Anonym bruker Skrevet 20. april 2007 #1 Skrevet 20. april 2007 Ble testet for streptokokk-B i forrige uke og prøven viste seg å være positiv. Vet at så mange som 30 % av gravide friske kvinner kan ha det, men jeg lurer på om dere som har fått positivt resultat har fått noen oppfølging og eventuelt hvilken? Jeg fikk antibiotika som jeg skal ta i ei uke, men det er jo vanskelig å vite når fødselen starter og bakteriene kommer jo gjerne tilbake. Jeg er 38+3 i dag.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 20. april 2007 #2 Skrevet 20. april 2007 Hmm... var hos jm i går og tok denne prøven da. Fikk beskjed om at det ikke blir behandlet før under fødsel hvis jeg har streptokokk-b. Da får jeg antibiotika og de skyller meg innvendig med noe vanngreier. Rart du skal ta antibiotika allerede nå, for som du sier, så kan det jo komme tilbake....
Sirimamman Skrevet 20. april 2007 #3 Skrevet 20. april 2007 Hei Jepp jeg fikk påvist dette. Behandlingen vi vil få, er antibiotika til babyen og meg etter fødselen. Er glad de fant ut av det allerede nå, siden det ikke er noen automatikk i å teste nybakte mødre.. )
MaybeBaby - februar 2009 Skrevet 20. april 2007 #4 Skrevet 20. april 2007 Hei. Jeg fikk påvist Streptokokk-B like før fødselen av datteren vår i fjor. Legen min sendte med meg et brev til sykehuset med denne infoen og ba dem vurdere om jeg skulle få antibiotika under fødselen. Jeg var fast bestemt på at jeg ikke ville ta noen sjanser så jeg jobbet hardt for å få det da vi kom til sykehuset for å føde: Da vannet mitt gikk på morgenen dro vi til sykehuset men jeg hadde hverken stor åpning eller veer så vi ble sendt hjem igjen. Hun som tok oss imot da sa at jeg skulle få antibiotika. På kvelden ble veene sterke og vi dro til sykehuset igjen. Jeg ringte dem på veien og "minnet" dem på dette med aktibiotika og jeg snakket med flere forskjellige om dette og jeg hadde litt problemer med å få dem til å ta meg på alvor. Det var da annet personal på vakt enn vi hadde snakket med tidligere på dagen og journalen min var lagt i en annen avdeling enn vi kom til. Da vi kom til sykehuset og etter litt om og men skulle jeg få drypp med antibiotika hver femte time under fødselen. MEN, jordmora vi hadde bruke over en time for å finne frem de riktige medisinene og måtte løpe rundt på sykehuset for de hadde dem ikke på noen av de tre fødselsavdelingene. Jeg fikk det til slutt og det gikk bra men jeg måtte som sagt jobbe for det. Selv om du kan få en helt annen opplevelse enn meg lønner det seg nok å stå på krava og å være forberedt. Ha med deg brev fra legen og si ifra om dette med en gang dere kommer inn. Lykke til det går nok bra.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2007 #5 Skrevet 20. april 2007 Takk for svar! Regner i grunnen med en slik lettvint holdning som du møtte, Hage. Kan jo håpe på at fødselen starter denne uka hvor jeg får antibiotika!! Synes Norge burde ha de samme retningslinjene som mange andre land har, slik at hver enkelt slapp å stå på krava i en sårbar fødesituasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå