Gå til innhold

Dette sa tannlegen i dag ang pussing av snåtroll som protesterer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fortalte at min smårolling NEKTER å pusse.

Skal jeg gjør det så er det under tvang.

Jeg spurte: Hvor mye tvang skal jeg bruke, hvor mye skal jeg tvinge, det føles som om jeg begår overgrep.......

Tannlegen:

Tving mye, du MÅ pusse hver morgen å kveld. Du MÅ få tannbørsten til faktisk å børste tennene.

Du begår ett større overgrep mot barnet dersom du lar det være.

Jaja, så har blir det tvang herretter.

For her i gården nytter det ikke med list og lempe, det funker ikke med tøys, eller belønning, med flere tannkoster eller hun pusser mine......

Så dsa så, herretter så er det ingen bønn. Jeg får bare holde henne og PUSSE............

Den som ikke vil den skal.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff... sånn er lite artig.

Jeg måtte holde fast hendene til småttisen i starten, men nå så gapes det og jeg slipper til. Men hendene begynner veldig fort å fekte og slå bort nå også, men slipper å holde fast.

Tror det blir en vane til slutt, når de skjønner at de ikke vinner kampen.

Men fryktelig vondt å gjøre ting på en "vond" måte.

Hadde jeg vært deg ville jeg begynt med korte tannpuss, og heller økt i tid og omfang etterhvert, så ikke tiden virker så ulidelig lang for smårollingen din :)

Håper det går seg til!

Skrevet

Jeg syns det er vannskelig å pusse nede, han har tungen ut, men oppe går veldig fint.

Skrevet

Slik var det her også, lenge. Fikk også beskjed om tvang.

Det tipset som reddet oss var fluor

0,25 mg fluor tabletter som belønning forandret verden helt! Nå pusser vi oppe og nede uten noe mas og hun får fluortabletter som "smiler"!! Jeg gjorde det til en liten greie med smilefjeset og det slo virkelig ann!

Ser at mange ikke vil gi fluor, men det må da være bedre å få pusset tennene deres?

Tulle

Skrevet

Fikk også beskjed om det samme fra helsesøster - som til vanlig er _veldig_ fleksibel når det gjelder å velge hva som er riktig og ikke. Hun sa at "nei, pusse tenner må man - selv de helt små kan få hull i tennene". Har hatt noen runder med tvang (ikke kjekt ...), men nå går det kjempefint. Hun har en egen holde til tannbørsten formet som en and, og synger "puss puss så får du en suss", men er temmelig bestemte hvis hun prøver å snike seg unna. Så nå går det stort sett greit.

Hvis det er protester og jeg føler meg slem som tvinger, så prøver jeg å se for meg situasjonen der en treåring har store hull i tenne og må til tannlegen for å rotfylle - say no more :-)

Skrevet

Ja, nettopp..........det er ett værre overgrep mot barnet det, enn å tvinge dem til tannpuss.

Ang FLUOR:

Tannlegen sa:

Del en sånn tablett 0,25mg i to, og gi 1/2 om morran og 1/2 om kveld.

Dette for å tilføre en lav gjevn dose fluor, isteden for en stor dose hver 24de time...

Høres jo greit ut det også.

Og FLUOR var ett absolutt must sa ho!!!!!

HI

Skrevet

Hei =)

Det med fluor kommer jo helt an på hva som er i drikkevannet. Man kan gi barna for MYE fluor, dersom drikkevannet inneholder det.

Vi kjøpte forresten nettopp batteridrevet tannbørste (brannbil-tannbørste med blinkende lys), og dere kan tro det var stas å pusse tennene!

Skrevet

Heisann.

Ja det er klart det kan bli for mye fluor.

Ang elektrisk tannbørste:

Tannlegen sa:

Er det for mye kamp er valig tannbørste å foretrekke, siden er kan være lettere å skade tannkjøttet med en slik elektrisk tannbørste.

Men dersom du lett får tilgang til munnen til barnet er det supert med elektrisk tannbørste!!

Skrevet

Vi spurte også om det for et års tid siden, da sa tannlegen, sett dere på ham. Og det gjorde vi leeeenge, nå elsker han plutselig å pusse

Skrevet

Det har aldri vært noe problem å pusse tennene hans.Han åpner villig vekk.

Jeg bruker mild barnetannkrem. All voksentannkrem kan være for sterk for de små,som har mye større smakssans enn oss. Så det kan jo være grunnen til at enkelte små hater tannpussen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...