Anonym bruker Skrevet 20. april 2007 #1 Skrevet 20. april 2007 hei. jeg er i en liten diskusjon ang. faddere,og lurer bare litt på hva andre mener..håper inderlig ikke jeg er alene om det=( når jeg ble gravid så sa jeg til søstra til faren til barnet at hun måtte være fadder,og at det var en selfølge hvis hun var i norge da. nå har hun flyttet til spania og kommer ikke hjem før babyen er 8 mnd.(og kommer da antageligvis til å reise igjen. men nå mener både hun og moren dems at det er veldig dårlig gjort av meg hvis hun ikke får være fadder.og at det er en selfølge at hun skal være det. Jeg derimot er ikke enig i å ha en fadder som ikke en gang kommer i dåpen,og i tillegg kommer til å bo så langt unna... hva skal jeg gjøre,og hva ville dere ha gjort? skal jeg bare blånekte på det,eller synes dere faren til barnet skal få vilja si når jeg er så i mot det? tusen takk på forhånd
Anonym bruker Skrevet 21. april 2007 #2 Skrevet 21. april 2007 Jeg skal ikke døpe mitt kommende barn, men tror det er mulig å ha relativt mange faddere. På den måten kan du velge både de du vet kommer til å være mye fysisk tilstede og en/fler som kanskje ikke kan være fysisk tilstede så mye, men som sikkert likevel vil kunne stille opp for barnet ditt med sine verdier og relasjoner. Vi skal ha navnefest i HEF og kommermest sannsynlig til å ha vitner. Ett av vitnene bor langt unna og hun kommer vi kanskje til å se en gang i året eller mindre ofte. Men jeg vet at hun kommer til å være der for vårt barn med sine verdier så jeg synes det vil være fint. Lykke til
babyandme Skrevet 21. april 2007 #3 Skrevet 21. april 2007 Hei du:o) ikke lett når det blir sånn nei. Jeg synes du har "retten" på din side jeg. Hvordan kunne du vite at hun ville være bortreist da du ble gravid? Da du nevnte hun kunne være fadder, gikk du jo utifra at hun var hjemme. Enkelte ting lar seg bare ikke ordne alltid, sånn er livet. Nå er det DU som er barnets mor og skal velge den fadderen som blir best egnet for barnet. En fadder skal jo følge barnet, og være en åndelig støtte. Det er da rart hvis fadderen skal være bortreist. Hvis denne familien virkelig er glad i deg så respekterer de deg og må forstå at dette er ditt og barnets far sitt valg for barnet. Så i første omgang må dere prøve å løsrive dere fra hva DE synes om saken, og snakke åpent sammen.. tenk på BARNETS BESTE og ikke hva de skulle mene. Og hvis ikke de andre godtar det, nei så er det de som er problemet og er egoistiske. Mange synes det er status å være fadder, men glemmer at dette er noe som faktisk skal FUNGERE i praksis også. Så masse lykke til med valg av fadder!! Gå for den du/dere mener blir best for barnet deres:o)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2007 #4 Skrevet 21. april 2007 tusen takk for svar=)man føler seg mye bedre og litt mindre ond,når andre er enige med seg=)
Gjest Skrevet 23. april 2007 #5 Skrevet 23. april 2007 jeg syns du skal velge henne som fadder uansett. den nærmeste familien er den som betyr noe for barnet, og som ( i de fleste tilfeller "alltid vil være der"). jeg tipper at dere skal ha flere faddere likevel, og om den ene ikke er tilstede under seremonien spiller det vel kanskje ikke noen rolle? ikke glem at det er en ære å bli valgt til fadder, og det kan ha stor betydning for dem som føler seg "rettmessig" fadder. du har jo allerede sagt at ho skal være det, så skjønner ho blir skuffet om du trekker det tilbake. det er ikke sikkert ho blir værenede i utlandet for alltid heller. vi har to barn, og valgte både tanter/onkler og venner, men det hender jo at venner forsvinner. så jeg vil foretrekke den nærmeste familien nå til 3.mann. ønsker deg lykke til med faddervalget. vet det er vanskelig....
Jippi! Maibaby! Skrevet 23. april 2007 #6 Skrevet 23. april 2007 Du kan jo ha inntil seks faddere, og jeg mener at dersom du først har sagt at du ønsker henne som fadder så bør du stå for det... Jeg ser ikke helt at de spiller så stor rolle om fadderne kom mer i dåpen. Jobben har de jo for resten av livet...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #7 Skrevet 26. april 2007 Jeg hadde IKKE valgt henne som fadder!!!
skilpaddemamma Skrevet 28. april 2007 #8 Skrevet 28. april 2007 synes du skal ha henne til fadder. som noen har sagt hun kan jo flytte hjem igjen, dessuten kan hun jo sende kort og smågaver. det synes unger er kjempegøy. vi har fadder som både bor nært og langt unna. ser de kanskje ett par ganger i året,og det er kjempestas og ha noen som er langt borte som er "sin". er ikke nødvendigvis at de som bor i nærheten følger opp bedre enn de som bor langt unna. Er selv fadder til kusina mi som bor 150mil unna, hun har alltid fulgt med på værkartet om hvordan vær det er hos meg. og synes det er kjempestas når jeg kommer hjem, hun blir 12år nå i mai. Dessuten synes jeg at mannen din må få et ord med i laget, og du kan jo ha inntil seks faddere dumt og forkaste noen nå bare fordi livssituasjonen hennes gjør at hun er langt unna. dessuten går det utrolig mye fly mellom spania og norge så det kan jo tenkes at hun kan komme hjem til dåpen. hvis ikke hun har råd kan kanskje foreldrene hennes hjelpe henne litt.
