Gå til innhold

hvordan avvenne gutt på 3 1/2 med bleie?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du kansje få han til å vil slutte med bleie av selv!! Han er gammel nok til å forstå å gå på do (hvis han har kontroll over blæra da)!

Eller kansje du bare blir "tom/fri" for bleie en dag!!!

Skrevet

La ham gå masse med stumpen bar i sommer. Da forstår han hva som skjer når det kjennes sånn osv. Sett potta i stua eller på verandaen eller hvor han er, og ha litt toleranse for tiss på gulvet. Så tar du på bleien hvis han skal sitte i sofaen eller på fanget en stund... Det har jeg gjort med mine to første, og har planer om det samme med minste-frøkna i sommer. De har bare vært 2 1/2, men det har gått strålende. Hvis han ikke vil (som kanskje er det største problemet når de er litt større), trenger du jo ikke snakke så mye om det. Bare la ham være naken i forbindelse med bading f.eks. De fleste unger liker jo å gå nakne.

Skrevet

hihi jeg gikk tom for bleier i dag(lissom)så han har vært flink og vært på do to ganger og gjordt begge deler og to små tisse uhell.

Skrevet

Var temmelig fortvilet selv over jenta mi på 3 år og 3mnd som overhodet ikke viste interesse for å slutte med bleie. Kjøpte inn pottetreningsbleier, og forberedte meg på at hun ikke ble tørr før til sommeren i hvert fall. Dagen etter var hun tørr! Hatt to uhell etter dette, og det er 2 mnd siden. Ikke et uhell om natten heller. Tror nok bare de må komme på det selv, så kan det gå innmari fort :o)

Skrevet

Men hvordan få dem tørre på natta? Jenta mi ble 3 i påska og har vært tørr på dagtid siden i fjor sommer, men siden den gangen har hun hatt EN tørr nattbleie - resten er ganske så regntunge... ser liksom for meg vasking av madrass og tjo og hei fram til skolealder omtrent... neida :) Men litt tips hadde vært velkomment ja!

Skrevet

Man kan ikke trene på å være tørr på natten, på samme måte som man kan trene på dogåing på dagen. Enten så kan barnet holde seg tørr eller så kan det ikke det. Dette finner dere ut ved å sjekke når på natten barnet tisser på seg. Altså hvor lenge går det før det blir vått i bleia? Skjer det at det skvettes hele natten, eller tisses det tidlig på morningen? Kanskje tisses det ikke før barnet har våknet? Altså at bleia er tørr når dere sjekker rett før dere vekker barnet, men at bleia er våt når dere kommer på badet for å ta den av. Det hender at noen barn gjør dette nemlig. Men som sakt, foreta noen inspeksjoner av bleia i løpet av natten, eller bare prøv noen netter uten, så finner dere fort ut om det er noen grunn til å forvente at barnet kan holde seg tørr eller ikke. Når det er sakt så syns jeg ikke 3 år er noen alder som gir grunn til å mase med nattbleie slutt.

Skrevet

Jeg begynte å bli ganske frustrert jeg og da eldstemann var over 3 år ok ikke viste noen som helst interesse for å slutte med bleia. Vi klarte å prøve litt, så hadde han et uhell ute i barnehage på vinteren, og etter det nekta han. Det var greit, vi tok en pause. Men jeg sa klart ifra at til sommeren skulle vi slutte, tilslutt var han med på det. Vi prata mye om det, minna han ofte på det gjennom vinteren. Sommeren kom. Jeg lagde en kalender hvor han fikk klistre et klistremerke på de dagene han ikke hadde hatt på bleie (ingenting om uhell, bare bleie). La barnet være med å kjøpe klistremerker. Klistremerker er stas! Etter 5 klistremerker fikk han en gave. Det kunne være en lekebil til 10kr, en tur på biblioteket, eller noe annet han likte. Det funka veldig bra.

Skrevet

kutt d heilt ut. gå ofte på do.

ikke gjør noe ut av det når det kommer i buksa.

hørte i bhg ei mor som begynte å kalle sønnen før gris,når han hadde tisset på seg..

jeg har bare sagt, var du uheldig og ikke rakk do?

ja, har guttene sagt da..

kanskje du skal prøve å rekke do neste gang?

være helt rolig i stemmen, ikke stresse

Gjest Mamsidaisy
Skrevet

Min gutt ville slutte da han var 3 og det gikk greit. Ble mye skift i barnehagen en stund, men de ansatte var motiverte og vi brukte klistremerker som premie. Han måtte fortsette å bæsje i bleie helt til han var 3.5. Da satt vi opp en "stor" premie og da kom motivasjonen der også!

Sønn til en venninne fantes ikke interessert i å slutte før han var 4, det gikk bra det også :-) Imidlertid måtte han til osteopat før han ble tørr om natten.

Med din sønn hadde jeg forsøkt å ta det med ro, ikke stresse. Ta sommeren til hjelp, la ham gå uten bleie hjemme, naken hvis det er varmt og ha potta i nærheten. Sett klistremerke i en liten bok for hver gang han klarer å si fra og tisse i potte/do. Gi masse ros når han klarer det og vær mer "pyttsan" når det skjer uhell (for det gjør det jo).

Kanskje lurt å vente med å gå uten i bhg (lettere å glemme seg under lek der).

Hos oss var det også stor suksess å kjøpe "kule truser" med Spiderman/Batman osv. som han fikk lov å begynne å bruke når han hadde sluttet "på årntli'" med bleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...