Gå til innhold

Dere med barn med atopisk eksem


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi mistenker at småtten kanskje kan ha fått atopisk eksem og kommer til å bestille en liten legetime på mandag for å evt. få det bekreftet. Han har hatt noen litt tørre/ru flekker på låret en stund, men de siste dagene har det bare blitt flere og de ser "hissigere" ut. Jeg har snakket med HS men de bare anbefalte kortisonkrem, noe jeg ikke ønsker å bruke på småtten før jeg evt. har fått en lege til å se på det. Vi smører han med Weleda sinkkrem og body lotion, bruker Weleda cream bath og alle klær blir vasket med Neutral eller Blenda Sensitive. Hva bruker dere av kremer, når de bads, vaksemidler etc. for å behandle og forebygge utbrudd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en link med en venninne til en side der det sto masse om atopisk eksem. Og de beste rådene var:

-ikke bad hver dag

-kjøp inn locobase eller apobase (skikkelig fete kremer) og smør problemhuden morgen og kveld!

-iblant må problemhuden behandles; få en skikkelig krem av legen.

-obs på matallergier, vanligere hos atopikere.

-olje i badevannet.

Skrevet

Lillegutt har atopisk eksem. Bader han en gang i uka med babyolje i vannet, og smører han morgen og kveld med Aderma fuktighetskrem (anbefalt av hudlegen og fåes på apoteket). Anbefalte ikke så fete kremer, for det trekker ikke så godt inn i huden.

 

Når utbruddene er som verst smører vi på krem (Apolar) fått på resept av lege på utsatte steder, når det har roet seg litt bruker vi Mildison (reseptfritt) og altså fuktighetskrem for å forebygge.

Skrevet

Snuppa vår på 6 mnd har a-e.Mitt råd er å ikke bruke zink.Det er en veldig fet krem som heller "tetter" huden enn å reparere.

Anbefaler deg å bruke A-Derma sin fuktighets krem. Og sjekk ut om kremer og våtserviettene du evn. bruker ineholder Paraffinum Liquidium,dette er flytende paraffin = ikke bra for huden.

Snuppa vår reagerte med engang vi brukte Natusan sine vårservietter....

 

Skrevet

Jeg syns det er lurt å vente med kortisonen til legen har sett utslettet for at legen skal kunne gi en diagnose men jeg syns ikke du skal være redd fo å bruke det.

Eksem som ikke behandles kan ofte spre seg eller øke i omfang

 

Enig i at fete kremer og zink er noen ganger dumt De er seige å smøre ut og det at man gnir slik kan provosere eksemen

 

kjøp noe som er lettere å smøre ut og smør heller ofte

 

Skrevet

Jeg var innom apoteket og fikk prøver av A-Derma, så da skal jeg prøve det:) Jeg lager våtservietter selv av Mesoft så de burde være trygge.

Skrevet

Oops, skulle vært svar til mammatel2jente :)

Skrevet

Lillegutt har atopisk eksem. Ikke lenge siden jeg fant det ut.. Brukte mildison og aderma en ukes tid(+nedtrapping) og da ble det borte, men det har nå kommet tilbake. Skal bruke mildison en uke til, og om det fremdeles kommer tilbake, skal vi til lege og få sterkere kortison.. Han har masse tørre flekker på kroppen, men det er kun i ansiktet at det er rødt og hissig, så jeg prøver å bare bruke mildison i ansiktet nå, siden det er der han klør... Ellers holder jeg meg unna sitrus og jordbær, siden det var det jeg var allergisk mot da jeg var liten...

Skrevet

kajakn; det forsvinner nok ikke så fort. Det vi gjør er å smøre ei uke med kortisonkrem og ei uke med en vanlig fet krem (i samråd med lege) den uka vi smører med vanlig krem kommer det nesten alltid tilbake men nå har vi starta med å smøre et par ganger med kortisonkrem i "ikke-kortison"uka for å holde det nede og han har vært fin lenge nå. Den eneste faren med å bruke for mye kortison er at det til slutt ikke vil fungere og man trenger da en pause fra denne, ifølge legen som følger opp huden til sønnen min.

Skrevet

ok... ikke spør meg.. gjør bare som helsesøster sier jeg....

vet det ikke er bra å bruke for mye kortison.. jeg hadde atopisk eksem da jeg var liten... mamma brukte kortison iblant.. men så at huden ble tynn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...