Mammamøøø Skrevet 30. april 2007 #9 Skrevet 30. april 2007 Hei! Grunnen til at man har faddre i det heletatt er jo at hvis det skulle skje noe med foreldre så havner barna hos dem om ikke gudforeldre fremdeles lever (Om jeg ik tar feil?). Jeg synes du burde stå på ditt. Har ikke vært aktuelt for min del at en person hadde fått vært fadder når de ikke kommer i dåpen, og ikke bor i Norge en gang. Det er jo kun for barnets beste.
vimsen Skrevet 2. mai 2007 #10 Skrevet 2. mai 2007 Det stemmer ikke, men er en oppfatning som henger igjen fra gammelt av. Faddere og gudmødre/fedre overtar ikke barna dersom foreldrene skulle falle fra og det å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #11 Skrevet 7. mai 2007 barnet kan ha 6 faddere. hvis mannen din vil ha sin søster som fadder kan vel hun få være det.... dere har 5 personer til å velge mellom.
:)Elvira i magen :) Skrevet 23. mai 2007 #12 Skrevet 23. mai 2007 Jeg synes hun skal få være fadder...........
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #13 Skrevet 23. mai 2007 siden du på en måte lovet henne det da du ble gravid, syntes jeg det er dårlig gjort av deg å ikke la henne være bare fordi hun bor i et annet land. hun er da tross alt barnets tante.... dessuten syntes jeg du bør høre på hva din mann ønsker om saken, det er jo hans søster, og han ønker vel da sikkert å ha henne som fadder til barnet sitt. jeg syntes du bør svelge denne kamelen, og la hun være fadder.
Morango 29.05.2007 Skrevet 23. mai 2007 #14 Skrevet 23. mai 2007 jeg ville ikke valgt henne men du kan ha opp til 6stk, så da har du jo blidgjort familien til din mann om du tar henne med. det er kipt med sånne verbale avtaler-sakt så fort, men aldri glemt.. jeg ser poenget med at fadderen som VITNE ikke er i sermonien-men samtidig vil det jo være andre faddere som vitne når du kan ha så mange som 6 stk.
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #15 Skrevet 23. mai 2007 Vi skal ha svigermor som fadder til chiquitin sjølv om ho ikkje kjem i dåpen og bur i Mexico (som jo er GANSKE mykje lengre vekk enn Spania). Ho kjem jo uansett til å vere ein del av chiquitin sitt liv, og det er viktig for ho å bli "satt pris på". Dessutan ser vi det som veldig positivt at chiquitin har ein katolsk fadder også, sidan vi vil at borna våre skal få velje sjølve om dei ønsker vere i statskyrkja eller katolikkar, eller ikkje høyre til nokon plass. Ein fadder må jo ikkje berre vere der fysisk...
mamamaria Skrevet 25. mai 2007 #16 Skrevet 25. mai 2007 Vi har mine foreldre som faddere til vår eldste datter og de bor i utlandet. Så lenge de (hun) vil være aktiv 'tilstede' i livet til barnet ditt, så synes jeg at det burde gå greit. Men du burde vel hatt andre faddere også, som er med på dåpsseremonien? Forresten, nå for tia så er det jo heller ikke så dyrt å ta fly fra Spania til Norge. Hun ville ikke vurdert å tatt flyet for å være hos dere i dåpshelgen da? Jeg hadde nok absolutt vurdert det om en baby som er så viktig for meg, hadde blitt døpt. Vi har ikke vært med på dåpen til alle barna til våres søsken i utlandet da, men nå er vi heller ikke fadder til de.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #17 Skrevet 27. mai 2007 en fadder skal være der for barnet i oppveksten osv å det er jo sånn at de er med i kirken også! tenk å hatt en forlover som ikke var med i kirken når man giftet seg da!! nei jeg syns du har retten på din side.. du kan jo ha 4 faddere i kirken åsså velge henne som den 5, men hva er vitsen når hun aldri kommer til å se barnet?? Hvis du lovet henne fadderstillingen såfremt hun var hjemme så kan hun ikke si noe på at du ikke velger henne, hun vil jo bare motta ett skriv i posten om hun er fadder å det står i kirkearkivet at hun er det så det er jo bare en formell greie..å jeg mener, er hun ikke med på dåpen er det lite vits å skrive henne opp som fadder..si at hun kan være fadder bare at du ikke skrev navnet hennes på lista pga at de fadderne du har valgt til kirka var nok eller noe! hva har du bestemt deg for? huff..lykke til..å husk dette er ditt barns dag ikke familiens rett til å påtvinge seg retten til å være fadder så de ikke engang kommer i dåpen! stå på ditt:)
MillaMia Skrevet 27. mai 2007 #18 Skrevet 27. mai 2007 Søsteren hans blir jo blant fadderne fra "hans" side, hvis han ønsker at hun skal være fadder er det hans greie. Jeg ville beholdt "husfreden" her. Du kan uansett velge en fadder fra din side som er masse tilstede og har mye tid til å være sammen med barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå