Anonym bruker Skrevet 21. april 2007 #1 Skrevet 21. april 2007 Var det fra uke 18 man skulle legge på seg 1/2 kg i uke? Jeg har iallefall gjort det.. Og hva er de halve kiloene...?? Fett eller ??
VinterSol+2 Skrevet 21. april 2007 #2 Skrevet 21. april 2007 tidlig vekstkurve sier fra uke 18-til ca 24. det er baby, fostervann, fett og morkake. Andre får sen vektstkurve, som meg, som har hatt liten vektøkning frem til uke 28, og legger på seg etter det. det har litt med hvordan barnet vokser (de vokser jo i rykk og napp) om du har fått barn tidligere (str på livmor) og mye annet. Det er vanlig at de som får tidlig vekøkning, flater ut etterhvert, og omvendt. ideelt sett, skal du totalt legge på deg 12-15kg i løpet av svangerskapet. Men de som har "mye å ta av" kan oppleve at de ikke legger på seg noe. Da går de NED i egenvekt, og gravidvekta "tar over" denne plassen. Ekstra kilo over dette er ofte vann i kroppen, som vil forsvinne raskt etter fødsel, men en del legger også på seg "ammefett" -det er kroppen som lagrer energi til ammeperioden, som tærer veldig på reservene dine.
*Angelface* Skrevet 21. april 2007 #3 Skrevet 21. april 2007 Veldig bra forklart, VinterSol m/krembolla:)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2007 #4 Skrevet 21. april 2007 Kan ikke skjønne at det skal være fett,, spiser ikke noe mere usunt nå, legger på meg masse, det kan ikke være bare fett, hva med ungen som legger på seg ca 200g i uka og all væsken vi får?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2007 #5 Skrevet 21. april 2007 Ja, skjønner ikke jeg heller... Hva det er man legger på seg av..Spiser akkurat som før da..
VinterSol+2 Skrevet 21. april 2007 #6 Skrevet 21. april 2007 er jo det jeg skriver da. trenger ikke være fett. MYE er vann. og helt nødvendige ting for baby. Husk at de fleste av oss også får større bryster, der kan du kjapt regne en halvkilo-kilo, (litt etter væskeproduksjon osv) så regner du vekstøkningen til baby morkake fostervann (blir jo mer og mer) Vann i kroppen (du trenger ikke ha elefantben for at det faktisk blir en del ekstra vekt av det) og selvom du spiser sunt og normalt og alt det der, vil kroppen forsøke å trekke ut så mye næring som overhodet mulig av maten du spiser, for å lagre noen reserver til ammingen. derfor fordøyelsessytemet ditt går litt saktere kanskje, enn før. Men så lenge du spiser sunt og normalt, og beveger deg nok, så skal du IKKE minke inntaket fordi du blir redd for å legge på deg. For dette er kg/gram som forsvinner raskt for de fleste uansett, det er kroppens nødreserver, bare:)
Bergene Skrevet 21. april 2007 #7 Skrevet 21. april 2007 Hvis man har lagt på seg gjennomsnittet som er 12,5 kg så er ca rundt 3 kg av dette fett. Resten er baby, mer blod, morkake, bryster, fostervann osv...husker ikke alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå