Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det fler som meg? KLARER ikke slutte etter 10 dager. er potte-tett og orker ikke gå og puste med åpen munn og ha røde øyne.

salvann funker ikke (prøvd alle mulige andre sprayer, nesehorn, mm, og kan jo ikke styre med varme dampbad heller.). (ble tett i nesen omtrent dagen jeg ble gravid. så dette er tydeligvis min svangeskapsplage...)

derfor lurer jeg på om det er fler som bruker otrivin i lenger perioder enn man skal, og så håper jeg også å få noen trøstende ord fra andre som har gjort det tidligere og hvor det har gått bra (man har ikke fødet for tidlig, og ikke fått kronisk tett nese etterhvert).....? please- anyone....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*ler*

Har d som deg... Bruker nesespray hele tiden... Og har gjort d hele svangerskapet.

Bruker barne-nesespray da, den funker på meg faktisk.

Bruker kanskje ikke hver dag, men minst annenhver, helst på kvelden før jeg skal sovne.

Takler ikke å være tett når jeg skal sove, da får jeg jo ikke sove da...

Saltvann funket ikke på meg heller.

Skrevet

Rekker opp hånda meeeeeget høyt!! Ikke otrivin da, men zymelin og rhinox. Har brukt det daglig i snart 9 mnd jeg. Mange ganger om dagen. Har ikke sjans til å puste uten, så jeg har nok fått kronisk tett nese ja, men hører det er flere som har brukt det over lengre tid under svangerskap som sier det går over etter fødselen. Har fått klarsignal av både lege og jordmor til å bare bruke det siden det er en kjent plage under graviditet. Får heller ta støyten etter fødselen. Skal få kortison spray av legen da. Kan ikke ta det når man er gravid...

Har i allefall ikke født for tidlig, hehe. Har 13 dager igjen til termin å vil ha ut ungen nå!! hihi

Skrevet

Jeg har faktisk brukt nesespray i 8 år eller noe sånt. Brukte det under forrige svangerskap også, men har gått over til barnespray. Får jo formaninger over alt, men har funnet ut at dette desverre har blitt min last.. :-) Får panikk når jeg blir tett i nesen, saltvann er jo helt nytteløst...

Skrevet

takk for svar begge to!! En lettelse å høre at det er fler som meg, selvom dere er 'flinkere da' (barneotrivin er jo mildere ja. har faktisk ikke prøvd den...får kanskje teste ut..). Og Malin; Zymelin og rhinox er vel 'lov' i lenger perioder, eller?

uansett, godt å høre at ting ser normalt ut ellers hos dere (ikke fødet enda, he he). da har jeg litt bedre samvittighet...(nå tar jeg bare kortison en gang sent på kvelden. på dagen prøver jeg å bare bruke saltvannspray (med menthol), men kan ikke si den gjør nytten...

Skrevet

Brukte Zymelin hele mitt første svangerskap, utrolig slitsomt å ha det sånn, men som vi vet funker det ikke med saltvannspray. Rett etter fødselen gikk avhengigheten plutselig over et par måneder, men med en gang jeg ble forkjølet, satt det seg igjen. Gikk da over til barnezymelin, byttet fra ett nesebor til det andre annenhver natt. Men det som fungerte som en drøm for meg var allerginesespray på resept fra lege. Tror det het Nasonex? Grønn kork. Hjalp fra dag en og har ikke hatt trøbbel på et år. Er nå høygravid med barn nr 2 og har bare måttet bruke nesespray noen få dager, sikkert fordi jeg ikke ble gravid om våren. Men går bra nå også, selv om pollensesongen visstnok er i gang! Lykke til, håper du kommer over dette! Er visst veldig vondt å måtte operere nesa etter årelangt misbruk, kjenner noen som måtte det. Har også hørt at Otrivin er verre enn Zymelin, uten at jeg skal sverge på at dette stemmer.

Heldigvis skader ikke bruken av nesespray babyen i magen, det er jo bare lokalt. Husker hvor sint jeg var på alle som ikke forsto problemet, fra ansatte på apotek til venner og kolleger...Må man så må man! :)

Skrevet

Fikk i allefall beskjed om å bruke Zymelin i stede for otrivin. Rhinox er litt midlere da, så den bruker jeg på dagen, og Zymelin på natten. Bruker voksenspray jeg, barnespray kan jeg bruke, men da må jeg jo ta dobbel dose, og da blir det jo det samme som å ta voksenspray...

Det var nasonex jeg fikk beskjed om at jeg skulle få når jeg var ferdig med fødselen.

Skrevet

Jeg også bruker barne otrivin, ihvertfall et par kvelder i uka før jeg legger meg. Blir liksom potte tett med en gang jeg legger hodet på puta virker det som.

Skrevet

Jeg er avhengig av Rhonix. Bruker 4-5 flasker i uken. Klarer ikke slutte med den. Blir potte tett. å hver gang jeg bruker må jeg spraye 3-4 spray i hvert hul. hvis ikke så funker den ikke.

Skrevet

Jeg har også vært veldig plaget tidligere med hovne slimhinner i nesa, løsningen for meg ble akupunktur, og nå er jeg nesten ikke plaget lenger. Nesespayen blir som dere vet en vond sirkel, siden slimhinnene ikke klarer å opprettholde sin normale funksjon. Håper flere kan ha nytte av akupunktur, siden dette betydde at jeg nesten fikk et nytt liv pga at neseplagene også ga meg hodepine.

Skrevet

Har prøvd akupunktur også jeg. Funket ikke på meg det heller. Så her blir det nok fortsatt misbruk av nesespray.

Men det er deilig å høre at flere har det slik, ikke bare meg :)

Skrevet

Jeg ble avhengig av nesespray,ble potte tett uten.

Så ble jeg lagt inn på sykehuset pga blindtarmen,og da sa legen til meg at bihulene var blitt avhengig av nesespray,det ble som et narkotikun for bihulene.

Og de ble tette pga at de ikke fikk nesespray,og ikke fordi jeg var forkjøla eller noe.

Fikk en tabelettkur på sykehuset for å prøve å få åpna bihulene,+ saltvann (som IKKE funker)

Det endte opp med opperasjon på meg,måtte stikke opp bihulene.

Da hadde jeg brukt nesespray vær dag i 6 mnd.

Aldri mer enn 10 dager nesespray på meg nå,har lært. ;)

Skrevet

Hehehe...Mitt navn på russelua for en del år tilbake var OTRIVIN...

Så avhengig har jeg vært. Har klart meg fint uten i perioder, men nå har jeg til tider vært så tett at jeg ikke klarer puste om nettene..Men så har jeg tvunget meg selv til ikke å bruke nesespray for det. Helt forferdelig til tider, men det løsner etterhvert.

Når jeg noen kvelder er veldig tett, så bruker jeg Zymelin til barn. den er mildere enn Otrivin..

SKal definitivt slutte TVERt igjen når bebin har kommet ut!

Skrevet

Jeg har brukt hver dag siden jeg var forkjøla i november.

Greier ikke å slutte. Håper det går over etter fødselen.

Skrevet

MEN - du er ikke allergisk da? Det kan forklare hvorfor det ikke har gitt seg. Otrivin hjelper jo ikke på allergi, så da kommer du til å fortsette å være tett og rødøyd til pollensesongen er over. Legen din kan skrive ut resept på andre legemidler som kommer til å gjøre dagen din mye lettere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...