Gå til innhold

Dere med bekkenløsning/erfaring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i går og fikk konstantert bekkenløsning. Jeg er i uke 23, og fikk ingen tilbud om behandling.

Jeg har alltid trodd at bekkenløsning sitter i ryggen, men jeg har fått det foran i lyskene og nedover bena. Kjenner et skikkelig trøkk i underlivet og klarer ikke å gå helt oppreist.

Noen som har det samme?

Formen er helt fin om morgenen, men ettermiddag og kveld er mildt sagt jævlig.

Hva gjør dere for å holde bukt med smertene? Noen som har prøvd akupunktur?

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bekkenløsning i første svangerskap, da satt det i korsryggen. Denne gangen har jeg også vært så heldig å få bekkenløsning,men denne gangen sitter det meri lysken og nedover beina.. men kjenner det ikorsryggen også. Som med deg så er det verst utover dagen/kvelden og det er fordi kroppen er igang og ikke hviler.

Jeg får heller ikke noen form for behandling, det får du kun tilbud om gratis hos fysio om du har bekkenløsning med gangsperre.. visstnok.

men mange her inne har rådet meg til å ringe en manuellterapaut, de kan henvise timer til seg selv og vil da vurdere om du skal ha behandlingen gratis.

Ei venninne av meg rådet meg til akupunktur,men av ulike årsaker kommer jegikketil å prøve det. Men for all del, det er gode muligheter for at det kan fungere for deg. Det er verdt forsøket ihvertfall.

Ellers så har jeg fått tak i et par krykker som hjelper meg de dagene det er verst. Varmepute i korsryggen eller på lysken hjelper også. Det beste for meg når det er som verst er å ta en varm dusj.. da er jeg bedre i en liten periode ihvertfall.

Lykke til.

Skrevet

jeg er i uke 14 og har alt fått bekkenløsning..men ikke så sterkt...men sitter nede i korsryggen og går videre nedover rompa....legen min sa det at jeg kunne få henvisning til fysikalsbehandling og at det da ikke var noen egenandel !

Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg fikk bekkenløsning omkring uke 10 eller der omkring. Da satt det i korsryggen. Var skikkelig ille og jeg kunne ikke gå. Krabbet rundt i 1 uke. Da fikk jeg henvisning til fys med det samme. Hun lærte meg noen triks om hvordan jeg skal te meg i hverdagen. Hvordan sitte, stå, ligge, reise meg fra stolen, reise meg fra senga øvelser osv.

Har bare vært denne ene timen for nå klarer jeg meg MYE bedre.

MEN det er en ting som er VELDIG viktig for at det skal fungere. Jeg tar det med ro. Med det samme det gjør vondt roer jeg ned. Arbeidsgiver er veldig interresert i jeg skal jobbe lenge så jeg får lov å ta det ekstra rolig når det trengs. Jeg jobber på kontor, men reiser meg mye og går rundt. De dagene jeg presser meg går det alltid galt og så får jeg noen dårlige dager etterpå.

Husk at korte skritt når du går er veldig bra for oss med bekkenløsning... og vær glad du ikke har den i korsryggen :)

Skrevet

Syns dere skal be legen deres om henvisning til fysio. Det er gratis å få behandlig og det gjør godt selv om det ikke kurerer.

Hadde bekkenløsning i første svangerskap.

Fikk det i 4. mnd og fikk henvisning med en gang. Denne gangen kjente jeg at bekkensmertene begynte å komme før det var gått 3 mnd og jeg fikk henvisning av lege med en gang ( en annen enn jeg hadde sist).

Går nå til fysio behandling ( selv om det ikke er fullt utvikla bekkenløsning, men han er enig med meg at det er bedre å forebygge tidligst mulig) en gang i uka og min fysioterapeut er bare helt super!!

Han masserer korsryggen og løser opp også gir han meg råd og veiledning på hvordan jeg skal trene litt hjemme og gjøre hverdagen lettere.

Også venter han og kona selv barn til sommeren, så vi snakker om alt fra barnevogner til barneoppdragelse ;-)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Du kan jo begynne med sånn bekkenbelte eller krykker...da belaster du bekkenet anderledes slik at det ikke blir like vondt forhååpentligvis.

Skrevet

Hei!

Du har for det første rett på gratis behanling hos fysioterapaut. De vil kunne gi deg litt veileding i forhold til ting du bør gjøre og ikke. I Helse bergen kk, har de egen fysioterapaut man kan få en veiledningstime hos. mere informasjon finner du her:

http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklinikken/diagnose/Bekkenloesning.htm

Her har du mere informasjon.

Ved symfysen forand, sitter bekkenet ditt sammen med leddband, dette blir også løst under svangerskapet. jeg har smerter forand og bak.

Sitter kun i korte perioder, bruker lenger tid på å gå, tar kortere skritt og bruker bekkenbelte til tider.

Men alt dette finner du info om på disse sidene.

Ta kontakt med legen din igjen, si at du ønsker en fysioterapihenvisning, hvis du ikke vet om noen fysioterapauter som har god greie på dette, ta kontakt med fødestedet ditt og snakk med fysioterapaut der. De har sikker noen navn og gi deg.

I bergen er det slik at hvis man har vært innom fysioterapaut til rådgivning, kommer de innom deg mens du er på barsel når du har født for å se hvordan du har det. Sliter du med bekkenet etter fødselsen mens du er på barsel, starter de behandling og alternativ smertebehandling.

