkinga som ikke har noe til felles med hvordan et barn suger.. Isteden råder de til å sette igang utdrivningsrefleksen selv idet du legger barnet til den første tiden, da trenger ikke barnet suge så hardt for å få den igang selv..
Gjest Skrevet 22. april 2007 #7 Skrevet 22. april 2007 Aldri gjort! Og aldri vært plaget m såre brystvorter heller. Jeg for min del mener d der m herding er et seiglivet gammelt kjerringråd som har lite for seg.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #8 Skrevet 22. april 2007 Jeg har fått STRENG beskjed av jordmor å ikke herde! Dette er gammel praksis som de har gått vekk fra for mange år siden. Dessverre er det mange av den "eldre" garde som ikke er like oppdaterte, og råder oss gravide til det. Det kan blant annet starte premature rier. Dessuten så er jo dette spesialfeltet til jordmødrene, så jeg tror jeg ville hørt på jormora mi i stedet for legen som ikke har fullt så mye kunnskap på dette området... Dette er iallefall det jeg forholder meg til...
Fallerifallera Skrevet 22. april 2007 #9 Skrevet 22. april 2007 Jordmora mi har anbefalt meg å herde i form av å dra litt i brystvortene når jeg dusjer samt gå uten bh litt hver kveld...
Anonym bruker Skrevet 22. april 2007 #10 Skrevet 22. april 2007 Au... Høres bortkastet ut. Du herder dem jo uansett i begynnelsen når du ammer og før du og babyen er blitt helt dus.. Finn/kjøp albueskjell til å ha på brystknoppene når de er såre (må kokes hver dag), slik at du kan beskytte dem mot gnissing mot bhen. Også kan du kjøpe lanolinsalve/brystvortesalve på apoteket. Skjønner ikke hvorfor det skal være så mye bedre å være sår før fødselen enn etter fødselen. Uansett går det over når dere har fått inn teknikken, og det kan godt gå fort for dere. :-)
Aga:-) Skrevet 22. april 2007 #11 Skrevet 22. april 2007 Så lenge en lærer seg riktig ammestilling og babyen har riktig sugeteknikk, så unngår en veldig såre brystvorter. IKKE nødvendig med herding. Det er vanlig med noe sårhet i de første ukene, men det er pga tilvenningsprosessen ift amming og går over av seg selv. I tillegg kan det være litt ubehagelig pga undertykket som oppstår i brystvorta før utdrivingen av melk setter igang, dette er merkbart den første tiden. Husk å smøremed morsmelk etter hver amming og så lufttørk ordentlig, da går det meste fint. Trenger ingen dyre kremer o l:) Hvis det mot formodning ikke gir seg med litt sårhet etter de første ukene, men blir verre og sår med skorper osv, så er det nesten garantert pga feil ammestilling/teknikk. Da kan dere får hjelp med dette på barselavd, av kyndige barnepleiere, eller på helsestasjonen. Det kan også være ok å ta kontakt med en Ammehjelper. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå