Gå til innhold

Lurer på noe ang.faddere og dåp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere eller kjenner dere noen som har vært faddere i dåp og ikke er medlem av statskirka? Sønnen vår skal døpes i juni, og jeg må finne passende faddere for han. Har forstått at man kan tilhøre et annet kristelig samfunn, men at det bare ikke må forkaste dåpen.. De fleste jeg kjenner er medlem i frimenighet, og praktiserer barnevelsignelse.. Men det er vel ikke å forkaste dåpen, bare en annen form for dåp? Er vel kanskje helst ateister m.fl. som ikke tror på dåpen. Regner med jeg ringer presten og hører, men vil gjerne høre hva dere har av erfaringer på dette.. På forhånd tusen takk.. :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er forskjellig fra prest til prest.

Noen prester er strenge på at minst to faddere skal være medlem av menigheter som godkjenner barnedåp, i motsetning til troendes dåp - der de mener at barnet må kunne svare for seg selv.

Noen mener det er greit så lenge de ikke forkaster dåpen, som frimenigheter som har barnevelsignelse.

Og noen synes det er greit så lenge fadderene har et avklart forhold til kristendommen og er villige til å ta på seg forpliktelsen å være fadder.

Noen bryr seg egentlig fint lite i det hele tatt.

Jeg har vel egentlig ikke hørt om tilfeller der presten har nektet noen å være fadder.

Ta en telefon til prestekontoret og hør.

Jeg tror nok ikke det er et problem å ha faddere fra frimenighet!

Lykke til =)

Skrevet

Må bare få kommentere at frimenigheter som har barnevelsignelse neppe forkaster dåpen. Men at de forkaster barnedåpen tror jeg nok. Det er oftest det som er grunnen til at man har barnevelsignelse, at man ønsker å ønske barnet velkommen i menigheten uten å døpe det.

I retningslinjene for faddere tror jeg det står at man ikke personlig skal forkaste barnedåpen. Men jeg tror de fleste prester vil være glad for å få faddere med et kristent livssyn i stedet for de obligatoriske tantene og bestefedrene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...