Mammalucia Skrevet 21. april 2007 #1 Skrevet 21. april 2007 Hei, Vår datter er nå 20 og en halv måned, og foreløpig går hun ikke på egen hånd. Hun går sammen med oss, hvis vi holder hendene hennes, og hun går langs bord, oppe i sofaen, og reiser seg selv mot stoler og bord. Men slipper seg ikke, for å gå på egen hånd foreløpig. Hun har aldri krøpet, og kommer seg fram ved å ake seg framover på rumpa. Både jeg og pappan hennes har vært sene selv til å gå, og vi begge var et og et halvt år før vi gikk. Vi har vært hos helsesøster og barnelege, ettersom vi begynte å bli litt bekymret for om hun kunne ha problemer med hoftene. Men barnelegen kunne forsikre oss om at det var ingenting fysisk galt med henne, og mente at hun kun var engstelig for å slippe seg. Er det noen andre her inne som har barn som var sene til å gå? Hva fikk dem tilslutt å "slippe seg" helt? Gjorde dere noen ekstra innsats for å trigge dem, eller bør man la være å presse for mye?
Northernlights Skrevet 21. april 2007 #2 Skrevet 21. april 2007 Jeg har kun erfaring med guddatteren min, som jeg forøvrig også var dagmamma til hver dag fra hun var 8 uker gammel. Hun var over 18 mnd da hun endelig gikk selv, men hun var av den bedagelige typen,som heller satt og lekte seg midt på gulvet, enn å være overalt. Hun var glad og lykkelig når hun bvare fikk være i fred,sittende. Skulle hun fra A til B, akte hun seg på rumpa. Gikk så fint,at. Barnelegen undersøkte henne, men fant ikke ut at noe var galt med henne, annet enn at hun rett og slett ikke hadde det travelt med å gå. De ble anbefalt å ga mere med henne. En dag gikk hun, og nå er hun en helt normal 7åring. Noen tar seg bedre tid enn andre. Ville ikke vært så veldig bekymret om jeg var deg, siden både du og mannen din var sene selv. Hun er sikkert bare den typen som liker å ta ting med ro. ;o)
Gjest Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 Jenta vår gikk ikke før hun var 20 mnd. Hun krøp heller ikke, før hun var året. Hun kom seg så fort frem med å rulle seg avgårde, så hun var ikke interessert i å gå. Vi var på besøk hos en tante av meg, som hadde sjokolade.... Jenta fikk masse sjokolade, og etter hvert ville hun dele mad mamma. Og da gikk hun tvers over gulvet, for å dele. Ikke at jeg skal oppmuntre til å gi sjokolade, men det var det som gjorde det hos oss. Hun var sååå stolt! Det som var det værste med at hun gikk så seint, var alle kommentarene vi fikk, om at noe måtte jo være galt! Kjenner jeg blir provosert enda!
Mammalucia Skrevet 22. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2007 Ja, det er jeg enig i. Kommentarene er nesten det verste. I går begynte en tante av meg å legge ut om hvor bekymringsfullt dette er, og at jenta vår bare kom til å bli verre og verre dess eldre hun ble før hun gikk. Jeg mener, at ettersom vi har vært både hos helsesøster og barnelege, som betrygget oss om at det ikke var noe galt, så kan man jo gi jenta litt tid? Hun er også av den bedagelige typen, og har aldri stresset rundt. Mannen min hisset seg skikkelig opp i går, og mente at selv om hun ikke fulgte "boka" med gangen sin, så betydde ikke det at det var noe galt med henne. Hadde vi oversett det, og ikke fått henne undersøkt, hadde det vel vært litt mere forståelig med bebreidede kommentarer: Men må innrømme at det er sårende å høre på at andre prøver å diagnosere jenta vår fordi hun ikke går selv ennå. Ellers er hun veldig forut sin tid, snakker veldig bra, og har veldig bra finmotorikk. Fru Gyldenkron: Reiste jenta di seg opp fra gulvet da hun skulle gå over og spandere på dere, eller var hun oppe på beina fra før hun begynte å gå?
Gjest Skrevet 22. april 2007 #5 Skrevet 22. april 2007 Ville bare sid et at ei venninne av meg har ei datter som ikke gikk før 2 år, de også ble litt redd, men datteren hadde en fin måte å komme seg framover, men pluttselig gikk hun.=)
Gjest Skrevet 22. april 2007 #6 Skrevet 22. april 2007 Hun var allerede oppe på beina. Gikk ned med bordkanten, men ville ikke slippe seg. Plutselig kom hun bare over gulvet. Mor med tårer i øynene. Hun er fremdeles litt "keitete" grovmotorisk (hun er 9 år). Har fått kommentarer opp gjennom, om vi har sjekka henne. For hva da? har jeg spurt, men det vet de ikke. Bare at det må jo være noe galt.... Var til barnelege med henne når hun var rundt 5 år, og han holdt på å le seg ihjel. Hun dansa ballett til han, og han skjønte ikke hvorfor vi var der. Ja, hun går litt "stivt", men går vi alle likt? Hun er litt utafor når det gjelder sport og aktiviteter, for hun er "tung" i kroppen. Men vi forventer ikke at hun skal bli noen sportsfantome, verdensmeste eller lignende. Bare synd ikke alle tillater at noen ikke følger helt "normalen" for utvikling. Blir skikkelig provosert!
norma Skrevet 23. april 2007 #7 Skrevet 23. april 2007 Jeg har ei datter på 17 mnd akkurat som har vært på beina siden hun var 9 mnd, men ennå alipper hun ikke taket. Hun har røyst seg opp og gått over gulvet for 1,5 mnd siden og hun gjør det av og til, men hun trives med å krabbe...egentlig går hun på knærne hele tiden. Hun er veldig skeptisk og redd for å falle! Hun har negativ erfaring fra barnehagen fordi hun har slått seg stygt tre ganger, og det var fordi andre unger dytta henne. Hun virker helt normal og jeg tror hun kommer til å gå snart, men det kan ta lang tid tror jeg. Jeg har venta og venta og trodd at det kom til å skje for lenge siden, men hun ser el ikke nytten i det kanskje. Jeg får høre hele tiden at hun er så sein og at jeg burde få sjekka henne hos legen. Hun har vært til hoftesjekk da hun var baby, men ingenting galt. Helsesøster reagerte heller ikke på at hun ikke går, for hun så hvordan hun er ellers. men hun sa jeg må ta kontakt dersom hun ikke går når hun er 18 mnd. Det er egentlig folks kommentarer som er det verste. At de ser på henne som unormal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå