Gå til innhold

Faddere med annen kirkelig tilhørighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn som skal bli døpt i juni, er da litt under 3mnd. Men så var det valg av faddere. Minn mann har to søsken som er medlem av statskirka, og som nok blir faddere. Så skal jeg også velge to fra min side, men de fleste er ikke medlem i statskirka. Vi har bakgrunn fra frimenighet.(selv om de fleste av oss ble døpt i kirka som barn)

Har forstått at en kan velge fadder som har en annen kirkelig tilhørighet.. MEN-som ikke må forkaste dåpen. Er jo vanlig med barnevelsignelse i frimenigheter. Men er det å forkaste dåpen, eller bare en annen form for dåp? Vi er jo troende for det. Er vel mer ateister m.fl. som ikke akkurat egner seg som fadder? Kan jo ta en tlf til presten, men tenkte å høre med dere også.. Noen med erfaring eller kunnskap om dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det lurer jeg altså på... ;o)

Skrevet

Jeg tror dere skal treffe på bra spesielle prester hvis noen skal problematisere å velge faddere fra andre kristne trossamfunn. En fadders oppgave er jo knyttet til å følge barnet videre i livet og formidle kristen tro og tradisjon. Det bør man kunne være meget godt skikket til uansett hvilket kristent trossamfunn man tilhører. Kristne fra ulike trossamfunn har tross alt mer som forener enn som skiller. Og om de tilhører kirkesamfunn som praktiserer barnevelsignelse og voksendåp, så mener jeg ikke at det er å forkaste dåpen. Og om de selv skulle mene at de gjør det, mener jeg likevel at de kan være faddere. Dåpen blir ikke mindre "gyldig" av at to av fadderne selv mener voksendåp er det riktige. De er vitner og medvandrere for det lille barnet videre i livet uansett. Jeg ville ikke ha bekymret meg for dette, og jeg håper at dere møter forståelse hos de kirkelig ansatte dere kommer i kontakt med.

Skrevet

Takk for ditt svar..c`,) Satser på at det går greit. Ha en fin kveld da!

Skrevet

Hør med kirken, de har forskjellig syn på det fra kirke til kirke. En venninne av meg fikk beskjed om at hennes bror (som ikke er medl. av statskirken) ikke kunne være fadder på førstemann, men nr. 2 skulle døpes var det plutselig greit. Så hvor strengt det er avgjør kirkene selv tror jeg.

Skrevet

Vi har en katolsk fadder til vår eldste sønn....Det var aldri noe problem =)) Jeg ville ikke engang sagt noe til kirken hvis de ikke spør selv.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg vet det er i orden! hvertfall for presten her.. Mine faddere er ikke medlemmer i statskirka, og heller ikke fadderene til flere av søskenbarna mine. (De er forøvrig ikke medlem av noen annen menighet heller, men troende kan man vel si de er.)

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Hei=) var til dåpssamtale igår faktisk. Og da snakket presten lenge om akkurat dette der. Så lenge de ikke forkaster dåpen i sin menighet (feks de som bare tillater voksendåp),og sier seg uenig i hvordan barnet skal døpes-så kan de være faddere. De skal ikke gå imot barnedåpen for å si det på en enklere måte, men det pleier jo ikek å være noe problem-for de fleste vil jo gjerne være faddere,og om de er imot det så vil de ikke være med på dåshandlingen:)

Prestene har blitt veldig åpne de siste åra,men en annen ting folk bør tenke på når de velger faddere, er hvem som kommer til å stille opp for barnet og formidle det kristne budskapet=)

Skrevet

Vi kjem til å ha ein katolsk og ein anglikansk fadder til chiquitin, medan resten står i statskyrkja - reknar med at det skal gå heilt fint sidan alle desse praktiserer barnedåp (dåpen er jo det einaste "felles" rituale som er godkjent av protestantar, anglikanarar og katolikkar)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...