Alle som har fått konstatert bekkeløsning i forbindelse med svangerskapet har også rett på 6 mnd gratis fysioterapi etter fødselen.

Ble litt langt og rotete dette.

Skrevet

Jeg har fått beskjed fra de legne jeg har vært hos at man har IKKE krav på gratis behandling om du ikke har bekkenløsning med gåsperre (eller hva det nå hette) Jeg har kraftige smerter og sliter mye for å få dagene til å gå rundt.. spesiellt ettersom jeg er alene hele dagene med min sønn på 2år. Men legen sa at om jeg ikke hadde råd til å betale for behandlingen hos fysio så var det eneste alternativet for meg å kjøpe varmeputer og bruke dette. For jeg var ikke kvalifisert nok til å få behandlingen gratis.

Er det ulik praksis hos legene rundt omkring i landet?? Virker som om noen steder gir de henvisning til gratis fysio uten å blunke,imens andre steder som hos meg så tviholder de henvisningen.

Skrevet

Synd du har måtte oppleve så mye motvilje...

Fikk henvisning i uke 15 eg, eg og legen hadde mistanke om bekkenløsning.

Har nå vært til fysio! Og hun mener de fleste har godt av forebyggende eller lindrende behandling.

Men skal en få alt dekket må disse berømmelige ordene stå på henvisningen for at nav skal godkjenne det! "bekkenløsning med gangvansker"

Og dette skulle ikke være noe problem, for de fleste som har litt smerter vil med en gang(gjerne ubevisst) gå på en annen måte. Ikke alltid så synlig for alle. Eg trodde eg gikk forholdsvis "normalt" enda, men fysioterapeuten såg det på meg.

Ville snakket med legen igjen...

Hun eg skal gå til skal vise meg øvelser og tips med tanke på barseltiden også! Forebygging er absolutt det beste!

Stå på litt til!! Det er verdt det!!

Lykke til!

Skrevet

Hei "Lyktestolpe"!

Jeg er også i uke 23 og dette innlegget er som om jeg skulle skrevet det selv..... Jeg anbefaller deg fysioterapi!!!

I løpet av to dager i forrige uke gikk jeg fra å kunne løpe rundt til å nesten ikke kunne gå. Jeg kreket meg til legen som sykmeldte meg og sendte meg til fysioterapi samme dag. Hos fysioterapauten lærte jeg mye om hva bekkenløsning er og smertene det kan forårsake enten forran i lysken/bena eller bak i ryggen/nedover baken.

Jeg ble satt til å gjøre en del øvelser for bekkenbunn og rygg (selv om jeg ikke har vondt i ryggen kommer smertene derfra!) Første dag var det ikke mange av øvelsene jeg klarte å gjennomføre. Dagen etter krabbet jeg tilbake til fysioterapauten og fortsatte der jeg slapp. Etter 45 minutter GIKK jeg ut derfra og tok en spasertur!! Strålingen i beina ble fulstendig borte, hadde det "trykket" i symfysen... men det er bare blåbær i forhold. I dag er jeg litt værre igjen, så jeg sendte gubben ut for å kjøpe sånn treningsmatte. Nå gjør jeg øvelser hjemme for å prøve å holde det i sjakk til over helga fram til fysioterapi på mandag.

Dette er enkle øvelser, men det er litt vansklig å forklare de her. Hvis du lurer kan du sende meg privat mld så kan jeg gi deg noen tips og instruksjoner pr tlf.

Lykke til og ikke gi deg!

Gjest Ut på tur
Skrevet

Kom litt dårlig frem i mitt tidliger innlegg men jeg vil ABSOLUTT også anbefale å komme deg til fysioterapaut. og du som ikke får dagen til å henge i hop så er det jo fordi du ikke får beveget deg skikkelig. dersom legen sier du ikke er dårlig nok ville jeg spurt om det var sånn at du skal vente til du er sengeliggende.

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Mange gode råd, ser at jeg må kontakte legen min igjen på mandag.

Vært ute i hele dag, men tatt det veldig med ro, og i kveld har jeg nesten ikke vondt. :-)

Skal bare jobbe 50 % noen uker framover, så dette lover bra.

Fått noen tips her og av en venninne ang øvelser jeg bør gjøre, men jammen ikke lett å ta det med ro og samtidig være i aktivitet!!

Skrevet

Hvis du har smerter i symfysen (du sier trykk i underlivet, smerter?), kan du få konstatert bekkenløsning med gangproblemer hos legen. Da har du krav på gratis behandling, og alternativene er mange: fysioterapi, svømming, akupunktur, MAGEDANS (det gjør jeg, skikkelig moro behandling :-))

Anbefaler deg å gjøre noe med en gang, for det blir IKKE bedre - bare verre! Jeg begynte sent med fysio forrige gang pga en lege som ikke fulgte opp, og da var det så ille at jeg ikke kunne gå i trapper. Da var det deilig med behandling og følte meg mykere rett etterpå, men i hverdagen var det ikke noen hjelp (kanskje jeg hadde blitt enda verre uten behandling da...)

Men denne gangen har jeg erfart og satser på forebyggende :-D Er i uke 17 og kjenner det foreløpig bare litt (heldigvis ikke i symfysen, det er det verste synes jeg).

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...