Gå til innhold

nå på slutten....hvor mye "søtt" spiser dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Var hos ei jordmor her forleden og hun satte meg skikkelig ut av spill...Hun mente jeg ikke måtte touche sukker og overhodet ikke drikke lettbrus....-Noe jeg da har gjort hele svangerskapet....Hva har dere fått beskjed om? Legen min sa at lettbrus ikke gjorde noe....Men det er vel delte meninger om det?

Når det er sagt så er jeg ikke overvektig, og babyen er beregnet som gjennomsnittlig. Jeg er sunn frisk og rask, går daglige turer, og mener selv jeg spiser et sundt og variert kosthold. Men....ja, jeg spiser syltetøy på brødskiva, og ja jeg koser meg med noe sjokolade og brus i helgene.....Men denne jordmoren syntes ikke jeg skulle ha krav på å unne meg noe med sukker den siste tiden..... Selv synes jeg det hørtes litt rart ut...Noe må man vel kunne ta?

Men kanskje dere andre er mye flinkere enn meg der? Hvor mye søtt etc spiser dere da? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg spiser nok alt for mye soett...jordmor har ikke sagt noen ting, og jeg koser meg saa faelt med det....klarer ikke slutte jeg....

Skrevet

Altfor mye...

Satt akkurat og tenkte på at jeg må skjerpe meg :) Mest fordi jeg ikke vil at bebisen skal bli større enn nødvendig fordi jeg trykker i meg sukker...

Har forholdsvis liten vektøkning forøvrig, og forsøker å bevege meg litt i hvertfall, så tror ikke det er noen fare egentlig. Men de skal jo ut, og jo større jo verre, tenker nå jeg :)))

Skrevet

nå er ikke jeg så glad i søtt alltid jeg da, menhar aldri hørt noen si at sukker er fy-fy!

heller ikke mot slutten av svangerskapet?!

merkelig.

Skrevet

jeg storkoser meg med potetgull og sjokolade og smågodt og brus!! men ikke baare det da. spiser mye frukt, drikker mist dobbelt så mye vann som brus og maten jeg spiser er sunn og variert. på rikshospitalet sa de ihvertfall at det selvfølgelig er bra å spise sunt. men at man ikke skal bli hysterisk heller. kos deg i helgene du =) tror det er minst like viktig.

Skrevet

Takk! Det føler jeg også......Lever liksom normalt som jeg alltid har gjort, og holder meg til helgene. Føler ikke at det er noe galt i det...Men blir litt satt ut når helsepersonell sier slikt rett føre.....:)

Skrevet

Jeg har ikke hørt noe om det. Spiser nok for mye sukker, men babyen er gjennomsnittlig og ikke noe problem med blodtrykk eller urin. Har gått opp ganske mye, da. Jordmor/lege har bare sagt at så lenge man ikke trykker innpå med søtt og annen mat, er det ikke noe å henge seg opp i.

Skrevet

Igrunnen ingenting, utenom halslinser.

Her er det isbiter som er det store :)

Men selvom jeg ikke har drukket brus eller spiste snop og slik i svangerskapet. (Ikke fordi jeg er flink, bare fordi jeg igrunnen ikke er så veldig snopete av meg) Så har jeg en stor baby i magen...

Skrevet

Jeg spiser lite snop, kaker osv... og brus liker jeg ikke. Men syltetøy går ned på høy kant, hihi, det er det eneste jeg har på skiven for tiden.

Skrevet

har du hatt noe eller mye soppinfeksjoner iløpet av svangerskapet da? I så fall ville jm hatt veldig god grunn til å be deg styre unna sukker.. men i så fall også gjærbakst! utenom det er jo som alle vet, sukker ikke så veldig bra i store mengder. Men så lenge symfysemålet ditt ligger innenfor slingringsmålet og babyen har det fint, samt du ikke har noen plager ville jeg kost meg akkurat som før!

Skrevet

For mye av det gode kan også være usunt!

Jeg er overhodet ingen søtmoms, men har spist utrolig mye frukt som mango og vannmelon (og da mener jeg MYE)

JM sa at dette heller ikke var veldig bra pga fruktsukker, og ba meg roe ned mangoen etter at jeg hadde sukker i u-prøven et par ganger.

Man skal kose seg men ikke overdrive heter det visst ;)

(Jeg spiser sikkert en hel vannmelon om dagen.. Har gått meg helt til hodet altså! )

Skrevet

Har litt dårlig samvittighet der... Har et enormt stort søtbehov, og gir etter for fristelsen nesten hver gang. Trøster meg med at jeg ihvertfall har et sunt kosthold for øvrig og er i aktivitet. Skulle ønske jeg kunne holde meg til helgene ihvertfall...!

Skrevet

Har også fått et veldig søt-behov nå på slutten. Må virkelig skjerpe meg!! Sambo får ikke sette noe søtt på bordet, så han sniker seg ut på kjøkkenet og spiser sjokolade.... I det siste har det gått i stenfrie druer og grapefrukt, hjelper bra mot søtbehovet. Ellers må jeg ty til brunost og syltetøy til frukost for å få sukkerdosen min.

Vel, må jo unne oss noe, ikke sant?

Skrevet

Er vel mest for din egen del at hun ba deg unngå sukker, det er ikke særlig kjekt å få svangerskaps-diabetes.

Husker ikke hvor jeg leste det, men man burde visstnok holde seg under 50 gram sukker om dagen. Og da teller de 10 prosentene i et glass appelsinjuice med :( Spiser du en 125ml fruktyogurt har du fått i deg en tredjedel av dagsdosen, de inneholder sykt mye sukker.

Er selv ikke i nærheten av å klare å holde meg under femti, men det er fordi jeg spiser så mye frukt, både fersk og tørket. Sier til meg selv at frukt og honning ikke er like ille som hvitt sukker, men vet ikke om det stemmer eller ikke.Tror ikke faren er like stor dersom man spiser sunt i tillegg. Hvis kostholdet ellers er sukkernøytraliserende, på en måte?

Det vanskeligste er å unngå å ta med helgeforbruket ut i uken, syns jeg. Særlig hvis jeg har vært i bursdag eller noe, og fått kaker og smågodt, er søtbehovet merkbart høyere neste dag. Hvis jeg ikke passer litt ekstra på da, blir det for mye hver dag hele uken.

Er det noen som kan fortelle meg at 50 gram dagen er helt feil tall? At det egentlig skulle vært 150 og jeg har blingset? Irriterer meg at jeg ikke husker hvor jeg leste det. Hadde vært deilig å kunne skeie litt mer ut... :P

Skrevet

hehe.. jeg spiser sjokolade hverdag.. hehe.. drikker ikke så mye brus, men en dag uten sjokoladen er en fryktelig dårlig dag.. (hvertfall mener sambo d)

Skrevet

samme her,spiser søtt hver eneste dag!spes.sjokolade.ikke brus,drikker mye vann og spiser ellers normalt og sunt.men har hørt at man skal ikke bruke light produkter under graviditet,vet ikke jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...