Gå til innhold

Godt samliv- kurset for nybakte foreldre, men ikke alle!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har nå en sønn på 4 1/2 mnd og meldte oss på kurset Godt samliv for nybakte foreldre i regi av helsestasjonen. Vi har det veldig bra sammen men tilværelsen vår er jo helt forandret så tror et slikt kurs kan være kjempelurt!

Vel, så fikk vi brev i posten at vi var meldt på et kurs og måtte svare om vi skulle ha plassen. Jeg ringte og sa at vi ville på kurset og at vi så frem til det. I forbi farten nevnte jeg at vi kom selvfølgelig til å ha med babyen. Nei det kunne vi ikke var svaret jeg fikk av helsesøster. Eh.. hva skal vi gjøre da? Barnevakt, sa helsesøster. Trodde dette var for nybakte foreldre, sa jeg. Først og fremst så tar ikke sønnen vår flaske, (han nekter!) vi har ingen familie i nærheten og kurset går over 2 kvelder fra 18-22. Han kommer til å trenge mat i den tiden. Hadde kurset vart i kun et par timer per gang kunne vi sikkert fått noen venner til å passe, men med kjøring til og fra og kurset så blir det nesten 5 timer. Det går jo bare ikke. Skjønner ikke hva helsestasjonen tenker, er skuffet nå. Dette er forøvrig en bydel i Oslo.

Noen som har vært på dette kurset? Hvordan gjorde dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk ikke meldt oss på nettopp pga dette vi da. Har heller ikke noen familie til å passe babyen mens vi er på kurs. Kjedelig, ja.

Skrevet

Vi ble rådet til å vente med å melde oss på kurset til barnet er blitt ca 1 år. For det første så har man da vært foreldre en stund og de fleste har ogå gått tilbake til jobb, så den "virkelige" hverdagen har begynt. Når barnet er rundt 1 år har de fleste sluttet å amme eller man ammer lite, så da vil det være lettere med barnevakt.

Så meld dere på igjen ved en senere anledning når det passer bedre. Kan være fordel at man har vært foreldre en stund kanskje?

Skrevet

Vi har heller ikke familie i nærheten, men vil prioritere dette kurset uansett, så vi har fått venner til å være barnevakt. Tror det skal gå bra vi.

Skrevet

Helsesøster her sa at det ble organisert slik at noen passet barna mens vi var på kurset. Altså der vi var....

Skrevet

Men har ikke meldt oss på, så jeg vet ikke om det virkelig gjelder.

Skrevet

Helt latterlig at kurset varer i så mange timer om gangen, og at man må ha barnevakt!!! Det er jo nettopp de som ikke har så mye familie/avlastning rundt seg som trenger kurset aller mest?

Og de fleste som skiller lag, gjør dette innen barnet er ett år gammelt, det er altså det første året som er mest kritisk, derfor er det dumt å vente med kurset (så noen som tipset om dette her, men jeg er helt uenig!) Lurer virkelig på hva helsestasjonen tenker med... baken?

Skrevet

Hei,

vi har nettopp vært på dette kurset, til å anbefale.

Vi har heller ikke nå familie her, så vi var nødt til å ta gutten vår med, de skal fikse barnevakt. Dere må bare si ifra til dem at dere trenger det.

Det er nødt til å vare så lenge hver kveld, ellers vil det ikke ha den funksjonen som det skal, kan ikke forklares.

Man drar jo på et slikt kurs for å forebygge, ekstremt bra investering i forholdet.

lykke til på kurs :)

Skrevet

HI her. Takk for svar alle sammen. Å vente til barnet er ett år er som nevnt her litt for lenge til.. Jeg ringte allerede da babyen var 2 mnd, da fikk vi beskjed om å vente til han var 4 mnd. Det var den beste tiden mente hs, og det er jeg enig i, vi ville bare melde oss på. Nå føler vi at vi har litt struktur på hverdagen, noe som overhodet ikke eksisterte de 2 første månedene. ;)

HS nevnte ikke at noen kunne passe ham når vi var på kurset. Så det tilbudet har de nok ikke der.

Lurer på hvordan de tenker... Skulle tror at de var de beste til å forstå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...