Gå til innhold

Kjære medmamma'er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mammer til verdens gull, er jeg sikker på at dere, som de gode mammene dere er, vil gjøre alt for barna deres! Gi de kun det beste av mat, omsorg og ikke minst materielle goder for å sikre de en trygg oppvekst og en sikker fremtid!

Men faller det deg noen gang inn, at vårt forbruk og higen etter materielle goder ødelegger dit barns fremtid? At du ikke tar deg tid til kildesortering, at du ikke gidder å gå den 1 km til butikken, at du har tv’n på standby, eter store biffer til middag og reiser på flere ferier med fly, får store konsekvenser for ditt barn.

Vi er kommet til en tid hvor klimaendringene for alvor begynner å vises. Enda er ikke Norge hardt rammet, men mange steder er livsgrunnlaget allerede i ferd med å rives bort som følge av stigende havnivå, og økende hyppighet på alvorlige orkaner. Allerede ser vi at over 279 dyrearter har respondert på forandingene ved å bevege seg nærmere polene. Dersom vi ikke forandrer adferd, vil klimaendringene gjøre livsgrunnlaget til våre barn adskillig vanskeligere! Dette er ikke noe gode mammaer ønsker for barna sine!

Så hva kan vi gjøre? Det nytter hvertfall ikke å si at ”det er ikke noe vits at jeg gjør noe, for naboen gjør ikke noe”. Mange bekker små gir stor å. Derfor vil jeg oppfordre alle til å gjøre noen enkle triks i hverdagen, for å redusere sine klimagassutslipp, i påvente av at politikkerne (forhåpentligvis) viser seg tøffe nok til å innføre de nøvendige tiltak!

Noen enkle tips er:

-Ha vegetar middager ett par ganger i uken (produksjon av 1 kg kjøtt (storfe) bidrar til utslipp av 22,3 kg CO2, mens produksjon av 1 kg potet til sammenligning representerer et utslipp på 189 gram CO2)

-Monter sparedusj og sparepærer, steng av rom som ikke er i bruk.

-Gå eller sykle på kortere avstander

-Sjekk lufttrykkene i hjulene på bilen; ved riktig lufttrykk bruker bilen mindre bensin

-Istede for 2 ukers utenlandsferie (lange flyturer) hvert år, ta 4 uker annenhvert år

-Resirkuler!

-Sett press på lokalpolitikkerne

-Plant ett tre (ett tre vil absorbere over ett tonn Co2 i løpet av levetiden!)

-Velg økologiske matvarer og matvarer produsert i nærmiljøet fremfor import

Det er enn hel haug med andre miljøtips også! For mer informasjon gå inn på f.eks www.gronnhverdag.no Kom GJERNE med flere miljøtips her!

Takk for at du tok deg tid til å lese, og takk for at du nå går inn for å lage en bedre fremtid for dine barn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå fikk jeg god samvittighet, for det er så mye på listen din som vi gjør alt i min familie :0)

Skrevet

Jeg prøver! Jeg gjør masse småting, men til sammen vil det gjøre en stor forskjell om ALLE gjør LITT hver :) Her er lista over hva vi prøver å bidra med:

- kjører bilene så lite som mulig

- samkjører hvis mulig

- jeg går til butikken når jeg kan

- har sparedusj og sparepærer

- stenger av rom som ikke er i bruk

- resirkulerer

- har kompost i hagen

- drar ikke utenlands mer enn 1xpr år (med fly altså)

- bruker spareknappen på toalettet når vi bimer

- kjøper resirkulert papir og miljømerkede varer

- kjøper økologiske produkter når det lar seg gjøre

- velger lokalprodusert foran import

- har slutta å la springen renne

og ikke minst: vi snakker om dette med andre, så kanskje fler begynner å gjøre småting de også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...